دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حرم امامین عسکریین به مساحت ۲۷۵ هزار متر مربع توسعه می‌یابد

حرم امامین عسکریین به مساحت ۲۷۵ هزار متر مربع توسعه می‌یابد
در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و دبیرکل عتبه عسکریین اعلام شد که حرم امامین عسکریین به مساحت ۲۷۵ هزار متر مربع توسعه خواهد یافت.  
کد خبر : 929179

به گزارش فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سفر به سامرا درباره برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه حرم امامین عسکریین با دکتر محمد قاسم  دبیرکل این عتبه به تبادل نظر پرداخت و از تسهیلات فراهم شده برای زائران اربعین حسینی تقدیر کرد. 

در این دیدار که سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از معاونین این سازمان و بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داستند حجت الاسلام والمسلمین نواب پس از زیارت حرم امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) در دیدار با دکتر محمد قاسم افزود: زائرانی که به فیض زیارت حرمین عسکریین مشرف می‌شوند نسبت به خدماتی که ارائه می‌شود ابراز رضایت دارند. 

حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به پیشرفت‌ها و اقدامات صورت گرفته در حرم امامین عسکریین ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن امکانات و تسهیلات لازم ، زائران براحتی به سامرا بیایند و از فیض زیارت حرمین عسکریین بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات حضور در سامرا نیز پیش بینی شده است،  از مساعدت و همکاری عتبه عسکریین در اسکان و ارائه خدمات به زائران ایرانی تقدیر کرد. 

تولیت عتبه عسکریین نیز از وضعیت فعلی حرم و برنامه توسعه آن گزارش مفصلی ارائه کرد و از روی نقشه به تشریح وضعیت طرح جدید توسعه حرم پرداخت.

وی با اشاره اینکه تملک زمین‌های اطراف حرم در حال پیگیری است، اظهار داشت: بر اساس برنامه، حرم امامین عسکریین به مساحت ۲۷۵ هزار متر مربع توسعه خواهد یافت و پیش بینی می‌شود که این طرح در ظرف ۵ سال انجام شود. 

وی پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته درخصوص توسعه حرم را موفق تر از قبل ارزیابی کرد و گفت: با احداث صحن‌ها و رواق‌های جدید حرم امامین عسکریین بزرگترین مجموعه زیارتی در میان بارگاه‌های ائمه خواهد شد و در حالت عادی گنجایش ۲۵۰ هزار نمازگزار را خواهد داشت .

وی افزود: در صورتی که قسمت شمالی و خیابانی که دور حرم را در بر خواهد گرفت به این مجموعه اضافه شود ظرفیت نمازگزاران تا ۵۰۰ هزار نفر نیز قابل افزایش است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز با ارائه پیشنهاداتی به تحولات در حوزه ساخت اماکن زیارتی در دنیا اشاره کرد و بر لزوم توجه به شرایط و نیازهای روز، انجام مطالعات با نگاه به آینده و استفاده از تجربیات دیگران تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هچنین از درمانگاه راه شفا که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارائه خدمات درمانی در محوطه حرم امامین عسکریین راه اندازی شده است بازدید کرد. 

در این بازدید، مهدی ابراهیمی دبیر ستاد اربعین دانشگاه علوم پزشکی از نحوه فعالیت این درمانگاه  و خدماتی که به مراجعه کنندگان ارائه می شود، گزارش داد.

این درمانگاه ده روز قبل از اربعین کار خود را آغاز کرده است و تا هشتم ربیع الاول ؛ شهادت امام حسن عسکری(ع) به زائران خدمات درمانی ارائه خواهد داد.

این گزارش حاکیست ۲۵۰ نفر از کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه دوره ده روزه به صورت داوطلب در درمانگاه راه شفا خدمات ارائه می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب از مسئول این درمانگاه خواست که تجارب خود را مکتوب کنند تا برای دیگران هم قابل استفاده باشد و دستاورد خوبی از خود در این سرزمین به یادگار بگذارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خدمت به زائران حرمین عسکریین را ارزشمند توصیف کرد و گفت: شما عزیزان تلاش دارید زائران به سلامت به اوطان شان بازگردند که کار پسندیده و قابل تقدیری است. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در سفر به شهر بلد حرم سید محمد را زیارت کرد  و  در دیدار با حاج محمد علی عبدالرحیم جانشین تولیت عتبه سید محمد درباره خدماتی که به زائرین در موسم اربعین و سفر کاروان های زیارتی به این منطقه ارائه شود ، گفتگو کرد. 

جانشین تولیت عتبه سید محمد گفت: سه موکب ایرانی در کنار مواکب عراقی در ایام اربعین به زائران خدمت ارائه می کنند و لازم است که در خصوص دور دوم تشرف زائران که هر ساله بعد از  اربعین است و استقبال خوب زائران برای حضور دراین بارگاه تدبیر و راهکارهای مناسب برای فعالیت مواکب اتخاذ و اجرایی شود.

گفتنی است بارگاه سید محمد یکی از اماکن مقدس و مذهبی است که جایگاه خاصی در میان زائران و علاقمندان به اهل بیت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته