دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

رعایت عدالت تربیتی حمایت را به سمت مدارس و مناطق کم‌برخوردار سوق می‌دهد

رعایت عدالت تربیتی حمایت را به سمت مدارس و مناطق کم‌برخوردار سوق می‌دهد
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رعایت عدالت تربیتی باعث شد حمایت را به سمت مدارس و مناطق کم‌برخوردار سوق دهیم، گفت: امسال در تابستان در ۵ استان میزبان مسابقات ورزشی دانش‌آموزان دختر و پسر بودیم.
کد خبر : 929503

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه شاهد افزایش چاقی در دانش‌آموزان هستیم و در تابستان تحرک فیزیکی دانش‌آموزان کاهش پیدا می‌کند، به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: خوشبختانه همه‌ساله آموزش و پرورش در تابستان پایگاه‌های تابستانه ورزش را فعال می‌کند.

وی با بیان اینکه پایگاه تابستونه در مجموعه ورزشی آموزش‌و‌پرورش ایجاد می‌شود، تصریح کرد: تعداد کانون‌های ورزشی یا پایگاه‌های فعالیت‌های ورزشی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های ورزشی در تابستان، ادامه داد: تلاشمان این است که علاوه‌بر برنامه‌های ورزشی در مجموعه‌ها و کانون‌های ورزشی در مدارسی که فضای ورزشی نیز همواره دارند، اقداماتی انجام دهیم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی ۲ هزار و ۸۹۰ فضا ایجاد شد، ابراز کرد: کانون‌های ورزشی نیز در این فضا‌ها فعال و مستقر می‌شوند.

آموزش و پرورش به دنبال کسب سود و عایدی برای خود نیست

وی با بیان اینکه خوشبختانه کانون‌های ورزشی در مدارس و مجموعه‌های ورزشی هم‌اکنون فعال هستند، عنوان کرد: مربیان شاغل در رشته‌های مختلف ورزشی اکثراً مربیان شاغل یا بازنشسته خود آموزش و پرورش هستند. تعرفه خدمات مربیان تعرفه خدمات به قیمت تمام‌شده است. به عبارت دیگر، آموزش و پرورش به دنبال کسب سود و عایدی از این محل برای خود نبوده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعرفه خدمات برای مربیان یک تعرفه حداقلی است، اظهار کرد: از آنجایی‌که مربیان از خود بدنه آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند، میزان استقبال و مشارکت دانش‌آموزان در این کانون‌ها بسیار قابل توجه است.

تخصیص 150 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات و اقلام ورزشی به استان‌ها

ستاری‌فرد با بیان اینکه به دنبال جذب دانش‌آموزان در رشته‌های آموزشگاهی هستیم، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا در رشته‌های مختلف آموزشگاهی و رشته‌های غیر آموزشگاهی نسبت به جذب و مشارکت دانش‌آموزان در مجموعه‌های ورزشی اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی با اشاره به تامین تجهیزات ورزشی در فرصت تابستانه، یادآور شد: از این فرصت تابستانه برای تامین تجهیزات ورزشی، آموزش و توانمندسازی معلمان استفاده بهینه انجام دادیم.

//

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات و اقلام ورزشی به استان‌ها اختصاص دادیم، تصریح کرد: هم‌اکنون در برخی از استان‌ها اقلام و ملزومات ورزشی تهیه شد.

ستاری‌فرد با بیان اینکه برخی از استان‌ها در حال اقدام برای تامیت تجهیزات ورزشی هستند، اظهار کرد: امیدوارم با این تدابیری که اندیشیده شده، انشالله در شروع مهر شاهد پوشش تجهیزات ورزشی به همه مدارس باشیم.

وی با اشاره به همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه، عنوان کرد: همچنین تخصیص اعتبار خوبی به ما ارائه شد. در قالب طرح شهید سلیمانی از این فرصت تابستانه استفاده کردیم تا اقلام ورزشی را تامین کنیم. در کنار ۲ هزار و ۸۹۰ فضا، یک هزار و ۴۰۰ فضای دیگر در دست اقدام داریم و اعتبار در اختیار مدارس مجری قرار گرفت.

رعایت عدالت تربیتی حمایت را به سمت مدارس و مناطق کم‌برخوردار سوق داد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدواریم با تامین تجهیزات ورزشی یک مهر پر نشاط را برای دانش آموزان رقم بزنیم، ادامه داد: مناطق حاشیه شهر و مناطق روستایی از فضای ورزشی حداقلی برخوردارند؛ اما با توجه به استعداد این دانش‌آموزان نیاز بیشتری برای تامین زیرساخت ورزشی داریم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه رعایت عدالت تربیتی باعث شد حمایت را به سمت مدارس و مناطق کم‌برخوردار سوق دهیم، ابراز کرد: امسال در تابستان در ۵ استان میزبان مسابقات ورزشی دانش‌آموزان دختر و پسر بودیم.

وی ادامه داد: تقریبا تمام تلاشمان را به‌کار گرفتیم تا مسابقات ملی و کشوری را در ۱۲ رشته ورزشی در فصل تابستان که فصل فراغت دانش‌آموزان است، برگزار کنیم و نسبت به تشکیل تیم‌های برتر، شناسایی استعداد‌ها و معرفی این استعداد‌های ورزشی اقدام کردیم.

//

اعزام دانش‌آموزان به مسابقات جهانی ژیمناستیک در آبان سال جاری

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در فصل تابستان میزبان مسابقات والیبال و بسکتبال دانش آموزان پسر متوسطه اول در رودهن هستیم، اظهار کرد: بلافاصله پس از اتمام این مسابقات، میزبانی مسابقات دانش آموزان دختر را از اول تابستان تا هفته آخر شهریور بر عهده داریم. همچنین سعی کردیم مسابقات ورزشی فرهنگیان را با یک تقویم اجرایی فشرده و تراکم بالا در کنار فعالیت‌های ورزشی و تامین فعالیت‌های ورزشی از طریق فعال‌سازی کانال‌های ورزشی در سطح محلات و منطقه و مسابقات ملی و کشوری را برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول انجام دهیم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه مسابقات ورزشی مقطع متوسطه دوم را در بهمن برگزار کردیم، تصریح کرد: این مسابقات را با این چشم‌انداز برگزار کردیم که بتوانیم انشالله در آبان سال جاری دانش‌آموزان را به مسابقات جهانی ژیمناستیک اعزام کنیم.

//

۳۵ درصد دانش‌آموزان با معضل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چند درصد از دانش‌آموزان مبتلا به عارضه چاقی هستند، اظهار کرد: میزان چاقی دانش‌آموزان متاسفانه قبل از کرونا حدود ۱۵ درصد و اضافه وزن ۲۰ درصد بوده است. در مجموع ۳۵ درصد دانش‌آموزان با معضل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند، تصریح کرد: این امر اصلا خوشایند نیست و یک زنگ خطر جدی برای نظام سلامت، نظام امنیتی و نظام فرهنگی کشور به شمار می‌آید. برای مقابله با چاقی و کم‌تحرکی به یک عزم جدی نیاز داریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی دانش‌آموزان برای جلوگیری از چاقی ضروری است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها اعم از سازمان صدا و سیما تا وزارت بهداشت، وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش باید پای کار بیایند و اتفاقاتی را رقم بزنند تا وضعیت تشدید پیدا نکند.

//

با یک زنگ ورزش نمی‌توانیم با بحران چاقی مقابله کنیم

ستاری‌فرد با بیان اینکه در سه سال کرونا شاهد افزایش ۱۰ درصدی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان بودیم، ابراز کرد: در این مدت تلاش کردیم که رشد چاقی را کنترل کنیم؛ اما اگر قرار ما به مطلوبیت برسیم باید عزم ملی برای موضوع و سلامت دانش‌آموزان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه وزارتین بهداشت و ورزش باید در راستای سلامتی دانش‌آموزان به کمک آموزش و پرورش حرکت جدی داشته باشند، ادامه داد: قطعاً در آموزش و پرورش با زنگ ورزش و زیرساخت‌های حداقلی که در اختیار داریم نمی‌توانیم با این بحران مقابله کنیم.

از هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز چاق هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر از هر سه دانش‌آموز، یک دانش‌آموز چاق هستند، اضافه کرد: برای حل این بحران باید یک عزم ملی شکل بگیرد.

ستاری‌فرد با اشاره به تامین اعتبار برای توزیع شیر در مهر امسال، اظهار کرد: سال‌ها بود که برنامه توزیع شیر برای دانش‌آموزان متوقف شده بود، لاکن در برنامه توسعه هفتم امسال مسئله شیر دانش آموزی تصویب شد.

وی با بیان اینکه امسال برای برخی از مناطق و دانش آموزان شیر دانش‌آموزی توزیع شد، اضافه کرد: اینکه توزیع شیر در قانون برنامه هفتم تصویب شد، یک اتفاق مبارک و رو به جلو است.

//

نرخ سلامت و بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان به ۱.۸ رسیده است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئله بهداشت دهان و دندان برای توجه به سلامت دانش‌آموزان ما مسئله حیاتی تلقی می‌شود، ابراز کرد: متاسفانه نرخ «دی‌ای ام اف تی» یا نرخ سلامت و بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان به ۱.۸ رسیده است. یعنی ما برای دانش آموزان دوزاده سال ۲ دندان پوسیده یا از دست داده داریم و این نیز یک وضعیت نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه اولاً باید برای حوزه سلامت دانش‌آموزان بتوانیم یک غربال‌گیری جدی انجام دهیم، اظهار کرد: هر دانش‌آموز باید شناسنامه سلامت داشته باشد تا ببینیم فرآیند رشد و تکامل و در طول دوره تحصیلی چه اتفاقی برای دانش‌آموز رخ می‌دهد.

ایجاد پرونده الکترونیکی رشدی تربیتی و سلامتی برای دانش‌آموزان

ستاری‌فرد با بیان اینکه سنجش سلامت را در بدو ورود دانش‌آموز به مدرسه را داشتیم، ابراز کرد:، اما این مسئله را در ادامه نداشتیم و متوقف شد. تقریباً می‌توانیم بگوییم که این سنجش ناقص ماند؛ اما تصویب این طرح را در برنامه هفتم انجام دادیم و خود را مکلف کردیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تلاشیم تا پرونده الکترونیکی رشدی تربیتی و سلامتی برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم، تصریح کرد: در طول دوره تحصیلی باید غربالگری دانش‌آموزان را به‌صورت کامل و جامع انجام دهیم تا دریابیم که آنها با چه معضل سلامتی‌ای مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مداخله به‌هنگام برای سلامت دانش‌آموزان اهمیت دارد، عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش در این راستا عزم خود را به‌کار گرفته است.
ستاری‌فرد با اشاره به فراهم‌سازی زیرساخت پرونده الکترونیکی رشدی‌تربیتی، اظهار کرد: همچنین برای رسیدن به این مهم پایگاه‌هایی ایجاد و نیروی انسانی جذب می‌کنیم.

//

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه هفتم ایجاد پایگاه‌های سلامت به یک تکلیف تبدیل شد، تصریح کرد: بدو ورود دانش‌آموزان به مدرسه ابتدا سنجش با موفقیت انجام می‌شود. درصدد هستیم این سنجش را در پایان دوره اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی، پایان دوره متوسطه اول این سنجش‌ها را تکرار کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است در هر دوره تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان ۴ بار سنجش را انجام دهیم، اضافه کرد: این روز‌ها مسئله ناهنجاری ساختار قامتی اعم از ضعف حرکتی، سبک زندگی و چاقی به‌ویژه برای دانش‌آموزان دختر بسیار نگران‌کننده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته