دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1403 - 11:48

پیشگیری از خشکی مفصل شانه پس از جراحی سرطان پستان

پیشگیری از خشکی مفصل شانه پس از جراحی سرطان پستان
یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: با انجام ورزش‌های اصلاحی می‌توان از بروز خشکی مفصل شانه پس از جراحی سرطان پستان پیشگیری کرد.
کد خبر : 929719

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معصومه بیات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان مهدیه خشکی مفصل شانه را یکی از عوارض شایع در بیماران پس از جراحی سرطان پستان عنوان کرد و گفت: با انجام ورزش‌های اصلاحی می‌توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

وی علت این عارضه را کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه پس از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان پستان برشمرد و یادآور شد: بیمار با انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند باعث اصلاح دامنه حرکتی این مفصل شود.

بیات ضمن آموزش چند ورزش و حرکت اصلاحی تاکید کرد: بیمار با انجام این حرکات و ورزش‌ها می‌تواند از خشکی مفصل شانه سمت مبتلای خود جلوگیری کند.

ورزش اول:

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای انجام ورزش اول ابتدا فرد باید به جلو خم شده و دست مبتلا را آویزان کند.

سپس به آرامی از جهات مختلف (چپ به راست، جلو به عقب و بالعکس و دورانی) دست خود را حرکت دهد؛ در حرکت دورانی نیز ابتدا باید از دایره کوچک شروع کند و به تدریج دایره را بزرگتر کند.

ورزش دوم:

 بیات با اشاره به حرکت اصلاحی دوم گفت: در این حرکت فرد باید دست مبتلا را با دست دیگر گرفته و به سمت بالا هل دهد و تا حد قابل تحمل دست خود را به سمت بالا ببرد که ممکن است این حرکت درد داشته باشد. وقتی به ناحیه‌ای رسید که احساس درد داشت حدود ۱۰ ثانیه دست را در همان ناحیه نگه دارد و بعد پایین آورده و مجدد ورزش را انجام دهد.

به گفته وی هر یک از حرکات و ورزش‌ها باید دو بار در روز و هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود و هر مرتبه نیز ۱۰ ثانیه طول بکشد.

ورزش سوم:

وی در ادامه به آموزش حرکت اصلاحی سوم پرداخت که در این حرکت فرد به پهلو کنار دیوار ایستاده و انگشتان دست مبتلای خود را روی دیوار بگذارد. سپس آهسته انگشتان خود را به سمت بالای دیوار حرکت دهد و تا جایی که درد برایش قابل تحمل باشد باید دست خود را بالا ببرد.

ورزش چهارم

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه آموزش‌های خود گفت: در ورزش چهارم از یک روسری یا پارچه استفاده می‌شود. بیمار پارچه را از پشت خود رد می‌کند، یک طرف آن را از بالای شانه با دست سالم گرفته و سر دیگر آن را از پایین با دست مبتلا می‌گیرد.

به گفته وی بیمار باید با دست سالم پارچه را به سمت بالا بکشد که در این صورت دست مبتلا نیز از پشت به سمت بالا کشیده می‌شود. هدف این ورزش این است که دست مبتلا به پشت و بالا حرکت کند. ۱۰ ثانیه نگه می‌دارد و بعد دوباره ورزش را تکرار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته