دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 13:00

برای کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟

برای کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟
کوهنوردی یک فعالیت لذت بخش و چالش برانگیز است که می‌تواند با انتخاب لباس مناسب، ایمنی و راحتی شما را در طول مسیر تضمین کند.
کد خبر : 929783

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کوهنوردی یک فعالیت لذت بخش و چالش برانگیز است که می تواند با انتخاب لباس مناسب، ایمنی و راحتی شما را در طول مسیر تضمین کند. انتخاب لباس کوهنوردی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا شما را در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد، خطرات احتمالی و تغییرات ارتفاع محافظت می کند.

بنابراین برای کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟

در ادامه ما نحوه انتخاب لباس مناسب برای کوهنوردی را که حاصل سالها تجربه است توضیح می دهیم.

راهنمای انتخاب لباس برای کوهنوردی

هنگام کوهنوردی، حداقل موارد زیر را باید به همراه داشته باشید:

  • پیراهنی که قابلیت تنفس دارد و سریع خشک می شود.
  • کاپشن کوهنوردی که به اندازه کافی سبک باشد تا بتوانید در آن جابجا شوید.
  • یک شلوار راحت که امکان تحرک کامل را فراهم می کند.
  • جوراب های خوب.
  • کفش مناسب
  • کلاهی برای جلوگیری از برخورد نور خورشید از صورت شما
  • دستکش

موضوعی که باید هنگام انتخاب لباس کوهنوردی مناسب در نظر بگیرید لایه بندی است.

لایه بندی

لباس کوهنوردی مناسب

همانطور که از نام آن پیداست، لایه بندی به این صورت است که وقتی چند تکه لباس را با خود می آورید، هر یک از آنها سطح متفاوتی از گرما/محافظت دارند. این به شما این امکان را می دهد که لایه ها را همانطور که می خواهید بپوشید و بردارید.

برای مثالی از نحوه انجام این کار، اجازه دهید نشان دهم که چگونه لایه بندی من معمولاً در طول روز وقتی در حال بالا رفتن از کوه هستم تغییر می کند:

  • صبح ها که هوا سرد است، اغلب یک ژاکت سبک تا نزدیک شدن میپوشم.
  • بعد از چند ساعت به قله می‌رسم، جایی که باد شدیدی می‌وزد. به دلیل باد و این واقعیت که دیگر برای راه رفتن در سربالایی تلاش نمی کنم، یک کاپشن گرم بالای تی شرتم پوشیدم.
  • در هنگام فرود، دما شروع به کاهش می کند و من به سختی کار نمی کنم، بنابراین دوباره ژاکت سبکم را می پوشم.

در اینجا، می توانید ببینید که چگونه داشتن چند لایه به من اجازه می دهد بدون توجه به شرایط، لباس مناسب بپوشم. اگر هوا سرد شود یا حرکت را متوقف کنم، لایه لایه می کنم. هنگامی که هوا گرم تر می شود یا شروع به تلاش زیادی می کنم، برای جلوگیری از عرق کردن و راحت ماندن، لایه لایه می کنم. در راهنمای زیر، توصیه‌های خاصی برای اینکه چه لایه‌های مختلفی را باید با خود داشته باشید، ارائه میدهیم.

بالاتنه

قسمت بالایی بدن شما جایی است که اکثر لایه بندی شما در هنگام کوهنوردی انجام می شود. به همین دلیل، مهم است که انواع مختلفی از گزینه ها را با خود بیاورید تا هر اتفاقی که می‌افتد بتوانید گرم بمانید.

برای کوهنوردی سه فصلی (بهار، تابستان و پاییز)، سه لایه مختلف را توصیه می کنم:

  • یک لایه پایه
  • یک لایه میانی
  • یک لایه غیر فعال

اگر در زمستان قصد کوهنوردی دارید، توصیه می کنم چیزی به نام لایه میانی فعال بیاورید که در زیر با جزئیات بیشتر توضیح خواهم داد.

لایه پایه

لایه پایه همان طور که از نامش پیداست، لایه ای است که روی آن قرار می دهید و بقیه چیزها از بالای آن عبور می کند. راه دیگری برای فکر کردن در مورد آن این است که لایه پایه شما هرگز جدا نمی شود. به همین دلیل، می‌خواهید مطمئن شوید که آنقدر سبک است که می‌توانید آن را بدون توجه به اینکه چقدر گرم می‌شود، بپوشید.

این لایه باید از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی تنفس‌پذیر و رطوبت‌گیر مانند پشم یا پلی‌استر باشد.

(این می تواند در فصل های بهار، تابستان و پاییز یک تیشرت کوهنوردی باشد و در زمستان یک بیس لایر باشد.)

لایه میانی

هنگام کوهنوردی، یک لایه میانی معمولاً در دو سناریو پوشیده می شود:

  • وقتی راه می‌روید اما انرژی زیادی نیاز ندارید و بیرون نسبتاً خنک است.
  • وقتی بیرون هوا سرد است و در حال استراحت هستید (هیچ تلاشی نمی کنید).

لایه دوم، لباس عایق حرارتی است که به حفظ دمای بدن کمک می‌کند. این لایه می‌تواند شامل یک کاپشن پشم، یک سویشرت یا یک کاپشن پر باشد.

لایه غیر فعال

در نهایت به لایه غیر فعال می رسیم. اساساً، لایه غیرفعال همان چیزی است که شما روی آن می کشید تا زمانی که حرکت را متوقف کردید، گرم نگه دارید. داشتن یک لایه غیر فعال خوب در کنار هم نه تنها برای راحتی مهم است. می تواند عامل اصلی در ایمنی شما باشد.

بنابراین، در یک لایه غیر فعال به دنبال چه چیزی باشید؟ شما چیزی می خواهید که هم بسیار گرم و هم بسیار قابل بسته بندی باشد، و وقتی نوبت به آن معیارها می رسد، هیچ چیز بهتر از یک کاپشن خوب نیست. پر بهترین نسبت گرما به وزن هر ماده را با یک شات لانگ به شما می دهد.

البته پر نیز جنبه های منفی خود را دارد. هنگامی که خیس می شود، توانایی عایق خود را از دست می دهد، بنابراین باید مراقب باشید که آن را در معرض هر گونه آب قرار دهید. همچنین ممکن است گران باشد و شستشوی آن دشوار باشد.

به همین دلیل، من همچنین توصیه میکنم به برخی از کاپشن های مصنوعی که شرکت های پوشاک در فضای باز شروع به ساخت کرده‌اند، نگاهی بیندازید. آنها به اندازه همراهان پر خود سبک نیستند، اما اغلب مزایای خاص خود را دارند.

لایه میانی فعال (برای کوهنوردی زمستانی)

همانطور که گفتم، اگر در زمستان از یک کوه بالا می روید، توصیه می کنم یک لایه میانی فعال نیز بیاورید. این یکی دیگر از کاپشن های گرم و در عین حال قابل تنفس است که در حین حرکت می پوشید. باید آنقدر سنگین باشد که شما را عایق نگه دارد، اما نه آنقدر سنگین که در آن عرق کنید.

پایین تنه

شما آنقدرها روی پایین تنه خود لایه بندی نمی کنید، فقط به این دلیل که وقتی کفش می پوشید، اضافه کردن/درآوردن شلوار سخت تر است. این به این معنی است که شما باید شلوار کوهنوردی مناسبی را انتخاب کنید، زیرا در طول روز کامل آن را می پوشید.

دو سیستم لایه بندی اصلی وجود دارد که هنگام کوهنوردی مشاهده می کنید:

  • سیستم های یک لایه
  • سیستم های دو لایه

سیستم تک لایه

همانطور که از نامش پیداست، سیستم یک لایه زمانی است که شما فقط یک جفت شلوار دارید. من معمولاً در بهار و تابستان از این نوع لایه‌بندی استفاده می کنم، زمانی که می‌دانم دما قرار است ملایم بماند. این مزیت سبک بودن و تنفس پذیر بودن را دارد.

برای یک سیستم یک لایه، شلوار کوهنوردی تا حد زیادی بهترین گزینه است. هر شرکت پوشاک در فضای باز طیف وسیعی از گزینه ها را برای انتخاب خواهد داشت. من شخصا چیزی را دوست دارم که به خوبی کشیده شود، سریع خشک شود و جیب یا زیپ زیادی نداشته باشد. وقتی شلوار را امتحان می‌کنید، حتماً چند قدم بلند انجام دهید تا حرکتی را که هنگام راه رفتن در سربالایی استفاده می‌کنید، تقلید کنید و مطمئن شوید که دامنه حرکت شما را مختل نمی کند.

اگر در آب و هوای گرم تری هستید، ممکن است بخواهید شلوارک بپوشید. من شخصاً طرفدار این نیستم، زیرا خیلی زود احساس سرما می کنم، اما این به یک موضوع ترجیحی شخصی بستگی دارد.

اطمینان حاصل کنید که از پارچه جین، پنبه یا سایر مواد سنگین که آب را نگه می دارند اجتناب کنید.

سیستم دو لایه

اگر در زمستان پیاده روی می کنید، ممکن است بخواهید یک سیستم دو لایه داشته باشید تا شما را گرم نگه دارد و از خیس شدن برف پاهایتان جلوگیری کند.

یک سیستم دو لایه معمولا از یک جفت لباس زیر حرارتی سبک در زیر یک شلوار عایق و ضد آب تشکیل شده است. این به بدن شما کمک می کند تا در دماهای سردتر عایق شود، اما باید مراقب باشید. لباس پوشیدن بیش از حد آسان است و در تمام روز عرق می کنید.

کفش های مناسب

برای کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟

انتخاب کفش مناسب برای کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. کفش های کوهنوردی باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که از پاهای شما در برابر فشار و ضربه محافظت کنند و در عین حال، به شما امکان حرکت و تعادل مناسب را در زمین های ناهموار بدهند.

کفش های کوهنوردی باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • کفی ضخیم و مقاوم
  • رویه مقاوم در برابر ساییدگی و پارگی
  • سیستم تنفس پذیر برای جلوگیری از تعریق
  • سیستم بند و قفل مناسب برای فیکس شدن پا
  • مناسب برای نوع کوهنوردی مورد نظر

قبل از خرید کفش کوهنوردی، حتما آن را به طور کامل امتحان کنید و مطمئن شوید که اندازه و مدل آن به پاهای شما مناسب است. همچنین، باید به یاد داشته باشید که کفش های کوهنوردی به طور معمول، باید کمی بزرگ تر از کفش های معمولی باشند تا فضای کافی برای جوراب های کوهنوردی و انگشتان در داخل کفش وجود داشته باشد.

لوازم جانبی

اکنون که پاسخ سوال برای کوهنوردی چه لباسی بپوشیم؟ را پیدا کردید و می دانید لباس مناسب برای کوهنوردی چیست، موارد دیگری نیز وجود دارد که همراه داشتن آنها می تواند مفید باشد.

دستکش

دستکش کوهنوردی در تمام فصل ها برای برای جلوگیری از صدمات ناشی از سنگ‌ها، خارها یا دیگر موانع در مسیر، می تواند مفید باشد.

البته دستکش در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی، بسیار ضروری است.

کلاه

در فصل تابستان و در شرایط آفتابی، کلاه‌های لبه‌دار بسیار مناسب هستند؛ زیرا با ایجاد سایه بر روی صورت و گردن، از آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و از اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند. برعکس، در فصل زمستان یا در مناطق سرد، کلاه های عایق‌دار یا پشمی بهترین انتخاب هستند، چراکه میتوانند گرمای بدن را حفظ کرده و از سرمازدگی پیشگیری کنند. همچنین، در شرایط بارانی یا برفی، کلاه‌های ضد آب با خاصیت تنفس به شما کمک می‌کنند تا سر و صورت خشک بماند و راحتی بیشتری را در هنگام فعالیت فراهم کنند. در نتیجه، انتخاب کلاه مناسب بسته به شرایط جوی و فصلی اهمیت بالایی دارد.

کرامپون

کوهنوردی گاهی اوقات می تواند شما را به محیط های شدیدی برساند که در هر فصلی از سال یخ یا برف روی زمین باشد. در این صورت کرامپون می تواند به شما کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته