دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 08:06
متخصص تغذیه ورزشی در گفت و گو با آنا:

در فعالیت‌های بدنی باید از لباس‌های گشاد و رنگ روشن استفاده شود/ یکی از راه‌های مقابله با بی اشتهایی کودکان ورزش است

در فعالیت‌های بدنی باید از لباس‌های گشاد و رنگ روشن استفاده شود  یکی از راه‌های مقابله با بی اشتهایی کودکان ورزش است
متخصص تغذیه ورزشی گفت: یکی از نگرانی های پدر ومادر ها کم اشتهایی یا بی اشتهایی فرزندانشان است که این موضوع را می توان با انجام ورزش حل کرد.
کد خبر : 929226

محبوبه عسکری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص تغذیه مناسب برای سالمندانی که ورزش می کنند اظهار کرد: در فصل تابستان و تغییر در تغذیه و میزان دریافتی مایعات، تغییرات عمده ای در حواس 5 گانه سالمندان رخ می دهد و عملکرد فیزیولوژیکی آنها نقصان می یابد. در سنین سالمندی توده چربی افزایش و توده های عضلانی_عملکردی کاهش می یابد. به همین دلیل سالمندان باید بین 30 تا 45 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند.

سالمندان باید بین 8 تا 10 لیوان در روز آب بنوشند

وی افزود: باتوجه به این مورد که معمولا در این ما شاهد بیماری های دیابتی و اختلالات و اضافه وزن هستیم، پیاده روی می تواند کمک شایانی به سالمندان کند. معمولا هرچه افزایش پیدا می کند اشتها کم شده و احساس نیاز به مایعات و آب نیز کاهش می یابد که باعث به وجود آمدن سو تغذیه در افراد می شود. توجه داشته باشید که سالمندان باید بین 8 تا 10 لیوان در روز آب بنوشند. در این سن به دلیل مصرف داروهای افسردگی، کاهش حس چشایی و بویایی، مشکلات بهداشتی دهان و دندان، تغذیه نامناسب می شود و به بی انرژی بودن فرد می افزاید.

در این فصل باید مصرف کربوهیدرات و نشاسته را کاهش دهیم

این متخصص تغذیه در باره جلوگیری از سو تغذیه در تابستان تصریح کرد: برای مقابله با این مورد باید پروتئین و لبنیات کم چرب، قارچ، سویا، حبوبات و غلات، تخم مرغ را به موارد تغذیه خود اضافه کنند. از آنجایی که سیستم ایمنی این رده سنی ضعیف است، توصیه می شود حتما در کنار ورزش و فعالیت بدنی به مایعات نیز توجه کنند. سالمندان باید 2 ساعت قبل از ورزش 2 لیوان آب و 1 ساعت قبل از ورزش 1 لیوان آب بنوشند تا املاح دفع شده جایگزین شوند. برای جذب کلسیم از شیر، ماسیت، بادام، کلم بروکلی و برای جذب منیزیم از اسفناج استفاده کنند؛ چراکه این موارد از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. آنها باید مصرف کربوهیدرات و نشاسته را کاهش و پروتئین را افزایش دهند.

در صبح زود یا نزدیک به غروب ورزش کنید

عسکری در پاسخ به این سوال که والدین چه مواردی را باید در تغذیه کودکان خود در این فصل رعایت کنند گفت:متأسفانه موضوعی که این روزها خیلی از والدین را نگران کرده اشتهای پایین کودکان است. این موضوع با انجام ورزش حل شدنی است؛ چراکه با ورزش هورمون شادی ترشح شده و خود این ترشح می تواند باعث افزایش اشتها شود. کودکان به دلیل سن رشد باید از مواد مغذی استفاده کنند. همچنین به دلیل فعالیت زیاد به کربوهیدرات ها نیز نیازمند هستند. گرمای تابستان معمولا کودکان را با احساس تشنگی زیاد، بی حالی، سرگیجه و حتی پایین آمدن سطح هوشیاری آزار می دهد. توصیه می‌شود کودکان و حتی افراد بالغ در دمای مناسب فعالیت بدنی داشته باشند. بهترین زمان صبح زود و زمان نزدیک به غروب آفتاب است؛ چراکه هوا در این زمان ها نسبتا خنک است. در فعالیت های بدنی باید از لباس های گشاد و رنگ روشن استفاده شود. استفاده از لباس رنگ تیره به دلیل جذب گرما، مناسب این فصل نیست.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته