دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 17:09
در نشست خبری مشترک؛

پزشکیان: امیدوار به گسترش روابط فی‌مابین در تمام زمینه‌ها هستیم/ بردی محمداف: توافقات میان ایران و ترکمنستان در سطح منطقه تأثیرگذار است

پزشکیان: امیدوار به گسترش روابط فی‌مابین در تمام زمینه‌ها هستیم  بردی محمداف: توافقات میان ایران و ترکمنستان در سطح منطقه تأثیرگذار است
مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.
کد خبر : 929929

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور همچنین پس از مراسم امضاء اسناد همکاری در نشست خبری مشترک با رهبر ملی ترکمنستان حاضر شد و اظهارکرد: امروز روز مبارکی برای ما بود که در خدمت رهبر ملی کشور ترکمنستان بودیم و گفت‌وگوی خوب و موثری بین ما صورت گرفت.

وی افزود: توافقات راهبردی برای ما و ترکمنستان به امضا رسید و امیدواریم که این ارتباطات و توافقات منجر به گسترش همکاری فی مابین در سایر زمینه‌های همکاری شود.

پزشکیان همچنین تأکید کرد: امیدواریم رهبر عزیز ترکمنستان ایام خوبی را در ایران سپری کند و انشالله در زمان بسیار نزدیکی در عشق آباد با ایشان دیدار خواهیم داشت و آنچه را نوشتیم را به صورت عملیاتی دنبال خواهیم کرد.

قربانقلی محمد بردی‌اف، رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه ما همیشه نسبت به همکاری با برادران ایرانی اهمیت زیادی قائلیم، بیان کرد: این همکاری ها، قدمت تاریخی دارد همیشه بر این تلاشیم تا این همکاری را بیش از این گسترش دهیم، همانگونه که برادرم آقای پزشکیان گفتند، این مذاکرات در فضای دوستی و برادرانه برگزار و منجر به امضای چند سند همکاری شد.

وی افزود: من تشکر ویژه از برادران ایرانی‌ام دارم، چون ترکمنستان تنها کشوری است که در مجمع عمومی سازمان ملل دو بار بی طرف شناخته شد و در این بی طرفانه شناخته شدن، ایران نقش به سزایی داشت و لذا از این همکاری ایران کمال تشکر را داریم.

رهبر ملی ترکمنستان اظهارداشت: برخی مسائل و پروژه‌های کلان مانند گاز، انرژی، برق، جاده و حمل و نقل را در مذاکرات داشتیم که امیدواریم ثمره آن، نتایج مثبتی در اجرای طرح‌ها برای ما داشته باشد، همچنین به این توافق رسیدیم که پیگیری این همکاری‌ها را به کمیسیون مشترک واگذار کنیم تا آنها اجرایی شدن طرح‌ها را پیگیری کنند.

محمد بردی‌اف همچنین تأکید کرد: اعتقاد کامل دارم که این طرح‌ها نه تنها در سطح دو جانبه بلکه در سطح منطقه اهمیت زیادی خواهد داشت، همیشه در طول سال‌ها شاهد همکاری انسان دوستانه و فرهنگی بین دو کشور بودیم، بین دو کشور برادر، شخصیت‌های مشترک زیادی داریم که یکی از آنها مختومقلی است و در آینده‌ای نزدیک مراسم بزرگداشت وی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: ما از دکتر پزشکیان دعوت کردیم تا در همایش گرامیداشت مختومقلی حضور داشته باشد.

رهبر ملی ترکمنستان با بیان اینکه برادران ایرانی ام ترجمه کتابم با عنوان تعظیم به مادر را به فارسی انجام داده اند که نشانه احترام برادارن ایرانی نسبت به ماست، اضافه کرد: البته ما دو کشور آداب و رسوم مشترک داریم و در هر دو کشور مادر، مقدس است و احترام زیادی برای مادر قائلیم، چون مادر تنظیم کننده خانواده است و این نشان دهنده اشتراکات فرهنگی دو کشور است.

محمد بردی‌اف همچنین گفت: از فرصت استفاده کرده و از گروهی که این کتاب را ترجمه کرده اند، تشکر ویژه دارم.

به گزارش آنا، صبح امروز رهبر ملی ترکمنستان در صدر هیئتی عالی‌رتبه وارد کشورمان شده و مورد استقبال رسمی مقامات کشورمان قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته