دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 09:04
یک متخصص داخلی گفت:

احتمال سقط در صورت انتقال ویروس سرخچه از مادر به جنین

احتمال سقط در صورت انتقال ویروس سرخچه از مادر به جنین
یک متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به علائم بیماری سرخچه، گفت: انتقال ویروس سرخه از مادر به جنین می تواند منجر به سقط یا ناهنجاری در اندام ها شود.
کد خبر : 929193

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حمیده دهقانی اظهار کرد: سرخجه یک بیماری ویروسی است که گاهی ضایعات پوستی آن شبیه بیماری سرخک یا مخملک تظاهر می‌کند و در صورت انتقال از مادر به جنین با خطرات جبران ناپذیری همراه است.

وی در همین ارتباط خاطر نشان کرد: چنانچه جنین در مراحل اولیه تشکیل خود، مبتلا به بیماری سرخجه شود، در معرض خطر مرگ داخل رحمی، سقط خودبخودی جنین و ناهنجاری‌های اندام‌ها بدن خواهد بود و این ناهنجاری‌ها ممکن است با ناشنوایی، آب مروارید، کوچکی چشم، آب سیاه جنینی، کوچکی جمجمه، عقب ماندگی ذهنی، ضایعات پوستی، بزرگی کبدو طحال، یرقان، نقایص استخوانی و مشکلات قلبی- عروقی همراه باشد.

دهقانی دوره نهفتگی بیماری سرخجه را ١۴ تا ١٨ روز عنوان کرد و افزود: این بیماری، از طریق قطرات بزرگ تنفسی منتقل و در بزرگسالان به صورت تب خفیف ۱ تا ۵ روزه، سردرد، بیقراری، ترشح خفیف بینی و التهاب ملتحمه بروز می‌کند، اما عفونت سرخجه در بزرگسالان، بین ٢۵ تا ۵۰ درصد، می‌تواند بدون علامت باشد. در کودکان نیز این علائم با شدت بیشتری بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ضایعات پوستی در بیماری سرخجه معمولا در پشت گوش پدیدار می‌شوند و سپس به سایر ارگان‌ها از جمله، صورت وگردن گسترش می‌یابد.

متخصص بیماری‌های داخلی، سایرعلائم بالینی بیماری سرخجه، را التهاب غده‌های لنفاوی واقع در پشت گوش یا ناحیه پشت گردنی برشمرد و افزود: واکسیناسیون سرخجه در سال اول زندگی، می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری سرخجه نقش عمده‌ای ایفا کند. این واکسن به صورت ترکبیی با واکسن سرخک و اوریون MMR) است که تزریق آن در ٢ نوبت توصیه می‌شود. همچنین بیماری سرخجه با تجویز آنتی بیوتیک برای درمان عفونت و نیز دارو‌های تب بر و مسکن توسط پزشک معالج قابل کنترل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته