دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شروع آزمایش بالینی واکسن سرطان ریه در انگلستان

شروع آزمایش بالینی واکسن سرطان ریه در انگلستان
آزمایش‌های بالینی ایمونوتراپی برای بررسی درمان سرطان ریه با تزریق اولین واکسن ریه به مردی 67 ساله آغاز شد.
کد خبر : 929294

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، یانوش راچ بیمار ۶۷ ساله با مشکل سرطان ریه، اولین فردی است که این واکسن پیشگامانه را دریافت کرده و بخشی از یک کارآزمایی بالینی است که در چندین کشور در حال انجام است.

BioNTech، یک شرکت بیوتکنولوژی آلمانی، این واکسن مبتنی بر mRNA را با نام BNT۱۱۶ تولید کرده است. این واکسن با فعال کردن سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند و سپس سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و با آن مبارزه می‌کند.

سیو مینگ لی، مشاور انکولوژیست پزشکی از بیمارستان‌های دانشگاه لندن (UCLH)،  که این مطالعه ملی را هدایت می‌کند، گفت: ما اکنون وارد دوره جدید آزمایش‌های بالینی ایمونوتراپی مبتنی بر RNA  پیام رسان برای بررسی درمان سرطان ریه شده‌ایم.

وی بابیان اینکه سرطان ریه با برآورد ۱.۸ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۲۰، علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است، افزود: این واکسن از RNA پیام رسان استفاده می‌کند تا سیستم ایمنی بیمار را در معرض نشانگر‌های تومور مرتبط با سرطان ریه قرار دهد؛ این قابلیت به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد تا سلول‌های سرطانی حامل این نشانگر‌ها را شناسایی کرده و به آنها حمله کند.

مشاور انکولوژیست پزشکی این پروژه نیز تاکید کرد: نقطه قوت رویکردی که ما در پیش گرفته‌ایم هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی است. به این ترتیب، ما امیدواریم که به مرور زمان بتوانیم نشان دهیم که این درمان در برابر سرطان ریه موثر است و در عین حال سایر بافت‌ها را سالم باقی می‌گذارند.

بنا بر این گزارش در طی چند هفته، بیماران چندین دوز را دریافت خواهند کرد که هر کدام دارای یک توالی آر ان‌ای منحصر به فرد است.

این واکسن آزمایشی به طور خاص برای تقویت پاسخ‌های ایمنی در برابر اهدافی که عمدتاً روی سلول‌های سرطانی یافت می‌شوند، طراحی شده است و در نتیجه خطر آسیب به سلول‌های سالم و غیر سرطانی را به حداقل می‌رساند. این روش با شیمی درمانی که اغلب به سلول‌های بدخیم و سالم آسیب می‌رساند، متفاوت است.

در این مطالعه تقریباً ۱۳۰ شرکت‌کننده در ۳۴ گروه تحقیقاتی در هفت کشور ثبت‌نام کرده‌اند که این کشور‌ها شامل ایالات متحده، آلمان، مجارستان، لهستان، انگلیس، اسپانیا و ترکیه هستند.

پزشکان در ماه مه بیماری یانوش راچ را تشخیص دادند و بلافاصله شیمی درمانی و پرتودرمانی را برای او آغاز کردند. این بیمار ۶۷ ساله، دوز اولیه شش تزریق متوالی را در مرکز تحقیقات بالینی موسسه ملی تحقیقات بهداشت UCLH دریافت کرد که هر تزریق پنج دقیقه بعد از تزریق قبلی انجام شد و کل فرآیند واکسیناسیون ۳۰ دقیقه طول کشید.

راچ این واکسن را به صورت هفتگی به مدت شش هفته متوالی دریافت می‌کند و سپس هر سه هفته یکبار به مدت ۵۴ هفته تزریق ادامه پیدا می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته