دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1403 - 15:15

جلوگیری از افت فشار خون پایین با ورزش

جلوگیری از افت فشار خون پایین با ورزش
می‌توان با ورزش از فشار خون پایین جلوگیری کرد.
کد خبر : 929222

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر فشار خون پایین یا بالا دارید یا یک مربی شخصی هستید که به مشتریان مبتلا به افت فشار خون آموزش می‌دهد، به مطالبی که در ادامه می‌خوانید توجه کنید تا از سلامت جسمانی برخوردار شوید. وقتی انسانی با فشار خون کم بعد از تمرین دچار سرگیجه می‌شود یا از حال می‌رود، چه باید کند و چه اقدامات احتیاطی باید انجام دهد؟

فشار خون پایین را خیلی ساده نگیرید. بله، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، جای نگرانی نیست. از طرف دیگر، وقتی شخصی احساس سرگیجه و سبکی سر می‌کند، به این معنی است که مغز او خون کافی دریافت نمی‌کند. از آنجایی که فشار خون او در حال حاضر پایین است، باید به ویژه مراقب افت فشار خون اتواستاتیک باشد، که اغلب هنگام حرکت از حالت درازکش یا نشسته به حالت ایستاده و افت فشار خون پس از ورزش رخ می‌دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که بروز افت فشار خون وضعیتی با افزایش سن افزایش می‌یابد و با افزایش خطر افتادن و شکستگی استخوان در سالمندان مرتبط است. حدود ۲۰ درصد از افراد مسن از افت فشار خون وضعیتی رنج می‌برند.

برخی از علائم فشار خون پایین

*حالت تهوع
*سرگیجه
*بی ثباتی
*خستگی
*ضعف
*تاری دید
*اختلال شناختی

البته یک راه ساده برای جلوگیری از این امر، ایستادن در تمام طول تمرین است. همچنین می‌توانید با انجام تمام تمرینات «زمین» خود با هم تغییرات ارتفاع را به حداقل برسانید. سپس چند دقیقه زمان بگذارید تا از دراز کشیدن روی زمین به نشستن روی زمین به زانو زدن و در نهایت حرکت به ایستادن کنید. 

افت فشار خون پس از ورزش طبیعی و مورد انتظار است. باز هم، از آنجایی که فردی فشار خون پایینی دارد، این می‌تواند یک مشکل باشد. در طول یک جلسه تمرین، انقباض عضلات به پمپاژ خون به قلب کمک می‌کند. پس از جلسه، خون در اندام‌ها جمع می‌شود و خون کمتری در قلب ایجاد می‌شود. این باعث کاهش برون ده قلبی می‌شود که باعث کاهش BP می‌شود. همچنین پس از تمرین، رگ‌های خونی نسبتاً گشاد شده باقی می‌مانند که همین امر باعث کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که دمای بدن بعد از ورزش بیشتر می‌شود، رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست گشاد می‌شوند تا به بدن شما کمک کنند گرما را آزاد کند.

خطرناک‌ترین زمان ممکن است زمانی باشد که شخصی در حمام یا سونا است. محیط‌های با دمای بالا باعث کاهش بیشتر فشار خون می‌شوند، بنابراین قبل از دوش گرفتن و پس از خنک شدن از تمرین، تا حد امکان استراحت کنید. اگر احساس سرگیجه یا سبکی سر دارید، تا زمانی که مطمئن شوید به حالت عادی بازگشته‌اید، تنها نشوید. در چنین زمان‌هایی غش کردن به احتمال زیاد رخ می‌دهد اگر نکات منجر به بهبودی را رعایت نکنید.

جلوگیری از افت فشار خون پایین با ورزش

نکاتی برای اشخاص با فشار خون پایین

مایعات بیشتری بنوشید- مایعات به حفظ حجم خون در سطح طبیعی کمک می‌کنند. نوشیدنی‌های ورزشی به دلیل سطوح بالای الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم و سدیم که دارند، ممکن است در این مورد مفیدتر از آب ساده باشند. در هیدراتاسیون: از طریق لنز تناسب اندام بیشتر بخوانید

نمک- افزودن نمک به رژیم غذایی او می‌تواند به افزایش احتباس مایعات در رگ‌های خونی کمک کند که می‌تواند فشار خون او را عادی کند. غذا‌های سرشار از الکترولیت (معروف به نمک) را ببینید.

وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکرر- وعده‌های غذایی بزرگ می‌توانند خون را به سیستم گوارشی منتقل کنند و در کوتاه‌مدت فشار خون را کاهش دهند.

قهوه- تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰۰-۲۵۰ میلی گرم کافئین (یا حدود دو فنجان قهوه) می‌تواند افت فشار خون وضعیتی را کاهش دهد.

جوراب واریس- این جوراب به کاهش تجمع خون در ساق پا‌ها کمک می‌کند، به این معنی که خون بیشتری در قسمت بالایی بدن برای حفظ فشار خون باقی می‌ماند.

اولین انتخاب برای مشاوره ورزش باید از طرف پزشک ورزشی باشد. این نه تنها از نظر قانونی شخص را تحت پوشش قرار می‌دهد، بلکه به پزشک نیز نشان می‌دهد که نگران سلامتی خود هستید. ضمناً اعتبار فرد را به عنوان یک حرفه‌ای در زنجیره مراقبت‌های بهداشتی افزایش می‌دهد. پزشک همچنین می‌تواند شرایطی مانند دیابت، اختلالات قلبی عروقی، اعتیاد به الکل، نوروپاتی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی و بارداری را که می‌تواند منجر به تغییر فشار خون شود را رد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته