دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

تلاش‌های پیامبر(ص) برای هدایت جامعه/ ۷۷۹ بار واژه علم در قرآن آمده است

تلاش‌های پیامبر(ص) برای هدایت جامعه  ۷۷۹ بار واژه علم در قرآن آمده است
حجت‌الاسلام رفیعی گفت: ۷۷۹ بار واژه علم در قرآن آمده است، بیشترین واژه در قرآن علم است، اسلام دین آگاهی است، ٱقۡرَأۡ وَرَبُّکَ ٱلۡأَکۡرَمُ ...اصلا شروع وحی با علم و قلم است.
کد خبر : 930196

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی درباره پیامبر مهربانی‌ها همزمان با دهه آخر ماه صفر و ایام وفات رسول اکرم(ص) اظهار داشت: پیامبر اکرم روزی از غار حرا پایین آمد و مردم را به دین اسلام دعوت کرد، کسی از ایشان جز همسر و حضرت امیر(ع) حمایت نکرد، این یک فرود و نزول از غار حرا بود، آنهم در زمانه‌ای که وقتی سخن گفتند تمسخر کرده و ایشان را ساحر خواندند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) به تدریج کاری کردند که وقتی وضو می‌گرفتند مردم قطره آب وضو را به عنوان تبرک برمی‌داشتند یا در موسم حج وقتی سر تراشیدند موهایش را به عنوان تبرک بردند، گفت: 23 سال طول کشید تا این تاثیر شگرف در جامعه رخ داد که مهم هم است. پیامبر در جامعه‌ای پرورش یافت که حتی سابقه امانتداری هم نبود، چه کرد وقتی مکه فتح شد مردم فوج فوج مسلمان شدند؟ این بحث مهمی است که باید بررسی شود، در قرآن کریم درباره پیامبر چند بحث مهم وجود دارد، اول ویژ گی‌های پیامبر بود که توانست این آثار را بر جای گذارد. اما شناسایی صفات پیامبر مهم است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی شیوه‌های پیامبر در این مسیر هم حائز اهمیت است، عنوان کرد: اما نکته اینجاست که وظیفه ما در برابر پیامبر چیست؟ شیوه‌هایی که پیامبر توانست جامعه را تغییر دهد چه بود؟ وظیفه ما امروز در برابر پیامبر چیست؟

حجت الاسلام رفیعی با تاکید بر این مطلب که روش شناسی در کار مهم است، گفت: شیوه پیامبر(ص) چه بود؟ اولین شیوه کادر سازی بود، باید بدانیم که روشهای مختلفی وجود داشت، مثل انبوه سازی است که مصلا از طریق منبر رفتن محقق می‌شود، در مقابل کادر سازی فردی را داریم که در این راستا گاهی با یک نفر صحبت می‌کنیم که از آن به عنوان کار فردی یاد می شود.

به گفته وی، گاهی یک کادرسازی اثرات خوبی هم دارد، پیامبر گاهی برای یک نفر صحبت می‌کرد، مثل نصایحی که  به اباذر داشتند، بنابراین کاردسازی یکی از شیوه‌های پیامبر(ص) بود که باید امروز به کار مربیان تربیتی بیاید، اگر مقابل یک فساد گرفته شود کار بزرگی است، حشام کسی است که امام صادق(ع) مقابل او بلند میشد، وقتی در مساله امامت وارد بحث می شد کسی به مانند او نبود، هارون الرشید روزی گفت زبان او از هزار شمشیر برای ما بدتر است، عجیب بود او خوارج و اهل سنت را زمان امام صادق کلافه کرده بود، در مباحث بشدت قوی بود، او خود اول شیعه نبود و حتی امام صادق را قبول نداشت، روزی دایی او حشام را نزد امام صادق برد، در این دیدار حشام تغییر کرد و به کادر تبدیل شد و ماند و خدمت کرد.

این خطیب تهران ابراز داشت: کادرسازی یکی از شیوه‌های مهم پیامبر(ص) بود، واقعا یک پدر باید روی فرزندش کادر سازی کند، رفیق خوب خوب است، یک رفیق بد گاهی زندگی انسان را متلاشی می‌کند. فرمودند رفیق کسی است که نگاهش می‌کنیم یاد خدا کنی، حرف که میزند ایمانت زیاد شود. لااقل معصیت را برای انسان زیبا جلوه ندهد.

این سخنران مذهبی با تاکید به اهمیت علم در قرآن اضافه کرد: 779 بار واژه علم در قرآن آمده است، بیشترین واژه در قرآن علم است، اسلام دین آگاهی است، ٱقۡرَأۡ وَرَبُّكَ ٱلۡأَكۡرَمُ ... اصلا شروع وحی با علم و قلم است، موریس بوکای کتابی در مقایسه قرآن تورات انجیل با علم روز دارد و در آن قرآن تورات و انجیل را با علوم روز قیاس کرده است و می‌گوید سراسر قرآن یک آیه خلاف علم نیافتم، اما دو کتاب دیگر مملو از خرافات است و می‌گوید هرچه در قرآن عمیق شدم علوم روز را دیدم.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته