دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

جایگاه نخست داروسازان در سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت

جایگاه نخست داروسازان در سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: جایگاه نخست در سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت به پژوهشگران حوزه داروسازی تعلق دارد.
کد خبر : 929876

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یونس پناهی صبح امروز در بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان به نقش داروسازی در حکمرانی سلامت اشاره کرد و گفت: رشته داروسازی هم در تولید علم و هم در فناوری و صنعت نقش بارزی دارد.

وی افزود: در سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که جایگاه برتر تولید علم در این سامانه به پژوهشگران حوزه داروسازی تعلق دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: ۴۰۰ دانشمند یک درصد در کشور داریم که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها داروسازان هستند.  همچنین رتبه بین‌المللی ایران در تولید علم حدود ۱۶ است که داروسازی رتبه کمتر از ۱۰ دارد.

پناهی گفت: تا سه سال گذشته حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کردند که اکنون به تعداد ۱۵۰۰ شرکت رسیده‌اند؛ عمده این شرکت‌ها درزمینهٔ داروسازی فعالیت می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که داروسازان در تولید علم پیشگام هستند.

وی ادامه داد: مواردی مانند بار بیماری‌ها، جمعیت، تغییر اقلیم، مسائل مربوط به‌سلامت اجتماعی و جامعه جز تهدیدهای حوزه سلامت است. در همین زمینه مراکز تحقیقاتی موفق بوده‌اند که از رشته داروسازی نیز استفاده و کمک بگیرند. 

پناهی بابیان اینکه تجویز غیرمنطقی دارو یکی از چالش‌های نظام سلامت است، افزود: میانگین اقلام دارویی در یک نسخه ۴ قلم است اما با توجه به قانونی که سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده، باید در یک نسخه ۲ قلم دارو تجویز شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه که اخیراً ابلاغ شد حدود ۱۸ بند به داروسازان مرتبط است. در این برنامه آمده است که در سال ۱۴۰۷ در دنیا ازنظر تولید علم باید رتبه‌مان ۱۴ باشد. این موضوع را انجمن‌های علمی باید در برنامه‌شان قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر هیئت‌علمی در یک‌ساله گذشته حداقل یک مقاله علمی تولید نکند، هیئت‌علمی خاموش است بنابراین باید این افراد را روشن و در راستای تولید علم از آن‌ها استفاده کرد.  همچنین در کشور تعداد قابل‌توجهی مجله وجود دارد که باید اشاره‌کنم مجلات نباید اطلاع‌رسانی کنند باید در رابطه با علم صحبت کنند.

پناهی در پایان تأکید کرد: داروسازان تمرکزشان را به سمت تولید داروهایی ببرند که در کشور کم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته