دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حجم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا ۲.۵ برابر شد

حجم تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا ۲.۵ برابر شد
معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به برگزاری"نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا" در ۹ تا ۱۰ مهر در ایروان، جمهوری ارمنستان از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) در این نشست خبر داد.
کد خبر : 929566

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی ضیغمی با تاکید بر اهمیت برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا، گفت: به نظر می‌رسد پیش از اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا، فرصت مغتنمی خواهد بود تا با استفاده از این امکان، زمینه لازم برای بهره‌مندی حداکثری فعالان اقتصادی کشورمان از این موافقتنامه را فراهم آوریم.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت‌وگوی بزرگ تجاری اوراسیا و ایران را به عنوان یک رویداد تجاری در چارچوب همایش اقتصادی سالانه اوراسیا ۲۰۲۴، دانست و افزود: این رویداد توسط کمیسیون اقتصادی اوراسیا و با همکاری شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نهاد‌های ذیربط از کشور‌های آن اتحادیه و همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود و شامل مجموعه‌ای از بحث‌ها و گفتگو‌های کاربردی و باهدف تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه بین کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ج. ا ایران است.


وی با اشاره به حضور مقامات عالی‌رتبه و سخنرانی آنها در نشست‌های اصلی این رویداد تجاری، ادامه داد: این رویداد شامل بخش گفتگوی تجاری  به عنوان نشست کلیدی با حضور نمایندگان نهاد‌های دولتی، انجمن‌های تجاری و شرکت‌های بزرگ کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا و ج. ا ایران است. همچنین چهار میزگرد با حضور نمایندگان شرکت‌ها و موسسات تخصصی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در خصوص موضوعات مربوط  ارتقای حجم تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل، لجستیک، اتصال حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب، همکاری در صنعت و کشاورزی، امنیت غذایی؛ مسائل تسویه حساب‌های متقابل؛ و همینطور نشست‌های B۲B حضوری و آنلاین برای شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی کشورمان و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برنامه ریزی شده است.


همچنین ضیغمی در ادامه از توسعه سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های عضو این اتحادیه بعد از انعقاد موافقتنامه‌های تجاری خبر داد و افزود: اجرای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از سال ۱۳۹۸، به این سو حجم تجارت فیمابین را بیش از ۲.۵ برابر افزایش داد و همچنین صادرات ایران به این اتحادیه نیز در این مدت بیش از ۱۳۸ درصد رشد کرد.


به گفته معاون وزیر صمت؛ موافقتنامه موقت اولین مرحله از همگرایی و همکاری تجاری بین ج. ا ایران و این اتحادیه است که در واقع ماهیت ترجیحی دارد و محدود به ۸۰۰ قلم کالا می‌شود.


ضیغمی با بیان اینکه پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن موافقتنامه موقت، مذاکرات برای انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد با شمول نزدیک ۹۰ درصد کل کالا‌ها برای حذف کامل تعرفه‌های گمرکی آغاز شده است، تصریح کرد: این موافقتنامه پس از طی یک فرایند مذاکراتی زمان‌بر در نهایت در دی ماه سال گذشته ۱۴۰۲ به امضای مقامات طرفین رسید وهم اکنون فرایند قانونی تصویب را جهت رسیدن به مرحله اجرایی شدن طی می‌کند.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این موافقتنامه و دسترسی کشور به بازار بزرگ ۱۸۳ میلیونی اوراسیا که بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار واردات از جهان، دارد حجم تجارت فیمابین و صادرات کشورمان جهش قابل توجهی را تجربه کند؛ البته این مهم با زمینه‌سازی و ایجاد ارتباط موثر و شناخت کافی صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایران با بازار آن اتحادیه محقق می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تجارت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته