دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موج گرما دست از سر پایتخت برنمی‌دارد

موج گرما دست از سر پایتخت برنمی‌دارد
در حالی که این روزها هوای تهران در حال خنک شدن است، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از بازگشت دوباره موج گرما به پایتخت خبر داد.
کد خبر : 930176

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تابستان امسال ما در کشورمان شاهد روز‌های گرم بسیاری بودیم. روندی که از اواخر بهار آغاز شد و تا هفته اخیر هم ادامه داشت. حتی در این هفته که تاحدودی دمای هوا کاهش پیدا کرده نیز در قیاس با ایام مشابه در سال‌های گذشته با روز‌های گرمی روبرو هستیم.  

این مسئله، اما صرفا به کشور ما محدود نشده و در سال جاری میلادی اکثر کشور‌های دنیا شاهد افزایش دما بودند و تاکنون ۱۵ کشور به طور رسمی اعلام کردند که رکورد گرمای بالایی را ثبت کرده‌اند و با گرمایی شدیدتر از سال‌های قبل مواجه شده‌اند. حتی سازمان هواشناسی آمریکا نیز اعلام کرد که در همین هفته بسیاری از مردم این کشور قرار است با موج گرمای روبرو شوند.

علت مرگ: گرمازدگی

در جولای سال گذشته نیز (تیر - مرداد)، متوسط ​​دمای جهانی، با در نظر گرفتن امواج گرما در چندین منطقه در سراسر جهان، مشخص شد که در سراسر دنیا با رکوردشکنی عجیبی مواجه شدیم و گرمایی که در این تابستان سال پیش تحمل کردیم، احتمالاً گرم‌ترین دمای تاریخ در ۱۲۰ هزار سال اخیر بوده است. امسال نیز شرایط تقریبا به همین منوال است و طبق آمار امسال نیم میلیون نفر در سراسر جهان شرایط سختی را به دلیل گرما تجربه می‌کنند. این در حالی است که طبق انتظار سازمان جهانی بهداشت این رقم تا سال ۲۰۵۰ پنج برابر خواهد شد!  

در گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی برای سال گذشته میلادی مشخص شد که در سال ۲۰۲۳، ۳.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل برای یک روز از گرمای شدید رنج بردند و بیش از ۴۷۰۰۰ نفر تنها در اروپا به دلایل مرتبط با گرما جان خود را از دست دادند. امسال نیز مرگ و میر ناشی از گرمازدگی در سراسر دنیا مشاهده شد، به عنوان مثال در هندوستان در عرض یک روز دست کم ۱۰ نفر فقط در یک ایالت جان باختند و در کشور خودمان نیز یک کارگر پتروشیمی در ماهشهر به علت گرمازدگی درگذشت.

سلام به هوای خنک

اما به نظر می‌رسد این موج گرما در حال فروکش کردن است، حالا کولرها در ساعات بیشتری از شبانه روز خاموش هستند و شرایط برای ماندن و کار کردن در بیرون از خانه قابل تحمل‌تر است، مخصوصاً در پایتخت که تابستان امسال روزهای داغ زیادی را تجربه کرد. 

صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی امروز شنبه، دهم شهریور با اشاره به خنک شدن چند درجه‌ای هوای تهران، گفت: این کاهش دما در هفته‌های گذشته پیش‌بینی شده بود و علاوه بر آن شاهد کاهش دما در بسیاری نقاط کشور بودیم. با این حال روند کاهش دما متوقف شده است و در اغلب مناطق دما در همین حد و حدود باقی خواهد ماند.

وی با اعلام اینکه تهرانی‌ها باید باز هم منتظر افزایش دما باشند، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته کمینه دمای ۲۲.۴ و بیشینه دمای ۳۱.۵ درجه سانتی‌گراد برای پایتخت به ثبت رسید، اما پیش‌بینی می‌شود دوباره شاهد افزایش دما در تهران بین ۳۳ تا ۳۶ درجه در گرمترین ساعات روز باشیم. این وضعیت در هفته آینده نیز به همین منوال باقی خواهد ماند.

ضیاییان یادآور شد: دمای تهران در دهه پایانی شهریورماه به صورت تاریخی و میانگین ۳۰ ساله در محدوده ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و با توجه به اینکه در گذر فصلی و در انتهای تابستان هستیم، به‌طور طبیعی کاهش دما اتفاق افتاده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در پایان سخنانش اظهار کرد: افزایش دمایی که پیش از این شاهد بودیم ناشی از وجود موج گرمایی بود، با این حال نفوذ سامانه پرفشار بر روی سواحل و نوار شمالی کشور سبب شده بود تا نوسانات دمایی را در تهران شاهد باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته