دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

کارافزار «فرهنگسرا» راهنمای مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین

کارافزار «فرهنگسرا» راهنمای مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین
نشست خبری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) با حضور فرماندار ویژه شهرستان ری و معاون علمی فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) صبح امروز در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.
کد خبر : 928906

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی که امروز چهارشنبه (۳۱ مردادماه) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

در این نشست، معاون امور علمی فرهنگی این آستان با اشاره به این که حرم حضرت سیدالکریم (ع) از شب اربعین حسینی تا شام اربعین میزبان مراسم ویژه‌ این ایام است افزود: عزاداری و محفل انس با قرآن‌کریم برای شب اربعین در نظر گرفته شده است، درهای حرم حرم تا صبح به روی مشتاقان باز خواهد بود و پس از نماز صبح نماز صبح به بعد تمامی خادمان حرم مستقر خواهند بود تا از زائران‌ میزبانی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی گفت: در این روزها غرفه‌های کودک و نوجوان، حجاب، مشاوره ازدواج، قرآن کریم پاسخگویی به مسائل شرعی و نجوم در حرم مستقر شده است.همچنین در صحن امام صادق(ع) که ویژه بانوان است فضایی برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است.

آمار نذورات خیرین برای پیاده‌روی جاماندگان

وی افزود: زیارت اربعین در سه نوبت ۹، ۱۰ و ۱۱صبح به‌ صورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد، همچنین اذان و نماز ظهر در مصلی امام علی(ع) نیز از تلویزیون پخش می‌شود. خیرین برای پذیرایی از جاماندگان اربعین حسینی ی ۲۳هزار پرس غذای گرم، ۲۰۰هزار پرس غذای سرد، ۱۵هزار لیتر شربت، ۴۰هزار لیوان چای، ۳۱هزار کیک، ۴۰۰کیلو خرما و ۱۰۰هزار بطری آب را به آستان اهداء کردند که توزیع خواهد شد.

معاون علمی فرهنگی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: : غیر از نقاط و اماکن صدرصد قابل اعتماد از دریافت نذورات و مواد خوراکی نذری خودداری کنید. همچنین از آوردن وسایل اضافی به ویژه بسته‌های حجیم، گاز پیک نیکی، پتو، چادر مسافرتی، ظروف غذا، فلاسک. کلمن، لوازم برقی و الکترونیکی، کیف و چمدان، لوازم بازی اطفال و... خودداری کنید.

در ادامه این نشست، فرماندار ویژه شهرستان ری نیز گفت: ما ۱۲ کمیته در ستاد اربعین تشکیل دادیم و قریب به ۵۰ جلسه در رده‌های مختلف از استان و داخل شهرستان برگزار شد و استاندار در این مورد تدابیری اندیشیده و توسط شورای تأمین استان و شهرستان‌های تهران و ری دستوراتی مورد تأکید قرار گرفت و مدیران کمیته‌های استانی و شهرستانی به وظایف خود با نگرشی که بر آسیب‌های پیاده‌روی سال‌های قبل انجام شد، آگاه شدند و مواردی برای سال جدید رقم خورد.

 تسهیلات ویژه حمل و نقل برای زائران حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

مهدی باب‌الحوائجی افزود: هزار اتوبوس در کمیته حمل و نقل و ترافیک برای انتقال زائران در نظر گرفتیم و ۲۲۰ دستگاه وَن در ۱۴ منطقه و هشت مسیر، حمل و نقل زائران را برعهده دارند، دو خط یک و ۶ مترو نیز از ساعت ۵:۳۰ صبح روز اربعین از مسیرهایی که از تهران به شهر ری می‌آیند، آماده انتقال زائران هستند و هزینه رفت‌‌وآمد به حرم نیز رایگان است. شش رام قطار در مسیرهای ورامین، قرچک، پیشوا و تهران و برعکس قرار دارد و همه زائران را جابجا می‌کند و این رفت‌وآمد تا ساعت شش بعد از ظهر انجام می‌شود.

فرماندار ویژه شهرستان عنوان کرد کرد: مردم حتی‌المقدور از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنند و از استفاده از وسایل نقلیه شخصی، خودداری کنند، در صورت استفاده از وسایل نقلیه شخصی، ماشین‌های خود را در پارکینگ‌هایی که توسط شهرداری و پلیس راهور مشخص شده، پارک کنند تا امنیت وسایل نقلیه حفظ شود.

فرماندار ویژه شهر ری در مورد کارافزار «فرهنگسرا» گفت: آدرس‌های مواکب، مساجد، مدارس، اورژانس، آتش‌نشانی بیمارستان‌ها و خدمات مورد نیاز زائر و پیاده‌روی کنندگان در کارافزار«فرهنگسرا» قرار داده شده است. از مردم می‌خواهیم که ضمن همکاری با نیروهای امدادی، پلیس و خدماتی، در صورت برخورد با موارد مشکوک، موارد را به‌سرعت به اولین فردی که از نیروی انتظامی می‌بینند، گزارش دهند تا شاهد پیاده‌روی ایمن در طول مسیر باشیم.

باب‌الحوائجی گفت: در کمیته بهداشت و سلامت، هماهنگی‌های لازم را با بیمارستان‌های هفتم تیر، فیروزآبادی، حضرت صدیقه کبری (س) و دارالشفای حرم مطهر انجام داده‌ایم که به‌صورت فعال به زائرین و راه‌پیمایان خدمات ارائه می‌کنند. بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی، لقمان، امیرالمؤمنین (ع)، سینا، بهارلو و ضیائیان در خارج از منطقه ۲۰ و در تهران نیز خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

وی اظهار داشت: یک کارشناس بهداشت در هر موکبی حضور دارد تا بر غذا یا نوشیدنی‌هایی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد، نظارت می‌کند، از مردم می‌خواهیم که از کسانی که به‌صورت دستی و ظاهری نذری می‌دهند به‌خاطر گرمی هوا و اینکه فسادپذیری غذا بالاست، خودداری کنند و از مواکب غذا بگیرند که نظارت بیشتری بر اینها هست و سعی کنند با خودشان چیزی نیاورند چون ممکن است به‌خاطر طول مسیر و گرما فاسد شود و موجب مریضی شود.

فرماندار ویژه شهر ری اظهار داشت: نزدیک ۳۵۰ موکب از پل آزادگان تا حرم عبدالعظیم وظیفه پذیرایی را برعهده گرفتند. در کنار مواکب پشتیبانی‌کننده، تعدادی موکب‌های فرهنگی در طول مسیر برای تبیین هدف اربعین و پیاده‌روی حسینی (ع) تنظیم شده‌اند، همچنین شش حسینیه کودک نیز قرار دارد که با زبان کودکان به تبیین اهداف اربعین حسینی (ع) می‌پردازد.

وی افزود: ۳۴ مسجد در طول مسیر در خدمت مردم هستند و همه امکانات این اماکن در اختیار زائران و پیاده‌روندگان قرار دارد. این مساجد از اذان صبح تا اذان مغرب باز هستند و همچنین زیارت اربعین در طول ساعات مختلف در این مکان‌ها قرائت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته