دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک جراح مغز و اعصاب گفت؛

رسیدگی و درمان سکته‌های مغزی نیازمند راه‌اندازی نظام ارجاع جامع است

رسیدگی و درمان سکته‌های مغزی نیازمند راه‌اندازی نظام ارجاع جامع است
یک جراح مغز و اعصاب، با بیان اینکه سکته‌های مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی و فلج در کشور است، گفت: متأسفانه در انجام درمان سریع به شیوه برداشتن لخته خون از طریق آنژیوگرافی، چندان خوب نیستیم.
کد خبر : 929561

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین میربلوک، جراح «مغز و اعصاب» و فلوشیپ نورو واسکولار اینترونشن (اقدامات مداخله‌ای عروق مغزی) با بیان اینکه سکته‌های مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی و فلج در کشور است، گفت: متأسفانه برای انجام درمان سریع و مؤثر به شیوه "ترومبکتومی" (برداشتن لخته خون از طریق آنژیوگرافی) نسبت به بسیاری از نقاط دنیا عقب هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: تا کنون به کار گیری «تی. پی. ای» مهم‌ترین اقدام برای موارد سکته مطابق کد ۷۲۴ در کشور بوده، ولی جهت فعال کردن بخش‌های درمانی و به کارگیری تکنیک‌های نوین از جمله "ترومبکتومی" برای مدیریت سکته‌های مغزی، جدیت کافی وجود نداشته و موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی حدود سه سال اخیر که درمان به شیوه «ترومبکتومی» را شروع کردیم تنها مرکز تخصصی که به صورت مدون ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته خدمت درمانی ارائه می‌دهد، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

میربلوک افزود: البته در بیمارستان امام خمینی و بیمارستان امام حسین تهران نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود و در برخی مراکز درمانی خصوصی اگر شرایط مهیا باشد تا حدودی این درمان انجام می‌شود، اما در واقع هنوز برنامه جدی و جامعی برای ارائه این خدمت در سراسر کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۷۰ مرکز درمانی «سکته مغزی حاد» و «ترومبکتومی» در شهر نیویورک وجود دارد، گفت: همکارم دکتر فیض ابراهیم نیا فلوشیپ نوروواسکولار اینترونشن (اقدامات مداخله‌ای عروق مغزی)، عضو انجمن جهانی نورواینترونشن که عضو بنیاد ملی نخبگان و دارای مدال نقره المپیاد زیست است، اکنون در بیمارستان رسول اکرم (ص) و بیمارستان فیروزگر این خدمت را پوشش می‌دهد و من نیز در بیمارستان فیروزگر مشغول فعالیت هستم؛ البته همکاران دیگری نیز در کنار ما هستند.

میربلوک با بیان اینکه اگر بتوانیم تمام جمعیت کشور را از خدمات درمان «سکته‌های مغزی حاد» منتفع کنیم، اقدام ارزنده‌ای انجام شده است، افزود: البته در مدت زمانی که این مرکز به طور جدی فعال شده، چنانچه فرد دچار سکته مغزی در فرصت طلایی به بیمارستان فیروزگر ارجاع شود، طبق برنامه و بدون فوت وقت برای درمان لازم اقدامات اورژانسی انجام می‌شود.

وی گفت: اگر فردی نیاز به اقدام فوریتی برای «ترمبکتومی داشته باشد، کمتر از یک‌ساعت تعیین تکلیف می‌شود و با درمان به موقع احتمال ناتوانایی‌های فیزیکی و تکلمی در فرد سکته مغزی به حداقل ممکن می‌رسد که این یک اقدام حیاتی و اثربخش برای بیمار و در نتیجه خانواده و جامعه است.

میربلوک افزود: این مسئولیت بزرگی برای یک پزشک متخصص « نورو اینترونشن» است، چون در هر ساعت از شبانه روز باید آماده خدمت رسانی حیات بخش باشد؛ آنکال و آماده باش برای ما همیشگی است.

وی با بیان اینکه به اتفاق همکاران جوان و با تلاش تعدادی از هم تخصص‌ها، بخش نورواینترونشن بیمارستان فیروزگر را فعال کردیم، گفت: کار‌هایی که در موارد ضایعات و سکته‌های عروق مغزی انجام می‌دهیم بسیار دقیق، جدید و نوآورانه است؛ به عنوان مثال در موارد آنوریسم‌های عروق مغز تا چند سال پیش با جراحی باز بیماران تحت مداوا قرار می‌گرفتند و باید بخشی از جمجمه برداشته می‌شد تا عمل جراحی سنگین چهار یا پنج ساعته انجام می‌شد و بیمار چندین روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود؛ اما اکنون به واسطه اقدامات کم تهاجمی و آنژیوگرافی عروق مغز (نورواینترونشن)، درمان لازم، مؤثر و حیاتی در کمترین زمان انجام خواهد شد؛ درمان از طریق عروق انجام می‌شود و خونریزی رگ مغزی مورد نظر رفع و لخته خون برداشته خواهد شد و بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص می‌شود.

میربلوک در پایان با اشاره به اینکه رسیدگی و درمان موارد سکته‌های مغزی در کشور نیازمند راه اندازی یک نظام ارجاع خوب و جامع است، تاکید کرد: با توجه به افزایش سن جامعه و شیوع سکته‌ها، وزارت بهداشت جهت رسیدگی سریع به موارد سکته‌های مغزی با هدف فراگیری و انتشار گسترده امکانات در نقاط مختلف شهر و کشور، باید مراکز درمانی را به گونه‌ای هدفمند و دارای برنامه درمانی مشخص، فعال و برقرار کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سکته مغزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته