دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 10:48

چالش جدید پیش‌روی خرید هواپیما برای ایرانی‌ها

اگرچه مذاکرات ایران با شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس از هفته‌ها پیش در حال انجام است، بوئینگ اعلام کرده که فروش هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی منوط به تایید دولت آمریکاست.
کد خبر : 92981

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با لغو تحریم‌ها علیه ایران از سوی دولت آمریکا و اجرای برجام، صنعت هوانوردی از لیست تحریم‌ها خارج شد، با این حال خرید هواپیما از هر شرکت هواپیماسازی برای ایران منوط به تایید این دولت است.


این در حالی است که طی ماه‌های گذشته ایرلاین‌های ایرانی که حالا فضا را برای تجهیز و نوسازی خود باز می‌دیدند و تمایلی هم به خرید هواپیماهای روس موجود در ناوگان فعلی نداشتند، مذاکرات خود را برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به طور جد دنبال کردند.


بر این اساس مذاکرات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) طی هفته‌های اخیر مرتبا ادامه داشته است و مسئولان این ایرلاین ایرانی به دنبال نهایی کردن پیش قرارداد خود هستند.


طبق مذاکرات صورت گرفته در سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه، ایران برای خرید 118 فروند هواپیما جدید از ایرباس به توافق رسید اما این مذاکرات تا کنون نهایی شدن قراردادها را به همراه نداشته است.


با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای به سرانجام رساندن این قرارداد به دنبال هموار کردن موانع و چالش‌های پیش‌رو هستند. موانعی که یکی پس از دیگری نمایان می‌شود و از محدودیت انجام معاملاتی ایران با دلار تا شیوه تامین مالی خرید و محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم‌‌ها را شامل می‌شود.


حالا هم پس از حل مشکلات انجام معاملات با دلار و جایگزینی یورو، بحث پایبند بودن ایرباس و بوئینگ به پیش شرط دریافت مجوز از دولت آمریکا برای همکاری با ایرلاین‌های ایرانی مطرح می‌شود.


در همین باره دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام تحریم‌های مربوط به صنعت هواپیمایی نیز برداشته شد، به خبرنگار آنا گفت: با این حال دولت آمریکا فروش هر نوع هواپیما به ایران را منوط به دریافت مجوز از خزانه‌داری این کشور یعنی اوفک (OFAK) کرده است.


مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات ایرانی از این پیش‌شرط برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ در آغاز مذاکرات خود مطلع بودند، افزود: نمایندگان بوئینگ و ایرباس در زمان انجام مذاکرات خود با طرف ایرانی بر لزوم دریافت مجوز از اوفک تاکید کرده بودند. این در حالی است که نه تنها بوئینگ و ایرباس بلکه خرید هواپیما از هر شرکت هواپیماسازی دیگر دنیا از سوی ایران منوط به دریافت این مجوز است.


وی تصریح کرد: بنابراین مقامات ایرانی کاملا از این شرایط در ابتدای مذاکرات خود آگاه بودند اما تعلل و تاخیر پیش آمده از سوی این شرکت‌های هواپیماسازی غیرمنطقی است چرا که شرایط معامله روشن است و حتی مسیر مبادله پول نیز مشخص شده است.


اسعدی سامانی تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر پیش ‌قرارداد‌های ایران برای خرید هواپیما نهایی شوند.


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: ایران‌ایر مرتبا با نمایندگان بوئینگ در حال مذاکره است تا بتواند قرارداد خود را نهایی کند و تمام تلاش خود را به کار بسته است.


وی با تاکید بر اینکه قرارداد خرید هواپیما بسیار پیچیده است، بیان کرد: این قرارداد به جهت اینکه باید از پشتیبانی طولانی‌مدت طرف معامله در بحث تعمیرات و قطعات جدید اطمینان حاصل شود، بسیار پیچیده است و امیدواریم سریع‌تر به سرانجام برسد.


پیش از این اسعدی سامانی از قرارداشتن ایران و ایرباس در یک قدمی توافق خبر داده و اظهار کرده بود: دو نوع خرید وجود دارد که روش نخست خرید نقدی است و این شیوه مورد نظر ایران نیست بنابراین در مذاکرات ایران با ایرباس اجاره به شرط تملیک هواپیما از ایرباس دنبال می‌شود.


وی گفته بود: در قرارداد ابتدایی برای خرید 118 فروند هواپیما توافق شده بود اما تعداد هواپیماهای خریداری شده پس از توافق نهایی مشخص می‌شود و احتمال دارد در اعداد و ارقام تفاوت‌هایی ایجاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب