دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم بزرگداشت حکیم رازی تاکید شد:

اهمیت شناخت ابعاد علمی و اخلاقی حکیم رازی و توجه به آن در پزشکی معاصر

اهمیت شناخت ابعاد علمی و اخلاقی حکیم رازی و توجه به آن در پزشکی معاصر
نشست مشترک گروه علوم دارویی و زیر گروه مبانی تاریخ پزشکی گروه حکمت، طب سنتی و طب دوران تمدن اسلام و ایران به مناسبت تکریم حکیم رازی با حضور جمعی از اعضای این دو گروه علمی در سالن مجمع عمومی (ابن سینا) فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.
کد خبر : 928853

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی خلج، رئیس گروه علوم دارویی با توصیف ابعاد شخصیتی این حکیم برجسته گفت: رازی اولین حکیمی است که غذا را بهتر از هر دارویی دانسته است که از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و نیز عوارض مصرف زیاد دارو‌ها را در متون خود آورده است. 
 
وی به ۱۸۴ جلد کتاب رازی اشاره کرد وگفت: تالیفات وی به زبان عربی نگاشته شده و به وی لقب «جالینوس عرب» را داده اند و رازی اولین کسی است که داروشناسی و فارماکولوژی را پایه‌گذاری کرده و قبل از اینکه اثر دارو‌ها را در انسان ببیند در حیوانات داروی مورد نظر را آزمایش می‌کرد.
 
محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی نیز گفت: این نشست دومین نشست مشترک دو گروه علوم دارویی و زیر گروه تاریخ و مبانی پزشکی است که به مناسبت‌های روز پزشک و روز داروساز و نکواشت شخصیت‌های نقش‌آفرین در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران؛ ابوعلی سینا و رازی برگزار می‌شود و امیدواریم این نشست‌ها منشا دستاورد‌های فاخری در این حوزه‌ها باشد. 
 
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی این حکیم بزرگ گفت: رازی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های خردگرایی و عقلانیت است و ازین رو شناخت بهتر ابعاد علمی و اخلاقی الگویی همچون حکیم رازی و توجه به آنها در پزشکی معاصر بسیار حائز اهمیت است. حکیم رازی نگاشته‌هایی در حوزه اخلاق دارد که در دوره معاصر نیز از آن استفاده می‌شود و علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز برخی از این آموزه‌ها را به درستی شرح داده‌اند. 
 
محققی با بیان اینکه رازی، ریشه گمراهی‌ها و بدخلقی‌ها را عدول از عقلانیت و ماندن در سایه جهل می‌داند، گفت: از ویژگی‌های بارز حکیم رازی که در عصر حاضر به آن احتیاج داریم، نوآوری و خلاقیت است و در اجزای سلامت باید از این سیره حسنه و اخلاق نیک علمی استفاده کنیم. ویژگی مهم دیگر رازی، انتقادکردن و انتقاد پذیر بودن است و او شخصیتی منتقد در عرصه دانش بود که آرای جالینوس را نقد می‌کرد. 
 
وی همچنین خواستار تهیه مطلبی با مضمون هویت و مرجعیت در طب، سلامت و داروسازی توسط گروه علوم دارویی و زیر گروه مبانی تاریخ پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی شد. 
 
محمد صدر، عضو گروه حکمت، طب سنتی و طب دوران تمدن اسلام و ایران از جلد ۱۹ الحاوی به عنوان اثری در باره انواع سموم یاد کرد که در آن راه‌های درمان مسمومیت بیان شده است و افزود: در گذشته برای از پای درآوردن برخی پادشاهان و همچنین بعضی از معصومان از سموم استفاده می‌شد و رازی در دوران خود به بررسی این موضوع پرداخت که کتاب‌های وی در دوران معاصر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
 
حمیدرضا نمازی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استادیار مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد تحلیل گفتمان و تاریخ مفهومی، تحلیلی از تاریخ معاصر ایران از دارالفنون به بعد، به تمایز میان تاریخ نگاری خطی با تاریخ نگاری مفهومی پرداخت و گفت: هدف از تاریخ صرفا تجلیل و بزرگداشت محوری نیست بلکه اهمیت تحلیل تاریخی، پاسخ به پرسش‌های اینجایی و اکنونی و حتی آینده‌نگاری است. 
 
وی با تفکیک تاریخ معاصر داروسازی ایران پس از دارالفنون، به گفتمان‌های مهارتی، کتابخانه‌ای، داروخانه‌ای، ارتباط با صنعت و آموزش‌محورانه اشاره کرد و به تشریح و تحلیل هریک از این گفتمان‌ها پرداخت و بر اهمیت نقش میرزا کاظم محلاتی و فرزندش محمودخان شیمی، مسیو پاپاریان، مهدی نامدار، محمدجواد جنیدی، فتح اله اعلم، صادق مقدم، حسین گل گلاب و نیز اکتاو کنت، موسیو ژرژ، فوکت تی و بسیاری از نام‌آوران عرصه داروسازی، تاکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته