دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین افتتاح نمایشگاه «آینه عشق» مطرح شد؛

تکنیک‌های روشمند نقاشان قهوه‌خانه‌ای فراموش شده است/ توجه به روایت شناسی پژوهشی در بازنمایی هنر

تکنیک‌های روشمند نقاشان قهوه‌خانه‌ای فراموش شده است  توجه به روایت شناسی پژوهشی در بازنمایی هنر
نمایشگاه «آینه عشق» با حضور هنرمندان عرصه تجسمی در حالی در برج آزادی برگزار شد که نگاه نقاشان قهوه‌خانه‌ای درباره کربلا و روایتگری علمی نسبت به نقاشی قهوه‌خانه‌ای مورد توجه قرار گرفت.
کد خبر : 930005

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه «آینه عشق» شب گذشته ۷ شهریور با حضور هنرمندان عرصه تجسمی و مسئولین فرهنگی در تالار آینه برج آزادی برگزار شد. این نمایشگاه با پرده خوانی و نقالی عاشورایی مرشد ناری و حسن بصیری آغاز و سپس اسماعیل آذر استاد ادبیات دانشگاه به اجرای برنامه پرداخت.

محسن حسینی مدیر مجموعه برج آزادی نیز در صحبت‌هایی گفت:‌ به احتمال زیاد برای سال آتی نیز نمایشگاه قهوه‌خانه‌ای به شکل جشنواره و سوگواره برگزار خواهیم کرد.

سپس کاظم چلیپا هنرمند پیشکسوت نقاشی در صحبت‌هایی گفت: صحبت از مکاتب هنری و فراز و نشیب‌های نقاشی در ایران کار دشواری است، آماده کردن جسم و روح رسیدن به یک باور است حتی در خاور دور هم همین معنا را دارد. در نقاشی قهوه خانه‌ای هم باید به عشق و ادای بندگی و باور توجه کرد وگرنه هنرمند دنبال پول و شهرت نیست! هنر نقاشی هنر سینه به سینه از قدیم بوده و یکی از مشکلات ما این بوده که در نقاشی علمی مکتوبات زیادی نداشتیم و تکنیک‌ها و یافته‌ها برجای نمانده و فراموش شده است. 

نقاشی قهوه‌خانه‌ای متاثر از نقاشی قاجار است که به شیوه رنگ روغن در ابعاد بزرگ کار می‌شود. نقاشان قهوه‌خانه‌ای خود را خیال‌ساز می‌پندارند و این ادامه نقاشی ایرانی است.

وی یادآور شد: نقاشی ایرانی خیالی است که با تمام هنر‌های دیگر عجین شده است. دو نوع ادبیات مکتوب و نقلی داریم؛ که تجلی آن در نقاشی به وجود آمده است.
نقاشی قهوه‌خانه‌ای متاثر از نقاشی قاجار است که به شیوه رنگ روغن در ابعاد بزرگ کار می‌شود. نقاشان قهوه‌خانه‌ای که خود را خیال‌ساز می‌پندارند. اینها ادامه نقاشی ایرانی است. 

همچنین نامور مطلق هنرمند هنر‌های تجسمی نیز گفت: هنر بدون کدگذاری وجود ندارد چون زبان مستقیم ندارد؛ همیشه در نقاشی‌ها چیزی کشیده می‌شود که منظور چیز دیگری است، رمز گذاری صورت می‌گیرد. همچنین ما رویکردی داریم به نام روایت شناسی، روایت یعنی داستان خیالی و یا واقعی که معتقدیم داستان واقعی در کربلا رخ داده و به شکل‌های مختلف بازنمایی شده است.

همچنین حسن بصیری با پرده‌خوانی عاشورایی حال و هوای حسینی و کربلایی نیز به مراسم داد.  

 

تکنیک‌های روشمند نقاشان قهوه‌خانه‌ای فراموش شده است/ توجه به روایت شناسی پژوهشی در بازنمایی هنر

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته