دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 13:00

ظریف در پاسخ به نمایندگان: ظرف چند روز آینده از آمریکا به دادگاه لاهه شکایت می‌کنیم/ من از مذاکره‌کنندگان 598 بودم، تاریخ نظام را تغییر ندهید

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «من عضو تیم مذاکره‌کننده قطعنامه 598 در زمان حضرت امام(ره) بوده‌ام»، گفت: مذاکرات هسته‌ای با دستور و نظارت مستقیم شخص رهبری انجام شده است.
کد خبر : 93043

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه پس از استماع نظرات نمایندگان درباره گزارش امروز خود در خانه ملت، پشت تریبون قرار گرفت و به نکات مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد.


ما هفت‌، هشت سالی از مقررات دنیا عقب افتاده‌ایم که بیشترین آن هم مربوط به سال 2007 در حوزه بانکی است و باید به کمک دوستان نماینده این مسأله جبران شود

ظریف گفت: من از نمایندگان تقاضا می‌کنم که تعداد ‌ال‌سی‌های بازشده در کشور و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی را مورد توجه قرار دهند.


وی ادامه داد: شما با هر شرکتی که قبول دارید صحبت کنید که چگونه در پنج ماه یک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و در پنج ماه کدام گشایش اقتصادی انجام می‌شود. امروز تنها پنج ماه از اجرای برجام می‌گذرد.


وزیر امورخارجه در پاسخ به نماینده‌ اصفهان که درباره مخالفت امام خمینی با مذاکرات در طول جنگ صحبت کرده بود، تأکید کرد: من از مسئولان مذاکره 598 در زمان حضرت امام‌(ره) بودم. من خواهش می‌کنم تاریخ نظام را تغییر ندهید. مذاکرات به دستور و نظارت مستقیم شخص رهبری شکل گرفت.


ظریف افزود: ما مذاکرات را برای اقتدار نظام می‌دانیم نه اینکه استکبارستیزی را کنار بگذاریم. علت برخی تحریم‌هایی که امروز وجود دارد نیز ایستادگی ما بر روی اصل استکبارستیزی است. علت اینکه امروز عربستان و برخی کشورهای دیگر علیه ما فعالیت می‌کنند نیز ایستادگی ما در بخش استکبارستیزی است.


وزیر امور خارجه تأکید کرد: این سخنان را نیز من در حضور خبرنگاران خارجی گفته‌ام که ما روی اصول خود ایستادگی می‌کنیم و اصول‌مان تغییر نمی‌کند. آنچه اصول و آرمان انقلاب و رهبری است کسی در هیچ دولتی جرأت تخطی از آن را ندارد.


دومین گزارش وزارت خارجه به مجلس 27 تیرماه ارائه می‌شود


برخی به ناروا گفتند مردم ایران را بعد از اجرای برجام تحقیر می‌کنند. اما در واقع زمان تحقیر تمام شده و تحقیرها مربوط به دوران دیگری بود

ظریف در ادامه درباره ارائه گزارش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما گزارش مفصلی را در این باره در 27 فروردین‌ماه یعنی سه ماه بعد از اجرای برجام به این کمیسیون ارائه داده‌ایم. اگر این گزارش شفاف نبود باید آن را در جلسه مطرح می‌کردیم.


وزیر امور خارجه ادامه داد: گزارش بعدی وزارت امور خارجه نیز در مورد اجرای برجام 27 تیرماه ان‌شاء‌الله ارائه می‌شود.


ظریف با اشاره به فضاحت عربستان در جنایات یمن گفت: این فضاحت عربستان از قبل بوده، اما پشت ایران‌هراسی پنهان شده بود. تلاش امروز این کشور به خاطر این است که از ایران به عنوان بزرگترین قدرت صلح‌طلب هراس دارند. اما این هراس بیهوده است چرا که اگر دست از حمایت تروریست بردارند جمهوری اسلامی با هیچ‌یک از همسایگان خود مشکلی ندارد.


وی اضافه کرد: عدم‌ شرکت جمهوری اسلامی در حج امسال نشان‌دهنده تأکید نظام، رهبری و شخص رئیس‌جمهوری بر حفظ عزت حجاج است.


ظریف تأکید کرد: وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد.


وزیر امورخارجه در پاسخ به اظهارات نماینده‌ای که از ضرورت بازگرداندن سرمایه ایرانیان خارج از کشور به داخل سخن گفته بود، با بیان اینکه «اختیار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با تدبیر رئیس‌جمهوری به دست وزارت امور خارجه سپرده شده است»، گفت: ما در زمینه بازگشت سرمایه‌های ایرانی از خارج به داخل تلاش می‌کنیم، اما این کار نیازمند این است که هر ایرانی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور احساس امنیت کند که الان این احساس وجود دارد و هر ایرانی می‌تواند به کشور بازگردد.


ظریف در ادامه در پاسخ به یکی از نمایندگان که گفته بود «وزارت امورخارجه به جای تلاش برای جلوگیری از دست‌اندازی به اموال ایرانیان چراغ قوه به دست گرفت تا بداند عامل این اتفاق چه کسی بوده است؟»، اظهار کرد: وزارت امورخارجه اقدامات لازم را برای جلوگیری از دست‌اندازی به اموال ایرانیان انجام داده است. اما ما چراغ‌قوه به دست نگرفتیم اینکه گفتیم عامل چه کسی بوده به این خاطر بود که برخی به ناروا گفتند مردم ایران را بعد از اجرای برجام تحقیر می‌کنند. اما در واقع زمان تحقیر تمام شده و تحقیرها مربوط به دوران دیگری بود.


با هیچ کشوری لغو یک‌جانبه روادید نمی‌کنیم


ظریف از شکایت از آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه خبر داد و گفت: همین چند روز آینده یک شکایتی در لاهه ثبت می‌کنیم تا قانون‌شکنی آمریکا را به جهانیان نشان دهیم. حالا ما با خیال آسوده به دنبال حقوق ملت ایران هستیم.


ظریف ادامه داد: در مورد صنعت گردشگری باید بگویم که در فرودگاه‌های جمهوری اسلامی به اکثر شهروندان کشورهای دنیا ویزای یک‌ماهه می‌دهیم اما ما با هیچ کشوری لغو یک‌جانبه روادید نمی‌کنیم. اگر کشوری حاضر نیست به شهروندان ایرانی بدون ویزا اجازه ورود بدهد ما هم به خاطر عزت‌مان حاضر نیستیم به شهروندان آنان بدون ویزا اجازه ورود بدهیم.


ظریف تأکید کرد: ما هفت، هشت سالی از مقررات دنیا عقب افتاده‌ایم که بیشترین آن هم مربوط به سال 2007 در حوزه بانکی است و باید به کمک دوستان نماینده این مسأله جبران شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته