دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 12:32

افتتاح اتاق تمیز و آزمایشگاه ارزیابی حسی در سازمان غذا و دارو

افتتاح اتاق تمیز و آزمایشگاه ارزیابی حسی در سازمان غذا و دارو
اتاق تمیز و آزمایشگاه ارزیابی حسی سازمان غذا و دارو در آستانه روز داروساز با حضور رییس سازمان غذا و دارو در محل آزمایشگاه مرجع این سازمان افتتاح شد
کد خبر : 929511

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی انصاری دوگاهه مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل کیفیت غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفتگو با ایفدانا، تصریح کرد: ایده احداث کلین روم از حدود سال ۹۶ در آزمایشگاه مطرح شد و سازمان غذا و دارو به دنبال تاییدیه‌ای از سازمان بهداشت جهانی بود تا آزمایش‌های صورت گرفته در سطح منطقه و بین الملل دارای قابلیت تایید بوده و نتایج آزمون ما مورد قبول سایر کشور‌ها نیز باشد.

وی افزود: همان زمان درخواست بازدید به سازمان بهداشت جهانی ارسال شد و پس از بازدید و کنترل مستندات تمامی موارد مورد تایید قرار گرفت، اما از لحاظ فیزیکی آزمایشگاه میکروبیولوژی مورد قبول واقع نشد؛ براین اساس چند طرح از شرکت‌های طراح کلین روم دریافت و طی دو سال اخیر توانستیم تایید سازمان بهداشت جهانی را برای آن دریافت کنیم.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل کیفیت غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با افتتاح اتاق تمیز آزمایشگاه سازمان غذا و دارو، نتایج آزمایشات انجام شده در آن می‌تواند مورد استناد سایر کشور‌ها قرار می‌گیرد.

وی درخصوص آزمایشگاه ارزیابی حسی محصولات غذایی نیز گفت: انجمن بین المللی تخصصی مربوط به روغن زیتون وجود دارد که به کشور‌های مختلف تاییدیه و گواهی معتبر ارزیابی حسی روغن زیتون را درصورت وجود صلاحیت و امکانات لازم می‌دهد و برای صادرات محصولات مورد وثوق کشور‌های دیگر است.

به گفته دکتر انصاری در ارزیابی حسی محصولات خوراکی بدون استفاده از دستگاه و تنها با حواس پنجگانه محصولات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که روش‌های استاندارد و تایید شده‌ای دارد. افراد با استعداد حسی مورد آزمون و آموزش قرار گرفته و می‌توانند در این زمینه فعالیت کرده و یا به عنوان مهارت فردی در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ارزیابی حسی درمورد انواع محصولاتی همچون برنج، عسل، گوشت، غذات، گندم، ماهی و ... کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ارزیابی حسی در حال حاضر تنها درمورد روغن زیتون فعالیت خواهد کرد و به مرور محصولات دیگر نیز اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: غذا و دارو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته