دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1403 - 20:04
پهپاد رادارگریز با قرقره‌ فیبر نوری؛

از شاهزاده روس چه می‌دانیم؟

از شاهزاده روس چه می‌دانیم؟
«یورونیوز » در گزارشی به استفاده روسیه از پهپادهای جدید ضد پارازیت در جنگ اوکراین و نحوه عملکرد آنها پرداخته است.
کد خبر : 930448

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورونیوز، در گرماگرم تهاجم ادامه‌دار نیرو‌های اوکراینی به استان کورسک روسیه، روس‌ها نیز به نوبه خود از نوع جدیدی از پهپاد علیه اوکراینی‌ها استفاده کرده‌اند که به گفته خودشان «سامانه‌های جنگ الکترونیکی» را ناتوان می‌کند.

«آندری نیکیتین» فرماندار استان نووگورود روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که پهپاد‌های جدید دارای فیبر نوری است و نام آنها «شاهزاده وندال نووگورودی (KVN)» است که به طور گسترده در عملیات علیه اوکراینی‌ها استفاده می‌شود.

به گفته «جیمز پاتون راجرز» مدیر اجرایی «موسسه سیاست‌گذاری فناوری کورنل بروکس» در دانشگاه کرنل، این پهپاد‌های ارتقاء‌یافته دارای دوربین‌های دید اول شخص (FPV) هستند و هنگام پرواز یک رشته فیبر نوری فوق‌العاده سبک را پشت سر خود به دنبال می‌کشد که باعث می‌شود این پرنده‌ها برای تیم‌های اطلاعاتی طرف مقابل «تقریباً غیرقابل‌شناسایی» باشند.

نحوه عملکرد این پهپاد‌ها

یک کارشناس اوکراینی مدعی است که شاهزاده روسی پهپادی با دوربین دید اول شخص (FPV) است که یک محفظه پلاستیکی غیرمعمول حاوی حدود ۱۰.۸ کیلومتر رشته فیبر نوری در داخل خود دارد.

این محفظه رشته‌های نازک فیبر نوری در جایی قرار گرفته که در سایر پهپاد‌های دید اول شخص، محل قرارگیری دستگاه فرستنده-گیرنده سیگنال‌های رادیویی است.

از نظر فنی، پرواز یک پهپاد بدون دستگاه فرستنده-گیرنده به این معنی است که هیچ سیگنال رادیویی که بتواند موقعیت پهپاد یا اپراتور آن را ردیابی کند، منتشر نمی‌کند.

کارشناسان معتقدند که روس‌ها از این جهت از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند که برخلاف پهپاد‌های معمولی، این کابل‌ها ویدئوی باکیفیتی را به اپراتور تحویل می‌دهند که حتی در صورت وجود تداخل و پارازیت هم خاموش نمی‌شود.

معایب پهپاد جدید

برخلاف پهپاد‌های FPV که سبک وزن هستند و ظرفیت بارگیری آنها محدود است، پهپاد‌های جدید برای جبران اضافه وزن کابل فیبر نوری، به قدرت باتری بیشتر یا موتور‌های قوی‌تری نیاز دارند که می‌تواند ساخت آنها را بسیار گران‌تر کند.

 وزن اضافه شده کابل فیبر نوری می‌تواند سرعت پهپاد‌ها را کاهش دهد و برد آنها را در مقایسه با مدل‌های بدون اتصال محدود کند.

ادعا می‌شود که پهپاد‌های فیبر نوری اقتباسی از فناوری موجود، شبیه به موشک‌های آمریکایی ضدتانک «تاو - TOW» هستند که ردیابی نوری و هدایت سیمی دارند.

راهکار متحدان اوکراین

در این میان، یک شرکت آلمانی (کشور حامی کی‌یف) که تولیدکننده هواپیما‌های بدون سرنشین به نام «های‌کت/ HIGHCAT» است، مدعی شده که پهپاد مشابهی به نام HCX را با در نظر گرفتن تحولات اوکراین ساخته و به زودی آن را در میدان نبرد به نمایش خواهد گذاشت.

در توضیح این پهپاد در وب‌سایت «های‌کت» آمده است که HCX با اتصال قرقره‌های فیبر شیشه‌ای به پهپاد، «برای عملیات در محیط‌های به شدت انسدادی [به لحاظ پارازیت] طراحی شده است.» با این کار، پهپاد می‌تواند بدون شناسایی پرواز کند، زیرا هیچ سیگنال رادیویی منتشر نمی‌شود.

«های‌کت» گفته است که اگر آزمایش‌های آنها موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت می‌تواند تولید حداکثر ۳ هزار پهپاد در ماه را از نوامبر آغاز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته