دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1403 - 09:30
نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی در گفت وگو با آنا:

فرهنگ غلط یعنی ساخت بیمارستان به جای ورزشگاه/ بودجه چند میلیاردی برخی تیم های فوتبال باید صرف ورزش همگانی شود

فرهنگ غلط یعنی ساخت بیمارستان به جای ورزشگاه  بودجه چند میلیاردی برخی تیم های فوتبال باید صرف ورزش همگانی شود
نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: متأسفانه ما بیشتر شاهد این هستیم که ربان بازگشایی بیمارستان ها قیچی می خورد تا ورزشگاه های ورزشی که این فرهنگی غلط است.
کد خبر : 930272

شهرام علم در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص برنامه های فدراسیون ورزش های همگانی برای افزایش فعالیت های افراد جامعه اظهار کرد: طی چندسال گذشته تغییرات زیادی در ساختار و ارکان این فدراسیون به وجود آمده است. در گذشته آمادگی جسمانی از ارکان این فدراسیون بود اما چند سالی است که دیگر فدراسیون مستقلی شده است.

باید در مسیری تلاش کنیم تا ایران فعال و شادابی داشته باشیم

وی افزود: خوشبختانه انجمن ها و کمیته های بسیاری در فدراسیون ورزش های همگانی وجود دارد که به گسترده شدن فعالیت ها کمک می کند. مأموریرت اصلی این فدراسیون  ایجاد بستر مناسب برای حفظ و ارتقا سطح نشاط و سلامتی افراد جامعه توسط ترویج، تبلیغ و نهادینه کردن ورزش های همگانی_تفریحی است. این مأموریت اصلی بر سه اصل استوار است. اول اصول علمی دوم اصل ارزش های اسلامی_ایرانی و سوم منطبق بر اهداف وزارت ورزش و جوانان. باید تلاش کنیم تا به سمتی برویم که ایرانی فعال، شاداب و سالم داشته باشیم. یکسری اقدامات انجام شده است و برنامه هایی نیز برای ادامه مسیر داریم که ان شالله بتوانیم در این مسیر موفق باشیم.

بیشتر بیمارستان افتتاح می شود تا ورزشگاه

علم درباره شاخص های سلامتی افراد گفت: ما در نظر داریم باتوجه به موفقیت ها و رویداد هایی که پیش آمده است در نهایت به تغییر رفتار ورزشی افراد منجر شود. ما تلاش می کنیم تا با برنامه های وسیع و همکاری با ارگان های دیگر، میانگین فعالیت ورزشی جامعه را به 30 دقیقه در روز برسانیم. درحال حاضر میانگین 10 دقیقه است که اصلا زمان مناسبی برای ایجاد سلامتی در افراد نیست. متأسفانه ما بیشتر شاهد این هستیم که ربان بازگشایی بیمارستان ها قیچی می خورد تا ورزشگاه های ورزشی. این فرهنگی غلط است. یک مسئول باید ورزشگاه ها ورزشی بیشتری در دوران خودمت خود افتتاح کند تا نیاز به بیمارستان کم شود. باید به فاز پیشگیری ورود کنیم. ما در تلاش هستیم تا شاخص های مهم را بهبود ببخشیم. بسیاری از شاخص های ما از جمله چاقی، بیماری های دیابتی، کلسترول خون و کم تحرکی در وضع نا مطلوبی قرار دارد. تنها شاخصی که مارا نیز کمی امیدوار کرده است شاخص امید به زندگی است که افزایش داشته است.

.

فعالیت های مفید ما ادامه خواهد داشت

نایب رئیس فدراسیون ورزش های همگانی در خصوص طرح گام های عاشقانه اظهار کرد: در برنامه های اخیر طرحی را به نام گام های عاشقانه را در 500 رویداد مختلف برگزار کردیم. این طرح با هدف آگاهی های سلامتی افرادی بود که می خواستند در سفر اربعین حسینی (ع) شرکت کنند. در یک ماه قبل از شروع این سفر زیارتی، در روز های 5 شنبه و جمعه همایش هایی را برگزار کردیم و سعی کردیم با ایجاد دو ایستگاه این سفر رارشبیه سازی کنیم. در این ایستگاه ها بروشور هایی به افراد داده می شد تا از نحوه صحیح پیاده روی، نشویدن آب، نوع مناسب کفش ها و خیلی موارد دیگر آنها را آگاه کنیم. از اقدامات دیگر این مدت می توان به برگزاری اولین نشست دبیر های هیئت استان ها اشاره کرد. این نشست قطعا ادامه پیدا می کند و این نشست ها در استان های مختلف در آینده برگزار خواهد شد. طرح هنر های دیجیتال نیز از دیگر طرح هایی است که برای خانواده ها، بانوان و کودکان برگزار می شود. برای سالمندان نیز طرح های ورزشی مناسبی در نظر گرفته شده است تا بتوانند به راحتی در پارک ها فعالیت ورزشی داشته باشند.

بودجه راضی کننده نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه تخصیص داده شده به فدراسیون ورزش های همگانی برای برنامه های مدنظر این فدراسیون کافی یا خیر، تصریح کرد: بودجه خیلی خوبی نداریم اما با جذب اسپانسر ها بهتر می شود. در زمان ریاست خلیلی مقدار بودجه خیلی بهتر شده است اما راضی کننده نیست.فدراسیون ورزش های همگانی به تنهایی نمی تواند ورزش و سلامت را توسعه بدهد چراکه این یک وظیفه عمومی است. همه مسئولین و نهاد، فدراسیون ورزش های دانشجویی و دانشگاهی و تمامی ارگان ها باید به همدیگر کمک کنیم تا این وظیفه عمومی را به خوبی انجام دهیم.

کشور درحال توسعه مشروط به داشتن مردم سالم است

علم خاطر نشان کرد: ورزش های همگانی به مدیریت همگانی نیاز دارد. در همه جای دنیا دولت ها و حکومت ها روی سلامت مردم سرمایه گذاری می کنند. چراکه با این سرمایه گذاری مشکلات و بیماری های روانی و جسمانی، ناهنجاری ها کم می شود و امنیت جامعه تأمین می شود. اگر می خواهیم کشوری در حال توسعه باشیم، باید مردمانی سالم داشته باشیم. همه سرمایه گذاری ها را به سمت ورزش حرفه برده ایم. تا چند سال پیش بودجه چند میلیاردی برخی تیم های لیگ برتر فوتبال از بیت المال پرداخت می شد. آن هزینه ها باید برای ورزش همگانی شود تا مردم کل کشور از ورزش بهره مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته