دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حقایقی که یک دروغ را آشکار ساخت؛

آیا قانون اجازه جذب آموزگاران افغانستانی را می‌دهد؟

آیا قانون اجازه جذب آموزگاران افغانستانی را می‌دهد؟
این روزها که خبر استخدام آموزگاران افغانستانی با وجود کمبود معلم حاشیه‌ساز شده است، باید مشخص شود که آیا قانون اجازه اشتغال به مهاجران افغانستانی را می‌دهد یا نه؟!
کد خبر : 929343

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ جلای وطن ممکن است به گفته آسان باشد اما آنکه از ریشه‌هایش، از خاک و آسمان وطن‌اش دل کنده و به هزاران امید و آرزو پای بر کشور بیگانه می‌گذارد، یک مهاجر است. 

جنگ، درگیری‌های خشونت‌آمیز متاثر از تضادهای مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی، بلایای طبیعی و فقر و مسائل حقوق بشری سبب مهاجرت اجباری می‌شود، افغانستان، عراق، سوریه جزء کشورهایی هستند که سهم زیادی از پناه‌جویان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. رصدخانه مهاجرت ایران در گزارشی عنوان کرده است: «در سـال ۲۰۲۱ درخواسـت‌های جدیـد پناهندگـی بیشـتر توسـط اتبـاع افغانسـتان (افزایـش ۶۵ درصدی)، نیکاراگوئـه، و سـوریه‌ای ثبـت شـده اسـت.» اما کشور ما به دلیل همجواری با افغانستان به ویژه از بعد از خروج نیروهای آمریکایی و به قدرت رسیدن طالبان، مامن امنی برای مهاجران افغان شده است.

کافی ایست به رستوران‌های شهر ری سری بزنید، غذا‌های افغانی موجود است! در ایستگاه مترو، ده‌ها افغانی غذا‌های افغانی می‌فروشند. در بازار شهر ری، لباس‌های افغانی سوغات افغانی و خوراکی‌های افغانی فروخته می‌شود! تا جایی که هویت شهر ری، اصالت شهر ری، آدم‌های شهر ری به راحتی آب خوردن تغییر کرده است. حال آنکه امروز در سراسر کشور شاهد حضور پناهجویان قانونی و غیر قانونی هستیم که کارفرمایان ایرانی به دلیل کم توقعی، و حقوق کم فرصت‌های شغلی را به مهاجران سپرده‌اند.

با این حال اتباع در ابتدا باید از قانون کار در ایران آگاه شوند تا با مشکل مواجه نشوند، چراکه شرایط اشتغال کار و استخدام اتباع در هر کشوری متفاوت است. قوانین وضع شده برای اشتغال اتباع بیگانه در ایران در جهت حفظ منافع کشور بوده و حفظ نظم و منافع کشور در اولویت است؛ لذا قانون کار اتباع خارجی در ایران در جهت حمایت و محافظت از جامعه وضع شده و این قوانین باعث شده مسیر مشخصی برای فعالیت و اشتغال اتباع بیگانه بوجود بیاید.

در این شرایط، بامداد روز شنبه 3 شهریورماه 1403 خبری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تیتر خبر این بود:«استخدام ۶۰۰ نفر آموزگار ابتدایی از اتباع افغانستان در آموزش و پرورش» خبر نه تنها شوکه کننده بود، بلکه ایرادات زیادی داشت.

در متن خبر نیز چنین آمده بود: «معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر کشور با کمبود معلم مواجه است که لازم است از همه ظرفیت ها برای جبران کمبود نیرو استفاده کنیم.»

به نقل از وی عنوان شد که مهاجران افغان در صورتی که شرایط علمی و اقامتی آنها به تایید وزارتخانه برسد، می‌توانند در آزمون های پیش رو شرکت کنند، و با احراز شرایط لازم بعنوان آموزگار ابتدایی در مدارس تهران و سایر شهرهای بزرگ مشغول به کار شوند!

به گفته وی شباهت‌های فرهنگی و زبانی دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان، زمینه مناسبی برای استفاده از این قابلیت را در آموزش و پرورش فراهم کرده است، و با توجه به آمار قابل توجه دانش آموزان افغان در مدارس تهران و برخی شهرهای بزرگ، با گفتگوهای کارشناسی تصمیم بر این شد تا درصدی از استخدام ها را به مهاجران افغان اختصاص دهیم!

این مقام مسئول تاکید کرد: در حال هماهنگی با سازمان استخدامی کشور جهت صدور مجوز جذب برای ۶۰۰ نفر از پناهندگان افغان در آینده نزدیک هستیم. برنامه‌های مناسبی هم برای به‌کارگیری تعدادی از دیگر از پناهندگان افغان به‌عنوان سرایدار یا نیروی خدماتی در دست بررسی است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.»

به همین جهت از نخستین ساعات اداری شنبه 3 شهریورماه 1403 به دنبال سخنگوی آموزش و پرورش علی فرهادی بودیم و وی نیز به رسم دیگر مقامات وزارت آموزش و پرورش تا ساعت 14 به هیچ تلفنی پاسخ نداد. لاجرم خبرنگاران موکدا تلفن رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، عادل خالقی ثمرین را آماج تماس‌های خود قرار دادند، این مقام مسئول هم گویا در دسترس نبودند و نیستند.

در این میان حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی سرانجام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا ماجرا را تکذیب کرد و درباره ادعای استخدام 600 نفر از شهروندان اتباع به عنوان آموزگار ابتدایی در مدارس کشور گفت: « این مطلب صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم؛ بنده در هیچ مکانی چنین صحبت‌هایی را مطرح نکرده‌ام. استخدام معلم برای مدارس کشور قواعد خاص خود را دارد از جمله داشتن تابعیت ایران؛ به هیچ عنوان موضوع استخدام اتباع افغانستانی به عنوان معلم مطرح نبوده و نیست. به تازگی خبر جعلی "استخدام 600 نفر آموزگار ابتدایی از اتباع افغانستان" در فضای مجازی در حال انتشار است.»

با این حال قانون ممنوعیت به کارگیری اتباع بیگانه بدون پروانه اقامت و اشتغال و پرهیز محاکم از اعمال کیفیات‌ مخفّفه در مورد متخلّفان‌ بخشنامه به مراجع قضایی (دادگاههای عمومی‌) سراسر کشور می‌گوید که با توجه به حضور گسترده اتباع خارجی در کشور و اینکه اشتغال به کار آنان در ایران‌، مستلزم‌اخذ روادید ورود، با حق کار مشخص و همچنین اخذ پروانه اشتغال طبق شرایط مقرّر در مواد۲۰ و ۲۱ قانون کار است و نظر به اینکه عمل اتباع بیگانه که بدون مجوّز وارد خاک ایران‌شده یا بدون داشتن پروانه اقامت موقت یا دایم‌، در ایران سکونت کنند و همچنین اقدام‌کارفرمایان در به کارگیری اتباع بیگانه فاقد پروانه کار یا افرادی که مدت اعتبار پروانه کارشانمنقضی شده است طبق مواد ۱۵ و ۱۶ قانون
راجع به ورود و اقامت «اتباع خارجه‌» اتباع خارجه در ایران‌ و ماده‌۱۸۱ قانون کار جرم بوده و مستلزم مجازات مرتکب است و با لحاظ شرایط خاص اقتصادی و فرهنگی حاکم بر کشور که مستلزم توجه به فراهم کردن زمینه‌های اشتغال برای نیروی کار جوان‌ایرانی در کارگاهها و کارخانجات و مراکز تولید است‌ بنابراین با وجود این قانون بعید به نظر می‌رسد که اتباع افغانستانی امکان اشتغال در مشاغل دولتی را ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته