دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جراح پیوند کبد در گفتگو با آنا:

ابزار‌های هوش مصنوعی برای انجام عمل‌های جراحی در ایران وجود ندارد

ابزار‌های هوش مصنوعی برای انجام عمل‌های جراحی در ایران وجود ندارد
جراح پیوند کبد گفت: متأسفانه ابزار هوش مصنوعی برای انجام عمل‌های جراحی در کشورمان وجود ندارد. شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید رباتی که در جراحی استفاده شود تلاش کرده‌اند، اما متأسفانه در کشورمان این موضوع پیشرفت زیادی نداشته است.
کد خبر : 929327

امیرحسن ربانی جراح پیوند کبد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با جراحی هپاتکتومی به روش لاپاراسکوپی، اظهار کرد: منظور از هپاتکتومی برداشتن قسمتی از کبد در بیماران خوش‌خیم و بدخیم است. این‌که چه میزان از کبد خارج شود به وسعت بیماری مرتبط است.

وی ادامه داد: یکی از کار‌های مهمی که جراح در حین عمل باید به آن توجه کند این است که میزان کبدی که بریده و خارج می‌شود آسیب‌زا نباشد؛ زیرا دست پزشک تا حدی برای عمل هپاتکتومی باز است. اگربرش بیشتر از حد ممکن انجام شود ممکن است بیمار دچار نارسایی شده که بازگشت‌پذیر هم نیست و گاهی پس از مدتی موجب مرگ بیمار می‌شود. اما به‌طورکلی پس از انجام این جراحی معمولاً بیماران به روال عادی زندگی بازمی‌گردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای اولین بار در بیمارستان طالقانی این جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام شد که روش لاپاراسکوپی جز روش‌های غیرتهاجمی یا کمتر تهاجمی است و مزیت آن نسبت به جراحی باز این است که در این روش میزان درد پس از عمل کمتر، مدت‌زمان بستری کوتاه‌تر و عوارض عفونت‌های زخمی کمتر از است. این در حالی است که در حراجی‌های باز نیاز است پس از انجام عمل بیمار ۵ تا ۶ روز در بیمارستان بماند.

ربانی در پاسخ به این سؤال که آیا روش‌های لاپاراسکوپی برای همه بیماران استفاده می‌شود گفت: برخی جراحی‌ها ممکن است نیاز به ابزار تخصصی داشته باشند، اما به‌صورت کلی استفاده از این روش برای بیشتر افرادی که جراحی باز دارند قابل انجام است و می‌تواپاراسکوپی را جایگزین کرد.

وی مطرح کرد: درروش لاپاراسکوپی از همان تکنیک‌های جراحی باز استفاده می‌شود؛ اما فرق آن در این است که در جراحی باز برش جراحی وجود دارد؛ اما در لاپاراسکوپی با استفاده از دوربین و لوله این جراحی انجام می‌شود.

جراح پیوند کبد گفت: هپاتکتومی معمولاً در بیماری‌هایی، چون سرطان‌های کبد و متاستاز‌های کبدی و ... انجام می‌شود و با توجه به وسعت تومور میزان خارج کردن آن‌هم متفاوت است.

ربانی در پاسخ به این سؤال که هوش مصنوعی چه میزان در انجام عمل‌های جراحی نقش دارد گفت: متأسفانه ابزار هوش مصنوعی برای انجام عمل‌های جراحی در کشورمان وجود ندارد. شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید رباتی که در جراحی استفاده شود تلاش کرده‌اند، اما متأسفانه در کشورمان این موضوع پیشرفت زیادی نداشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته