دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 08:49
در آنا بخوانید؛

یک فناوری قدیمی برای کاهش مصرف برق/ هر وسیله سرمایشی چقدر انرژی مصرف می‌کند

یک فناوری قدیمی برای کاهش مصرف برق  هر وسیله سرمایشی چقدر انرژی مصرف می‌کند
توصیه وزیر نیرو جهت استفاده از پنکه به جای کولر برای کاهش مصرف برق، شاید کمی عجیب به نظر رسید،اما آیا این توصیه درست است؟ باید توجه داشت که بر اساس اطلاعات موجود با استفاده از یک پنکه سقفی به جای کولر می‌توان مصرف برق خانوار را تا چند برابر کاهش داد.
کد خبر : 929943

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی آبادی وزیر نیرو طی چند روز گذشته در توصیه خطاب به مردم گفت که برای مدیریت مصرف برق و افزایش تاب آوری شبکه توزیع بهتر است به جای کولر از پنکه استفاده کنند؛ چرا که در ژاپن نیز مردم از همین روش استفاده می‌کنند. هر چند که اقلیم کشور ژاپن در نقاط  مختلف شاید چندان شبیه شرایط اقلیمی ایران نباشد، اما باید بدانیم که این گزاره در شرایطی منطقی به نظر می‌رسد؛ به عنوان مثال زمانی که دمای هوا فقط چند درجه تا دمای رفاه فاصله دارد.  

مصرف برق پنکه در برابر سایر وسایل های سرمایشی

برای روشن‌تر شدن موضوع باید به این نکته توجه کرد که هر کولر گازی بین ۳ هزار تا ۳ هزار و پانصد وات در ساعت است و برای هر یک درجه کاهش دما این کولر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات برق بیشتری مصرف می‌کند. این آمار یعنی مصرف برق کولر گازی تقریبا ۵ برابر کولر‌های آبی است. یعنی هر کولر آبی سالم و استاندارد بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ وات در ساعت برق مصرف می‌کند.

پنکه

البته باید توجه داشت که رقم ذکر شده برای مصرف کولر‌های آبی تا ظرفیت ۲۵۰۰ بود. کولر‌هایی که ظرفیت آنها بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ است، معمولا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات و کولر‌های آبی با ظرفیت بالاتر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات برق در هر ساعت نیاز دارند. اما این آمار زمانی جالب می‌شود که بدانیم یک پنکه سقفی بزرگ در هر ساعت فعالیت فقط ۷۵ وات برق مصرف خواهد کرد!

یعنی اگر این پنکه عظیم الجثه را ۸ ساعت در روز روشن کنید، فقط ۶۰۰ وات ساعت یا ۰.۶ کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود!

انتهای پیام/

برچسب ها: انرژی برق فناوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته