دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
راهی سریع برای رسیدن به شهرت؛

از کسب درآمد از راه اینفلوئنسری تا گرفتن مدرک در این رشته!

از کسب درآمد از راه اینفلوئنسری تا گرفتن مدرک در این رشته!
با افزایش جذابیت و رونق حرفه اینفلوئنسری در میان جوانان در جهان، محققان تحقیقاتی از تاثیر ورود جوانان به این عرصه انجام دادند. دانش آموزان دبیرستانی به عنوان گروه اصلی افراد درگیر در دنیای آنلاین تبدیل شده اند.
کد خبر : 929496

به گزارش خبرنگار گروه اموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیش از نیمی از نسل Z در ایالات متحده می‌گویند که اگر فرصت داشته باشند، دوست دارند یک فرد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) باشند. بسیاری از آنها حتی قبل از رسیدن به سن بلوغ، به دنبال این آرزو‌ها می‌روند.

قرارداد‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی یک بازار پرسود ایجاد کرده‌اند که در آن زندگی کودکان به منظور کسب سود، تغییر پیدا کرده است. اینفلوئنسر‌ها از دختران نوجوان که به مدلینگ و شرکت در مسابقات علاقه‌مندند گرفته تا دخترانی که همچنان کودکان هستند و زندگی روزمره‌شان را به طور مستمر ثبت می‌شود، متنوع هستند. 

اینستاگرام همچنین به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه نمی‌دهد حساب کاربری بسازند، بنابراین بسیاری از حساب‌ها توسط مادرانشان مدیریت می‌شود. متأسفانه، تأثیرگذاری کودکان تنها با شهرت و ثروت همراه نیست.  یک گزارش تحقیقاتی نیویورک تایمز، با عنوان «بازاری از اینفلوئنسر‌های دخترانه که توسط مادران مدیریت می‌شوند و مردان آنها را دنبال می‌کنند» یک روند نگران‌کننده را نشان می‌دهد و آن این است که با افزایش دنبال‌کنندگان حساب‌های این دختران، ممکن است آنها با تهدیداتی از سوی جامعه رو به رو شوند.

تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی بر تحصیلات و عملکرد مدرسه داشته باشد

 تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی بر تحصیلات و عملکرد مدرسه داشته باشد. یکی از این تاثیرات، کاهش تمرکز و زمان اختصاص داده شده به درس‌ها و تکالیف است. دانش‌آموزانی که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، ممکن است در انجام تکالیف مدرسه کوتاهی کنند یا علاقه به فعالیت‌های آموزشی را از دست بدهند. این امر به ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه که دانش‌آموزان مفاهیم اساسی را یاد می‌گیرند، بسیار مشکل‌ساز است.

اینفلوئنسر شدن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر تحصیلات افراد داشته باشد. این تأثیرات عبارتند از:

افت تحصیلی: اینفلوئنسر‌ها زمان زیادی را صرف تولید محتوا، ارتباط با دنبال‌کنندگان و مدیریت حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این کار می‌تواند وقت و انرژی آنها را از تحصیل و انجام تکالیف مدرسه منحرف کند و منجر به افت نمرات و عملکرد ضعیف تحصیلی شود.

کاهش تمرکز: فعالیت‌های اینفلوئنسری نیازمند توجه مداوم به بازخوردها، نظرات و پست‌های جدید است. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تمرکز دانش‌آموزان در کلاس درس شود و آنها را از یادگیری موثر باز دارد.

استرس و فشار روانی: اینفلوئنسر بودن، به ویژه در سنین پایین، می‌تواند باعث ایجاد استرس و فشار روانی برای حفظ محبوبیت، دریافت لایک و فالوئر شود. این فشار روانی می‌تواند بر سلامت روانی دانش‌آموزان تأثیر منفی بگذارد و مانع از پیشرفت تحصیلی شود.

انزوا از اجتماع مدرسه: اینفلوئنسر‌ها ممکن است به دلیل تمرکز بر روی فعالیت‌های آنلاین، از فعالیت‌های مدرسه و ارتباط با همکلاسی‌ها فاصله بگیرند که این امر می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی و کاهش انگیزه برای شرکت در فعالیت‌های مدرسه شود.

تاثیر بد ایفلوئنسر‌ها بر افراد

اینفلوئنسر‌ها می‌توانند تصاویر غیرواقعی از جسم یک فرد و محتوای ناسالم را تبلیغ کنند. بسیاری از آنها‌ها بر روی ظاهر، غذا و تغذیه تمرکز می‌کنند. در زنان جوان و دختران نوجوان، آنها می‌تواند با ترویج ایده‌آل‌های بدنی، بر تصویر ذهنی انها از بدنشان تأثیر منفی بگذارد. محتوای غذایی ایجاد شده توسط آنها نیز اغلب بر روی غذا‌های ناسالم متمرکز است و تبلیغ غذاهای ناسالم است.

آیا اینفلوئنسری باید مدرک دانشگاهی هم داشته باشد؟

بسیاری از افراد نسل Z امید دارند که تبدیل به اینفلوئنسر شوند. برای این کار یک مدرک دانشگاهی هم وجود دارد. دانشگاهی در ایرلند ( دانشگاه فناوری جنوب شرق (SETU)) به اولین مؤسسه آموزشی جهان تبدیل شده که مدرک لیسانس هنر در اینفلوئنسری ارائه می‌دهد. این مدرک که از سال ۲۰۲۴ قابل دریافت است، شامل دوره‌هایی در زمینه‌های مدیریت بحران، روابط عمومی، روانشناسی اجتماعی و ویرایش ویدیو است. با توجه به ارزش چند میلیارد دلاری بازار جهانی اینفلوئنسر‌ها و رشد سریع آن، این اقدام پاسخی به نیاز‌های نوظهور جامعه دیجیتال به شمار می‌آید.

«ایرین مک کورمیک»، مدرس ارشد دانشگاه فناوری جنوب شرق (SETU) در کارلو، ایرلند، که این مدرک را طراحی کرده است، به واشنگتن پست گفت که در حالی که دوره‌های کوتاه‌مدتی قبلا ارائه شده بودند، احتمالا این دانشگاه اولین دانشگاه در جهان است که مدرکی خاص برای اینفلوئنسری ارائه می‌دهد.

برخی کارشناسان اشاره کردند که تقاضا میان جوانان برای مشاغلی جدید مانند اینفلوئنسری، از زمان همه‌گیری رشد کرده است.«بروک ارین دوفی»، استاد ارتباطات در دانشگاه کرنل، گفت: حالا بیش از هر زمان دیگری، همه می‌خواهند کنترل زندگی خود را حفظ کنند و حرفه اینفلوئنسری هم یک شغل مستقل و دارای درآمد سریع را وعده می‌دهد. همه می‌خواهند از راه دور کار کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب