دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر انجمن علمی داروسازان:

توزیع داروخانه در سطح کشور با آیین نامه جدید متناسب نیست/عدالت در دسترسی به داروخانه وجود ندارد

توزیع داروخانه در سطح کشور با آیین نامه جدید متناسب نیست عدالت در دسترسی به داروخانه وجود ندارد
دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: بر اثر فشار‌های نهاد‌های غیر مرتبط برسازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آیین نامه سال ۱۴۰۰ صادر و اجرا شده است.
کد خبر : 929227

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود جلال داروساز در آستانه برگزاری بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان افزود: با اجرایی شدن این آیین نامه تعداد داروخانه‌ها در برخی از مناطق خیلی زیاد و در برخی از مناطق به خصوص محروم خالی از داروخانه شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که آیین نامه جدید ابلاغ شد مخالفت‌های فراوانی از سوی صنف دارویی اعم از انجمن داروسازان ایران و انجمن‌های علمی مرتبط و سازمان نظام پزشکی انجام گرفته، اما براثر فشار‌های نهاد‌های غیر مرتبط مذکور این آیین نامه تدوین و اجرا شد.

وی ادامه داد: حذف فاصله و حریم داروخانه و همچنین حدنصاب جمعیتی از مهمترین مواردی است که براساس این آیین نامه حذف شده است.

جلال افزود: تعدادی از داروسازان جوان که جویای کار بودند و تمایل به راه اندازی داروخانه داشتند، اما ۲ موضوع بالا، مقداری خواسته آنان را کم رنگ می‌کرد، فشار آوردن و از نهاد‌های موازی مانند هیات مقررات زدایی، شورای رقابت و دیوان عدالت اداری درخواست داشتند که با دخالت این نهاد‌ها آیین نامه جدید تدوین و معیار‌های فوق حذف شد.

وی تاکید کرد: بنده مخالف تاسیس و راه اندازی داروخانه توسط داروسازان جوان نبوده و نیستم ولی داروخانه‌ها باید بر اساس نیاز جامعه تاسیس شود، زیرا راه اندازی هر داروخانه نیاز به تامین منابع مالی و تجهیز آن با حجم زیادی دارو دارد که در شرایط فعلی با وجود کمبود‌های دارویی مشکلاتی را هم برای موسس داروخانه و هم برای سیستم دارویی کشور و دولت در تامین دارو ایجاد می‌کند. نکته بعدی این است که با توجه به تعداد سرانه مراجعه هر نفر به داروخانه در طول سال آیا این داروخانه‌ها گردش مالی کافی خواهند داشت و آیا زیان ده نخواهند بود.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران گفت: اینکار عواقبی داشت از جمله اینکه خیلی از مناطق محروم خالی از داروخانه شدند و داروساز‌هایی که در این مناطق مشغول خدمت بودند با این آیین نامه توانستند این مکان‌ها را ترک و در شهر‌های بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز و مشهد داروخانه تاسیس کنند.

تاسیس داروخانه‌ها؛ دیوار به دیوار یکدیگر

وی اظهار داشت: فاصله بین داروخانه‌ها برداشته شد و در برخی مناطق، دیوار به دیوار هم داروخانه تاسیس شد. این کار هم برای صنف و هم برای دولت مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع را می‌توان در حکمرانی سلامت یا نقش داروساز در حکمرانی سلامت می‌شود مطرح کرد که چرا نهاد‌های غیر مرتبط باید دخالت و مشکلاتی را ابجاد کنند.

وی افزود: ما به دلیل تحریم‌ها با کمبود دارو‌ها مواجه هستیم و از سوی دیگر تجهیز کردن هر داروخانه نیاز به میلیارد‌ها تومان دارو دارد، ما که دچار کمبود هستیم چرا باید این همه داروخانه تاسیس کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی داروخانه داران جوان از تاسیس داروخانه الان پشیمان هستند، گفت: این کار به دلیل انجام کار غیر کارشناسی رخ داده است.

وی افزود: ورشکستگی برخی از داروخانه داران، از تاریخ گذشتن برخی از دارو‌ها و کم شدن گردش مالی از جمله مشکلات این آیین نامه است که باید فکری برای این موارد کرد.

وی بر لزوم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها و سهم دارویار توسط ستاد یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند تعداد زیادی چک‌های برگشتی از سوی داروخانه داران وجود دارد و این کار برای داروخانه داران مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

عدالت در دسترسی به داروخانه وجود ندارد

وی عنوان کرد: توزیع داروخانه در سطح کشور با آیین نامه جدید متناسب نیست و عدالت در دسترسی به داروخانه وجود ندارد.

جلال بیان داشت: این آیین نامه بند‌های متعادل کننده وجود دارد که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

این آیین نامه که از سال ۱۴۰۰ اجرایی شده نتایج خوبی را بهمراه نداشته و خیلی از داروخانه دار‌ها از این وضعیت گله‌مند هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: داروخانه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته