دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1403 - 10:06

عسگری: VAR لیگ برتر ایران سرکاری است/ صدا و سیما به اندازه کافی دوربین به تیم‌های داوری بدهد

عسگری: VAR لیگ برتر ایران سرکاری است  صدا و سیما به اندازه کافی دوربین به تیم‌های داوری بدهد
رئیس سابق کمیته داوران گفت: پروتکل‌های VAR در ایران به صورت کامل رعایت نمی‌شود و سیستم مورد استفاده سرکاری است.
کد خبر : 930298

حسین عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص حواشی ایجاد شده برای استفاده از سیستم VAR در لیگ برتر اظهار کرد: سیستمی که در ایران به عنوان کمک داور ویدئویی استفاده می‌شود من درآوردی است. در تمامی کشور‌هایی که VAR استفاده می‌شود هیچ‌کدام از معضلات و مشکلاتی که در ایران دیده‌ایم وجود ندارد، چون برای هر مشکلی راه‌حلی در نظر گرفته شده است. اگر قرار بر همکاری صدا و سیما با فدراسیون است باید این هماهنگی ایجاد شود. در ایران که شبکه خصوصی نداریم و همه دولتی هستند. می‌بایست هماهنگی لازم صورت گیرد و دوربین‌های کافی داده شود، با ۶ یا نهایتاً ۷ دوربین که نمی‌تواند VAR راه انداخت. حداقل ۲۰ دوربین نیاز است تا از زوایای مختلف تصاویر بازی ثبت شود و در اختیار تیم داوری قرار گیرد.

چرا می‌خواهید با افکار عمومی بازی کنید؟

وی ادامه داد: وقتی کمبود دوربین را در مسابقات شاهد هستیم، مشکلاتی ایجاد می‌شود که در سه هفته اخیر شاهد آنها بوده‌ایم. این واقعیت‌ها وجود دارد ولی هیچ‌یک از مسئولان این موارد را نمی‌گویند. دائم فرافکنی می‌کند و حقایق را نمی‌گویند. در حال تبلیغات مختلف هستند و با کلمات بازی می‌کنند. VAR ما در راه است، روی هوا مانده، در گمرک قرار دارد، دستور ترخیص داده‌اند. این حرف‌ها چه معنی دارد و چرا می‌خواهید با افکار عمومی بازی کنید؟ حقیقت را به مردم بگویید. VAR مورد استفاده نقص دارد و تنها آمده تا دهان تیم‌ها و هواداران آنها بسته شود وگرنه با آن سیستمی که در دنیا استفاده می‌شود فاصله دارد. پروتکل‌های VAR در ایران به صورت کامل رعایت نمی‌شود. 

نیمی از تیم‌های لیگ برتری آواره هستند

رئیس سابق کمیته داوران خاطرنشان کرد: بعد از سه هفته مردم اعتماد خود را به این VAR از دست داده‌اند و به اصطلاح عامیانه سیستم مورد استفاده در ایران سرکاری است. بازی با افکار عمومی تا جایی جواب می‌دهد و بعد از آن دیگر اعتمادی نیست. از هفته اول تا به حال، یک صحنه که با کمک VAR آفساید رد یا گرفته شده نشان داده‌اند. وقتی نبوده یعنی اسم VAR را یدک می‌کشیم، مثل لیگ حرفه‌ای که در دوره بیست و چهارم آن هستیم و نیمی از ۱۶ تیم آن، آواره هستند و در به در می‌گردند تا ورزشگاه میزبانی پیدا کنند.

فیفا به جزییات VAR فدراسیون‌ها کاری ندارد

وی در مورد اینکه فیفا چه مجوزی به فدراسیون داده که VAR مورد استفاده با انتقادات مواجه شده، تصریح کرد: یک تعداد شرکت از فیفا لایسنس گرفتند تا سیستم VAR را به فروش برسانند و از هر یک از این شرکت‌ها که خرید شود فیفا مجوز را به فدراسیون طرف قرارداد می‌دهد ولی کاری به این ندارد که با چه جزییاتی از این سیستم استفاده می‌شود، همین که مورد بهره‌برداری قرار بگیرد کافی است. فیفا که برای همه کشور‌ها متخصص نمی‌فرستد تا یکی یکی بازی‌ها را رصد کنند. نهایتاً یکی دو مورد نمایندگان خود را می‌فرستد تا دستگاه‌ها تست شود و گزارش مربوط به آن را دریافت می‌کند. فیفا که ۲ هزار کارمند ندارد، ۱۵۰ تا ۱۶۰ کارمند دارد. 

داوران تصمیم گیرنده نیستند

عسگری درباره اینکه پیام حیدری داور بازی پرسپولیس و فولاد روی صحنه خطای ریگی و بازیکن حریف نتوانست از مانیتور تصاویر مربوط به خطا را ببیند و اعلام شده برابر پروتکل‌های VAR باید اعلام می‌شده از این لحظه به بعد بازی بدون این سیستم ادامه می‌یابد، اما حیدری چنین کاری را نکرده، یادآور شد: داوران تصمیم گیرنده نیستند و اگر بودند اتفاق دیگری می‌افتد. از بیرون زمین به داوران می‌گویند چه تصمیمی بگیرند، آنها به آن عمل می‌کنند. روی خطای بازیکن پرسپولیس هم تصاویر به شکلی نبوده که شدت ضربه مشخص شود و در نهایت داور چیزی که خودش دیده را مدنظر قرار داده است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته