دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تداوم افزایش قیمت خرما در ماه رمضان

از پیش از آغاز ماه رمضان قیمت برخی مواد غذایی و اقلام سفره افطار افزایش پیدا کرده است، یکی از این اقلام که افزایش قیمت بسیار چشمگیری داشته، خرماست.
کد خبر : 92898


به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه قانون، هر چند افزایش قیمت این محصول در ماه‌هایی مثل ماه مبارک رمضان و ماه محرم که تقاضا برای مصرف آن بیشتر می‌شود، طبیعی است ولی در هفته گذشته با افزایش حدود 20 تا 30 درصدی مواجه شده و این افزایش قیمت به صورت مداوم ادامه داشته است. خرما که از اقلام اصلی سفره‌های افطار به شمار می‌رود، به طور قطع قیمت آن برای روزه‌داران از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روزها که قیمت این محصول رو به افزایش است، بر مبنای آمار به حدود کیلویی 12هزار تومان نیز افزایش پیدا کرده است. این در صورتی است که قیمت معقول هر کیلوگرم خرما در کشور چیزی در حدود 5هزار تومان است؛ یعنی در حال حاضر با گرانی حتی بیش از دوبرابر قیمت این محصول در بازار روبه‌رو هستیم. حال باید ببینیم علت افزایش بیش از حد قیمت خرما چیست.
اهمیت استراتژیک خرما
خرما از محصولات باغی سازگار با شرایط آب وهوایی منطقه خاورمیانه است که ارزش غذایی بالا و فرآورده های غذایی متعددی دارد. این محصول با شرایط آب و هوایی بخش‌هایی از استان‌های جنوبی و مرکزی ایران کاملا سازگار است. خرما از محصولات باغی ارزآورکشور به شمار می‌آید که طی چند دهه گذشته با
افت و خیزهای زیاد مواجه بوده، اما طی سال‌های دهه 1370 تولید و صادرات آن در ایران افزایش چشمگیری یافته است و هم اکنون ایران از تولیدکنندگان (بعد از مصر در مقام دوم) و صادرکنندگان مهم جهانی خرما به شمار می‌آید. خرما در سال 1765 توسط اسپانیایی‌ها به مکزیک وکالیفرنیا معرفی شد. هم‌اکنون خرما در هر پنج قاره و در بیش از 30 کشور کشت می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
بازار خرمای ایران در جهان
خرما در مناطق گرم و خشک جهان تولید و به عنوان یک ماده شیرین با ارزش غذایی بالا در سراسر جهان خرید و فروش می‌شود. در دنیا حدود هفت میلیون تن خرما تولید می‌شود که بیشتر تولیدات مربوط به کشورهای آسیایی و آفریقایی و اندکی از تولیدات آن مربوط به آمریکا و اروپاست. ایران یکی از بهترین کشورهای تولیدکننده انواع خرمای مرغوب است و این باعث شده که کشورهای مختلف خواستار خرمای ایرانی باشند. از میان خرماهای صادراتی موجود در ایران خرماهای کبکاب،زاهدی، استعمران و پیارم به عنوان مهم‌ترین گونه‌های صادراتی است که علاوه بر کیفیت مناسب میزان کشت آن‌ها در مناطق خرماخیز بسیار مهم است. هر کدام از این ارقام در مناطق مختلفی از ایران قابل برداشت هستند که این مناطق از جنوب غربی به جنوب شرقی کشیده شده است. صادرات خرما از ایران به دیگر کشورها به صورت تجاری، به نزدیک 50 سال پیش برمی‌گردد. این میوه به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود. علاوه بر مصرف غذایی میوه، از هسته آن به عنوان غذای حیوانات استفاده می‌شود. روغن هسته خرما در تولید انواع صابون و لوازم آرایشی کاربرد دارد. علاوه بر میوه خرما، از چوب و برگ درخت نخل نیز در ساخت انواع وسایل و زیر‌انداز و کیف و پوشاک استفاده می‌شود.درخت خرما می‌تواند تا سه سال هم در برابر تشنگی شکیبا باشد و متوسط عمر آن بین 100 تا 150 سال است.
علت گرانی خرما در کشور
به‌طور معمول در ایران سالانه حدود یک میلیون تن خرما تولید و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن خرما صادر می‌شود که به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی این میزان تولید این محصول برای امسال کاهش یافته است. پس از افزایش مداوم قیمت خرما در روزهای منتهی به ماه رمضان که تا امروز نیز ادامه داشته است، محمد آقاطاهر،رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی کاهش تولید خرما به یک سوم و صادرات را علت گرانی ۳۰ تا ۳۵ درصدی خرما اعلام کرد. آقاطاهر با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت خرما سالانه یک هزار تومان بوده است ، می‌گوید: امسال قیمت خرمای خوب بازار 8500 تا 9500 در هر کیلوگرم است در حالی که خرمای باکیفیت پارسال 6500 تومان عرضه شد. افزایش قیمت خرما نسبت به سال های گذشته بی سابقه است زیرا امسال میزان تولید خرما به یک سوم کاهش یافته که این نیز علت دیگر گرانی خرماست. بنابراین امسال مازاد خرما نخواهیم داشت و خرمای تازه هم در بازار عرضه خواهد شد.
راهکار شکستن قیمت‌ها
در شرایطی که به گفته دبیر انجمن خرما قیمت این محصول در بازار ماه رمضان رو به افزایش است و به حدود کیلویی 12 هزار تومان رسیده، معاون سازمان تعاون روستایی اعلام کرده که بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته خرمای ذخیره‌سازی شده به زودی در غرفه‌های تک محصولی میادین تره‌بار شهرداری عرضه می‌شود.


دبیر انجمن خرما هفته گذشته از افزایش 30 درصدی قیمت خرما طی یک هفته خبر داد و تصریح کرد که هر کیلوگرم خرما باید حداکثر 5000 تومان باشد درصورتی‌که قیمت این محصول به بیش از 12 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که مهین ابراهیمی، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی در این باره گفته است: سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال گذشته خرمایی خریداری نکرده ولی تعاونی های روستایی کشور اقدام به خرید این محصول در سال گذشته کرده‌اند که با هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران به زودی غرفه‌های بسیاری مختص عرضه خرما در میادین میوه و تره‌بار پایتخت به این تعاونی‌های روستایی اختصاص پیدا می‌کند تا خرمای ذخیره‌سازی‌شده خود را در بازار با هدف کنترل و تنظیم قیمت عرضه کنند. با توجه به این‌که هم اکنون در آخرین روزهای سال خرما قرار داریم و محصول جدید در روز های آتی برداشت و روانه بازار می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت محصول سال قبل به اندازه کافی وجود داشته باشد و بر این اساس ممکن است افزایش قیمت مقطعی به وجود آید چرا که بر اساس آمارهای موجود تقریبا موجودی انبارهای کشور نزدیک به صفر است. با توجه به این‌که محصول جدید خرما به زودی برداشت و در بازار عرضه می‌شود و همچنین برخی تعاونی‌های روستایی از سال گذشته اقدام به خرید خرما برای روزهای مبادایی مانند امروز کرده‌اند، نگرانی بابت تنظیم بازار خرما وجود ندارد چراکه به زودی محصول ذخیره شده به بازار عرضه می‌شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان مصر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته