دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرحزادی تاکید کرد؛

پزشکان عمومی باید در درمان اعتیاد توانمند شوند

پزشکان عمومی باید در درمان اعتیاد توانمند شوند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، بر ضرورت به کارگیری پزشکان عمومی در روند درمان اعتیاد در کشور تاکید کرد.
کد خبر : 929203

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدهادی فرحزادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، در حاشیه برگزاری همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی، گفت: کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی ایران فعال شده و اعضای جدید را اضافه کرده است که یکی از اعضایی که به این کمیته اضافه شد من و همکارانم در حوزه اعتیاد بودیم. با توجه به سیاستگذاری که این کمیته داشت آموزش‌های مدون و علمی برای پزشکان عمومی انجام می‌شود.

رئیس کمیته آموزش و پژوهش کانون درمانگران اعتیاد کشور افزود: اعتیاد یک بیماری چند وجهی است که بر تمام ابعاد سلامتی فرد اثر می‌گذارد که شامل سلامتی جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و حتی سلامتی معنوی است؛ چون بیماری چند بعدی و مولتی فاکتوریال است و مدیریت و مداخلات درمانش باید به تمام ابعاد سلامت فرد معتاد رسیدگی کند.

دانش آموخته PHD مطالعات اعتیاد ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم و تیم درمانی تنظیم کنیم که این تیم درمانی بتواند هم تأثیرات منفی که اعتیاد بر سلامت جسمی، روان و اجتماعی، ارتباطات فرد با جامعه، خانواده و شغلش گذاشته، برای هر کدام از اینها برنامه مدون علمی داشته باشیم.

وی افزود: درمان‌هایی که صورت می‌گیرد درمان کامل اینترگیتد در هم آمیخته نیست. برخی از ما درمان دارویی را در برنامه‌های خودمان برجسته می‌کنیم و به آن می‌پردازیم گاهی اوقات درمان ما درمان اجباری و دادگاه درمان مدار می‌شود که پلیس وارد شود تا فرد مجبور به درمان شود.

فرحزادی گفت: باید تمام ابعادی که اعتیاد تحت تأثیر قرار می‌دهد هم برای پیشگیری و هم آموزش و هم درمان بشناسیم. پزشکان عمومی به علت اینکه در صف حضور بیمار و جامعه و تیم سلامت هستند و از نظر توزیع پزشک عمومی در کشور همه جا حضور دارند و در دسترس هستند، می‌توانند شبکه بسیار مفیدی برای درمان استاندارد اعتیاد باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد تاکید کرد: ما می‌خواهیم به پزشکان بگوییم نه تنها باید در درمان توانمند شوید و استاندارد‌ها را انجام دهید حتی باید در آموزش به عموم جامعه، غربالگری و تشخیص اعتیاد، ارتباط با خانواده و مداخلات غیردارویی، تبحر پیدا کنید و انجام دهید.

وی با اشاره به برگزاری همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی که به درمان اعتیاد نیز اختصاص داشت، گفت: این اولین سمینار ذیل کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی است که تشکیل شده است. در این سمینار در مورد مواردی صحبت شد که اهمیت و نقش پزشک عمومی در حوزه اعتیاد، غربالگری اعتیاد که استاندارد جهانی بهداشت است را آموزش می‌دهیم تا برای جمعیت هدف انجام دهند.

فرحزادی ادامه داد: آشنایی با مداخلات غیردارویی، آموزش روش درمان‌های اعتیاد با دارو‌های داروخانه‌ای انجام می‌شود. برخی از دارو‌ها در داروخانه هستند که می‌توان نسخه کرد و بیمار هم می‌تواند دارو را تهیه کند و هزینه بالایی ندارد و می‌تواند برای درمان برخی بیماران مؤثر باشد. این دارو‌ها به دست فراموشی سپرده شده اند که نیاز به ستینگ و کلینیک خاصی نیست. اتفاقاً به پزشکان عمومی می‌خواهیم بگوییم دارو‌هایی در داروخانه برای درمان اعتیاد به الکل و دخانیات و موادمخدر و محرک است که می‌توانند تجویز کنند. تک تک این دارو‌ها را آموزش می‌دهیم و یکی دو مداخله غیردارویی را آموزش می‌دهیم؛ مانند مصاحبه با بیمار، اصول مصاحبه انگیزشی، درمان اختلال جنسی و اختلال خواب در بیماران معتاد. این موارد در برنامه دو روزه گنجانده شده بود و آموزش‌های لازم ارائه شد.

وی گفت: در پایان سمینار نیازسنجی آموزشی برای پزشکانی که در این سمینار شرکت کردند انجام می‌دهیم تا برای برنامه‌های بعدی بر اساس نیازی که خود پزشکان احصا می‌کنند آموزش‌ها و برنامه‌های لازم را داشته باشیم.

همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی، در روز‌های ۳۱ مرداد تا دوم شهریور ۱۴۰۳ توسط انجمن پزشکان عمومی ایران در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته