دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دو اقدام بزرگ دولت سیزدهم در آموزش و پرورش

دو اقدام بزرگ دولت سیزدهم در آموزش و پرورش
یکی از اقدامات مهمی که در دولت سیزدهم و در وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفت، نگاه عملیاتی نسبت به سند تحول بنیادین بود در مسیر تثبیت و ارتقای سند تحول، نقشه‌ای تهیه شده است که مسیر ۱۰ سال آینده را مشخص کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
کد خبر : 930260

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایجاد تغییرات اساسی و مطلوب در وزارت آموزش‌وپرورش، مرهون توجه به اسناد بالادستی و از همه مهم‌تر، سند تحول بنیادین است. در این راستا، لازم است اولویت‌ها و پیش‌فرض‌های سند تحول بنیادین (با تمرکز دقیق و عملیاتی بر روی این سند) درک شود. آموزش‌وپرورش، عرصه آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی نسل کنونی بوده و از این لحاظ، حرکت حول اسناد راهبردی و تدوین شده، اهمیت فراوانی در آن دارد. بر اساس سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، این وزارتخانه جای سیاسی‌کاری یا کانونی برای رایزنی‌ها و لابی‌های غیرمتعارف و حتی متعارف حزبی نیست! آموزش‌وپرورش حکم فرا متن و بستری را دارد که تحولات سال‌های آتی کشور در آن تعریف و تصدیق می‌شود.

یکی از اقدامات مهمی که در دولت سیزدهم و در وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفت، نگاه عملیاتی نسبت به سند تحول بنیادین بود در مسیر تثبیت و ارتقای سند تحول، نقشه‌ای تهیه شده است که مسیر ۱۰ سال آینده را مشخص کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. تأکید وزیر آموزش‌وپرورش جدید (دکتر کاظمی) مبنی بر پایبندی به این سند، نشان دهنده اصالت و قابلیت اجرایی آن بوده و همین مسئله سبب شد تا شخص وزیر و تدوین‌کنندگان سند حداقل دو بار از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تشویق قرار گیرند.

اقدام مهم دیگر در دوران وزارت رضا مراد صحرایی، جذب گسترده معلمان در ساختار استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش بود. افرادی که با ساختار این وزارتخانه عظیم آشنا هستند، به وضوح نسبت به کمبودها، موانع و بوروکراسی پیچیده‌ای که در بطن این سازمان وجود دارد آگاه بوده و بر همین مبنا، تنها کارکرد وزارت آموزش‌وپرورش را تثبیت وضعیت موجود (و نه ارتقای ان به وضعیت مطلوب) قلمداد می‌کنند؛ اما در دولت سیزدهم این معادله به شیوه‌ای دیگر تجلی پیدا کرد. افتخار دولت سیزدهم این است که ۳۰ درصد کل معلمان کشور در این دوران کوتاه جذب شده‌اند تا ۷۰ درصد کل ردیف‌های استخدامی در دولت سیزدهم به آموزش‌وپرورش اختصاصی پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ هزار نفر جذب وزارت آموزش‌وپرورش شده‌اند. تنظیم و استقرار مشقت‌بار سازوکار اجرایی این روند استخدامی، واقعاً کار آسانی نبوده و نشان دهنده عزم وزیر آموزش‌وپرورش سابق و دولت سیزدهم در رسیدن به این نقطه و هدف بود. رتبه‌بندی حقوق بخشی از معلمان (در حالی که در دولت‌های قبل معوق مانده بود) نیز از جمله اقدامات مهم وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم بوده که امید است در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.

قطعاً توان اجرایی و مطلوب نگری وزیر سابق آموزش‌وپرورش، می‌تواند در هر جایگاه و نهادی که وی در آن حضور پیدا می‌کند تبدیل به نقاط قوت وی و آن مجموعه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته