دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 23:20

آیا ترک سیگار در دوران بارداری برای سلامتی جنین کافی است؟

آیا ترک سیگار در دوران بارداری برای سلامتی جنین کافی است؟
محققان دریافتند اگر مادر پیش از بارداری سیگار کشیده باشد، ۲۷٪ احتمال ابتلا به چندین بیماری در نوزادان بیشتر خواهد شد و درصورت سیگار کشیدن به هر میزان و در هر مرحله از بارداری این احتمال تا ۳۱٪ افزایش می‌یابد.
کد خبر : 929394

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کشیدن روزانه حتی یک نخ سیگار پیش از بارداری به نتایج خطرآفرینی با تولد نوزاد مرتبط است، حتی اگر مادر در دوران بارداری سیگار کشیدن را ترک کرده باشد.

بر اساس تحقیقات جدید با مشارکت ۱۲ میلیون خانواده، سیگار کشیدن حتی یک یا دو نخ سیگار در روز پیش از بارداری یا در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات جدی مربوط به سلامتی نوزادان شود.

در سراسر جهان، حدود ۱.۷ درصد از زنان باردار سیگار می‌کشند، اگرچه این میزان در اروپا بسیار بیشتر و برابر ۸.۱ درصد و در آمریکا ۵.۹ درصد است. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند بر سلامتی نوزاد تأثیر منفی بگذارد و خطر تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد نوزاد و مرگ و میر را افزایش دهد.

در این مطالعه، محققان رابطه بین سیگار کشیدن و عوارض عمده آن بر سلامتی نوزادان مانند نیاز به اکسیژن بلافاصله پس از تولد، بستری شدن در بخش مراقبت ویژه نوزادان (NICU) با اکسیژن، مشکوک بودن به ابتلا به عفونت خون، تشنج و یا اختلال عصبی را تجزیه و تحلیل کردند.

به طور کلی، حدود ۹.۵ درصد از نوزادان این مشکلات را تجربه کردند. اما محققان دریافتند که اگر مادر این نوزادان پیش از بارداری سیگار کشیده باشد، ۲۷٪ احتمال ابتلا به چندین مورد از این عوارض بیشتر خواهد شد و درصورت سیگار کشیدن به هر میزان و در هر مرحله از بارداری این احتمال تا ۳۱٪ افزایش می‌یابد.

در حالی که محققان مدت‌هاست که در مورد عوارض سیگار کشیدن به مقدار کم در دوران بارداری قلم فرسایی می‌کنند، مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی سیگار کشیدن سبک در ماه‌های پیش از بارداری، ناامن است.

این تجزیه و تحلیل شامل حدود ۱۲.۲ میلیون مادر و نوزاد در ایالات متحده بود و نشان داد که خطرات سلامتی فارغ از سایر عوامل مانند سن، قومیت و وزن ادامه خواهد داشت. زنان مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در این مطالعه قرار نگرفتند.

از مجموع مادران در این مطالعه، ۹٫۳ درصد پیش از بارداری سیگار کشیدند، در حالی که ۷ درصد در سه ماهه اول، ۶ درصد در سه ماهه دوم سیگار و ۵٫۷ درصد در سه ماهه سوم سیگار کشیدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته