دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با رئیس پژوهشکده ارتباطات مطرح شد؛

متاورس یکی از اولویت‌های کاری پژوهشگاه است

متاورس یکی از اولویت‌های کاری پژوهشگاه است
مجتبی صمدی توجه به بحث تحولاتی که تحت عنوان متاورس مطرح شده را از دیگر مواردی دانست که تمرکز پژوهشگاه بر آن معطوف شده است.
کد خبر : 929999

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۴۰۳ اعلام شد. موضوعاتی، چون «ارتباطات سیاسی، و نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ایران» و «مطالعه پدیده‌ها و فناوری‌های نوظهور ارتباطی و رسانه‌ای ناظر به وظایف و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» محور‌های اصلی این اولویت‌ها را شکل می‌دهند. در همین خصوص گفتگویی را با رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

مجتبی صمدی رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، این اولویت‌های پژوهشی را مصوبه شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر دانست و گفت: در سال گذشته و با حضور کارشناسان، مشاوران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده این اولویت‌ها در دستور کار قرارگرفت بطوریکه در اوایل سال پس از تصویب به سراغ تولید محتوا رفتیم. 

وی ادامه داد: یکی از کار‌های پژوهشکده این است که هر سال اولویت‌های پژوهشی را مبتنی بر موضوعات، ایده‌ها و و طرح‌های پژوهشی مطرح شده توسط پژوهشگران ارتباطات تنظیم می‌کند و طی فراخوانی اطلاع رسانی می‌شود. طبق این منوال امسال هم این اولویت‌ها معرفی شد و تا پایان سال در نظر داریم جذب این اولویت‌ها در دستور کار قرار گیرد وکار‌های پژوهشی و فعالیت‌های علمی پژوهشکده مبتنی بر همین پژوهش‌ها صورت گیرد تا در مرحله اجر ا و انتشار از آثار برتر حمایت کنیم.

وی به گستردگی موضوعات در دوره‌های گذشته اشاره کرد و افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته در جمع بندی شورای پژوهشی پژوهشکده مقرر شد تا دو موضوع را در دستور کار خود قرار دهیم. یک موضوع در خصوص ارتباطات و تحولات رسانه‌ای که در ایران و جهان اتفاق می‌افتد و موضوع دیگر حل مهم‌ترین مسائل نظام ارتباطی حوزه ارتباطات بود. با توجه به اینکه پژوهشگاه فرهنگ ورسانه تنها پژوهشگاه اصلی وزارت فرهنگ است و ناظر بر حل مسائل وزارت خانه طراحی شده، سعی کردیم تا در دو اولویت حوزه ارتباطات سیاسی و نظام ارتباطات اطلاع رسانی دولت در کشور که حتی دغدغه جدی رهبری هم در دیدار دولت بود مبنای کاری خودمان قرار دهیم.

صمدی خاطر نشان کرد: رهبری به جد نسبت به کار‌ها و اقدامات دولت‌ها در ادوار مختلف تاکید داشتند که باید نظام اطلاع رسانی و ارتباطی همواره جریان شفافیت اطلاع رسانی امور دولت را به مردم در دستور کار خود قرار دهند.

در راستای این منویات، سال قبل دو عنوان پژوهشی را در قالب کتاب در حوزه سیاسی و مصادف با ایام انتخابات مجلس چاپ کردیم. در این دو کتاب با عنوان الگو‌های تبلیغات سیاسی و کارزار انتخابات سعی شد تا پروژه‌هایی را در حوزه بررسی و آسیب شناسی نظام ارتباطات و اطلاع رسانی و بررسی مطالعات تطبیقی و جنبه‌های سیاست گذاری و شناخت وضعیت موجود ارتباطی؛ ارزیابی و آسیب شناسی شود. رویکرد اصلی مطالعات بر توجه به صدا وسیما و دستگاه‌های اطلاع رسانی دولت از جمله خبرگزاری ها، روابط عمومی و تمام رسانه‌هایی که به نوعی با دولت‌ها در ارتباط هستند، قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی چقدر در اولویت‌های شما مد نظر قرار گرفته است، توضیح داد: سعی کردیم تا از منظر توجه به نحوه دسترسی و استفاده دستگاه‌های دولتی از شبکه‌های اجتماعی، مطالعاتی را انجام دهیم و طبق یک پژوهشی که در سال گذشته انجام شد و ایده اصلی آن بر این محور بود، سعی شد تا نظام اطلاع رسانی دولت که تنها به اطلاع رسانی از صدا وسیما محدود شده و از این منظر ضعفی را در جریان اطلاع رسانی دولت شاهد هستیم راهکار‌هایی پیشنهاد شود تا این خلا پر شود.

رئیس پژوهشکده ارتباطات در خصوص محور دوم اولویت بندی پژوهشی هم خاطر نشان کرد: این محور ناظر بر پدیده‌های جدید ارتباطی و اطلاع رسانی است. این محور‌ها باید برای نها‌های حاکیتی بازخوانی شود تا به آن‌ها در طی کردن مسیرشان کمک کند. موضوع توجه به بحث تحولاتی که تحت عنوان متاورس مطرح شده هم از دیگر مواردی است که در سال جاری تمرکز خودمان را بر آن قرار دادیم. 

متاورس یکی از اولویت‌های کاری پژوهشگاه است

این حوزه در فضای کنونی به عنوان ترند جهانی مطرح شده است و از جنبه ارتباطی طبق نظر متیو بال (استراتژیست و مدیرعامل شرکت اپیلیون) وقتی صحبت از متاورس می‌شود عملا شاهد ایجاد وشکل گیری دنیای جدیدی هستیم که هوش مصنوعی برای ما رقم خواهد زد.

دنیایی موازی که با شرایط فعلی ایجاد می‌شود و باید در آن زندگی کرد و اگر عملا به فکر این تحول جدید نباشیم و برای آن برنامه ریزی نداشته باشیم و با کار‌های پژوهشی در آن تولید محتوا صورت نگیرد مطمئنا نمی‌توان انتظار موقیت در آن را داشت.

صمدی ادامه داد: متاورس تا جایی پیش رفته که حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر را در بر گرفته بطوریکه حتی تابلو‌های هنری را در آن می‌توان به فروش رساند. اگر گام‌های اولیه را برداریم می‌توان امید داشت تحولات ارتباطی مثل حوزه اخبار جعلی که باید به آن پرداخته شود و اثار پیامد‌های ناگواری دارد را می‌توان در حوزه متاورس برای آن نسخه پیچید. حتی می‌توان در بحث اقتصاد فرهنگ هم تحولی بوجود آورد.

بدون شک آثار و پیامد‌هایی که این حوزه می‌تواند بوجود آورد در نگاه ایده پژوهانه حتما باید مد نظر قرار گیرد و برای آن برنامه ریزی داشت. حتی در حوزه تلویزیون‌های اینترنتی و وی او دی‌ها هم که شاهد شکل گیری نسل جدیدی از آن‌ها در دنیای رسانه هستیم باید برای شناخت و مطالعات آن حتما برنامه ریزی صورت گیرد. در حوزه متاورس هم در نظر داریم تا در بعد راهکاریابی و بحث الگوی تبلیغات سیاسی در نظام اطلاع رسانی حاکمیت نیز برنامه‌های مختلفی را برای واکاوی بیشتر ابعاد موضوع برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته