دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1403 - 11:27
اقتصاد و دولت چهاردهم/۶۷

گذار علم و تکنولوژی در وزارت نفت

گذار علم و تکنولوژی در وزارت نفت
افزایش تولید نفت و کاهش ناترازی بنزین تا اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل و توسعه علم و فناوری از جمله برنامه‌هایی است که پاک نژاد در خصوص رفع این چالش‌ها و سایر موارد مهم در صنعت نفت کشور به آن اشاره و بر رفع این مشکلات تاکید دارد.
کد خبر : 929004

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن پاک نژاد در سمت وزیر نفت سکان دار این وزارت مهم اقتصادی شد.

چالش‌ها و برنامه های علمی پیش روی وزارت نفت 

پاک نژاد در حالی وزارت نفت را تحویل گرفت که این وزارت خانه با چالش‌های بسیار جدی رو برو است. وزارت نفت به نوعی ستون درآمدی دولت محسوب می‌شود و ماموریت آن به طور سنتی علاوه مدیریت تامین نیاز کشور به حامل‌های انرژی، ماموریت تولید و فروش نفت به عنوان ستون اصلی درآمد‌های دولت بر عهده این وزارت خانه نهاده شده است.

در این شرایط ناترازی انرژی اولین چالشی است که وزارت نفت با آن روبروست. در حال حاضر ناترازی در تولید گاز موجب بی نظمی تولید صنایعی مانند فولادی‌ها شده است و گاهی افت فشار در نقاط دوردست بخش خانگی را به همراه دارد. این شرایط به گونه‌ای است که در ماه‌هایی که اوج مصرف گاز است با حدود ۲۵۰ میلیون متر معکب در روز مواجه می‌شویم؛ خبر بد‌تر اینن است که در این شرایط پیش بینی می‌شود در آینده نه چندان دور پارس جنوبی که تکیه گاه تولید گاز طبیعی در کشور است، دچار افت فشار شده و بر مشکلات ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی بیافزاید.

ناترازی در تولید و مصرف بنزین به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامل‌های انرژی در کشور که برای به حرکت در آوردن چرخ حمل و نقل ضروریست، از دیگر چالش‌های پیش روی وزارت نفت است. همچنین پیش بینی می‌شود که کاهش تولید نفت خام و افزایش تقاضا برای مصارف داخلی به زودی وضعیت را به گونه پیش ببرد که تنها ۹۵۰ هزار بشکه در روز مازاد تولید برای صادرات نفت باقی بماند و این میزان برای تامین نیاز کشور به درآمد‌های نفتی کافی نیست.

روزهای سخت پاک نژاد در وزارت نفت

برنامه‌ها و راه کار‌های ارائه شده توسط وزیر نفت دولت چهاردهم

وی پیش از دریافت رای اعتماد، در برنامه‌های خود اظهار کرده بود که تولید نفت را طی یک سال ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد؛ این در حالی است که بنابر اظهارات اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم، تولید نفت در ابتدای سال ۱۴۰۳ در حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بوده است. پاک نژاد همچنین اظهار کرده است که از شرایط اقتصادی حال حاضر وزارت نفت مطلع است و طرح‌های توسعه‌ای را اولویت بندی کرده و به طرح‌های زود بازده و پر سود‌تر خواهد پرداخت. در زمینه گازی نیز وی وعده افزایش تولید در میدان پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش را به منظور رفع ناترازی گاز داده است.

وعده افزایش تولید ۶ میلیون مترمکعبی در روز از پارس جنوبی با اجرای عملیات تعمیراتی و همچنین جمع آوری گاز‌های مشعل منطقه دهلران و افزایش ۴ میلیون مترمکعبی تولید گاز با جمع آوری گاز‌های مشعل نقاط عطف وعده‌های گازی این وزیر است که باید دید تا کجا محقق می‌شود. وی در طرح ۴ ساله و بلند مدت خود برای افزایش تولید گاز وعده داده است که بااجرای برنامه‌های بلند مدت می‌تواند تولید گاز طبیعی کشور را تا پایان سال چهارم به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز خواهند رساند.

همچنین وزیر نفت وعده داده است که با اجرای برنامه‌های متناسب ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور را تا سال ۱۴۰۷ به ۳ میلیون بشکه در روز ارتقا دهد و از این طریق علاوه بر حل مشکل ناترازی بنزین، از خام فروشی نفت نیز جلوگیری نماید. اجرای طرح‌های بهبود و ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های داخلی بویژه بنرزین و گازوئیل و کاهش تولید نفت کوره نیز در برنامه‌های ارائه شده توسط پاک نژاد برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته