دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1403 - 03:05
در سایه نژادپرستی و افراط‌گرایی؛

جوامع چندفرهنگی در اروپا چگونه رو به زوال رفتند؟

جوامع چندفرهنگی در اروپا چگونه رو به زوال رفتند؟
غلبه ناسیونالیسم بر معادلات اجتماعی و عمومی کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، سبب شده تا دیگر نتوان سخنی از تحقق جامعه چندفرهنگی در شمال اروپا به میان آورد.
کد خبر : 930028

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جامعه چند فرهنگی تا گذشته‌ای نه چندان دور، با وجود تبعیض‌های غیررسمی اما ملموسی که علیه مهاجران وجود داشت، به یک کلید واژه در توصیف کشورهای حوزه اسکاندیناوی تبدیل شده بود. 

دو کشور سوئد و نروژ همواره خود را بهشت مهاجران خوانده و تاکید داشتند که فرهنگ‌ها و ادیان گوناگون قدرت و قابلیت سکونت، همزیستی و هم افزایی در کنار یکدیگر را خواهند داشت. 

اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه مهاجران و مسلمانان از یک سو و تشدید فعالیت گروه‌های نژادپرست و ملی‌گرای افراطی از سوی دیگر، منجر به پایان یافتن رسمی حیات جوامع چندفرهنگی در اروپا شده است. 

یکی از این کشورها، سوئد است. کشوری در منطقه اسکاندیناوی که تا چندی پیش خود را جامعه‌ای چندفرهنگی می‌دانست و به آن افتخار می‌کرد!

ناسیونالیسم معادلات اجتماعی و عمومی کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، سبب شده تا دیگر نتوان سخنی از تحقق جامعه چندفرهنگی در شمال اروپا به میان آورد.

 اما اکنون سوئد تبدیل به جولانگاه گروه‌های ملی‌گرای افراطی شده است. این قاعده در خصوص نروژ نیز صادق است- کشوری با حدود ۵ و نیم میلیون جمعیت که طی سال‌های اخیر، جریان ملی‌گرای افراطی در آن قدرت اجتماعی فزاینده‌ای یافته است. 

به طور کلی غلبه ناسیونالیسم بر معادلات اجتماعی و عمومی کشور‌های حوزه اسکاندیناوی، سبب شده تا دیگر نتوان سخنی از تحقق جامعه چندفرهنگی در شمال اروپا به میان آورد.

 فراتر از آن، در دیگر کشور‌های اروپایی نیز تعداد زیادی از مهاجران (حتی مهاجرانی که دارای تابعیت کشور‌های میزان هستند) تبدیل به عناصر نامطلوب ذاتی شده اند.

مقامات سوئدی و نروژی نام این روند را اعمال سیاست‌های محدودکننده مهاجرتی نامیده و کمترین سخنی از نابودی علنی جامعه چندفرهنگی در کشور‌های خود به میان نمی‌آورند.

 مقامات سوئد می‌گویند در نتیجه سیاست‌های محدود کننده مهاجرتی، تقاضا‌های پناهجویی به کمترین میزان طی ۲۵ سال اخیر رسیده است.

«ماریا مالمر استنرگارد» وزیر مهاجرت سوئد، گفته است آمار‌های رسمی دولتی نشان می‌دهند که در دوره ژانویه تا مه سال جاری میلادی، تعداد مهاجرت‌کنندگان از این کشور ۵۷۰۰ نفر بیشتر از پناهجویان ورودی به این کشور بوده است.

وی اضافه کرده است که تعداد درخواست‌های پناهندگی از سال ۱۹۹۷ بدین سو تا این حد پایین نبوده و انتظار می‌رود که این روند ادامه پیدا کند.

این اولین بار نیست که سوئد شاهد کاهش چشمگیر درخواست‌های پناهندگی است. در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۲۹ هزار نفر در این کشور ۱۰.۵ میلیون نفری تقاضای پناهندگی دادند که نسبت به ۱۶۳ هزار تقاضا در سال قبل از آن کاهش قابل ملاحظه‌ای نشان می‌داد.

کاهش در تعداد درخواست‌های پناهندگی را می‌توان به تصمیم دولت سوئد برای تغییر سیاست‌های مهاجرتی نسبت داد. این کشور زمانی به عنوان مقصدی بسیار دلپذیر برای مهاجران از کشور‌های درگیر در جنگ شناخته می‌شد. با این حال دولت این کشور سیاست‌های مهاجرتی خود را از سال ۲۰۱۶ سخت‌تر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته