دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 10:08

وزیر پیشنهادی نیرو: ناترازی برق ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد

وزیر پیشنهادی نیرو: ناترازی برق ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد
عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود گفت: ناترازی آب و برق بحث مهمی از وظایف وزارت نیرو است. این حق شما بزرگواران است که مطمئن شوید فرد امینی برای این امر انتخاب شده است، اما فراموش نکنید این یک امر چند وجهی است.
کد خبر : 928835

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «عباس علی آبادی» وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس در تشریح اقدامات و برنامه‌های خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ناترازی سوخت و کمک رسانی بخش خصوصی، عنوان کرد: نمایندگان محترم! در نطق خود فکر می‌کنم به بیشتر سوالات شما پاسخ گفتم. ناترازی آب و برق بحث مهمی از وظایف وزارت نیرو است. این حق شما بزرگواران است که مطمئن شوید فرد امینی برای این امر انتخاب شده است، اما فراموش نکنید این یک امر چند وجهی است. آنچه خدمت شما عرض کردم این بود که متعهد به شما و مردم و قوانین و مستندات هستم و قول می‌دهم در کمال صدق مسیر را با شما طی کنم.

وی با بیان اینکه ما هم معتقدیم تکیه بر منابع دولتی راهی واقع گرایانه برای رسیدن به اهداف بلند برنامه هفتم نیست، اظهارکرد: اگرچه برادران عزیز ما در سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی و سایر عزیزان به ویژه آقای دکتر عارف که اینجا تشریف دارند  و سایر عزیزان دولت باید مساعدت‌های خود برای حل این چالش‌ها را بیش از پیش مصروف دارد و من مطالبه خواهم کرد.

علی‌آبادی تأکید کرد: به نظر این جانب راه حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار حوزه برق است. مطابق بررسی‌ها به نظر می‌رسد انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذارانی  که می‌توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذارند و از حضور مشارکت پرهیز کنند  که نتیجه آن وضع حاضر است.

وزیر پیشنهادی نیرو اظهارکرد: از این گذشته متاسفانه ما شاهد مهاجرت نخبگان از این صنعت به سایر حوزه‌ها نیز هستیم که به نظر اینجانب خسارت بزرگتری است. اعتقاد دارم که می‌توانیم مبتنی بر فناوری‌های روز شرایطی را فراهم کنیم که به جای گران فروختن برق به مردم از ایشان سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی بخریم.

وی گفت: مردم مخیر می‌باشند که برقشان را مصرف کنند یا به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند پی ببرند. ما در وزارت نیرو به حول قوه الهی در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم نمود زیرساخت چنین فرایندی را طراحی و تشکیل دهیم  که به مردم اجازه دهند خود مستقیماً از مزایای صرفه جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند شوند.

علی‌آبادی ادامه داد: وزارت نیرو از جایگاه واسطه‌گری برای خرید و فروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست گذاری و نظارتی خود برخواهد گشت تا تولید کننده و مصرف  کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کند.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به وضعیت کمبود آب در کشور تصریح کرد: در حوزه آب چالش‌های بسیار چالش‌ها بسیار جدی‌تر هستند که در قالب همدلی قابل  حل است. بیلان منفی حوزه آب که محصول تغییرات اقلیمی و برخی بی‌توجهی‌هاست باید برطرف شود تا محیط زیست ما را به بهبود و امنیت غذایی تضمین گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما از ذخایر خوردیم ذخایر پایین رفتند، آب وضعیت خوبی ندارد برادران و خواهران به این موضوع عنایت کنید موضوع بسیار مهمی است ما در خطریم که بخش اعظم از منابع سفره‌های زیرزمینی کشور برداشت شده است ادامه این روند امکان‌پذیر نیست  و لازم است اقدامات جدی برای رفع ناترازی صورت پذیرد.  

وی ادامه داد: ما از ذخایر آبی استفاده کردیم و آب وضعیت خوبی نداریم. اگر نسبت به ناترازی ها آگاه نباشیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. آب شیرین کن‌های امروزی به اندازه یک رودخانه آب تولید می‌کنند که می‌تواند به بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایان کند. توسعه این بخش و تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی در دستور کار خواهد بود. متأسفانه ما در خوزستان و کنار کارون با مشکل آب روبرو هستیم که باعث تأسف است.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: توسعه همکاری‌های بین المللی و توسعه حق‌آبه‌های کشور با کامل کردن بسته همکاری وزارت نیرو با کشورهای همسایه می‌تواند به فرصت تبدیل شود. تبادل انرژی با کشورهای همسایه با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت ظرفیت‌های خوبی را فراهم می‌کند که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

علی آبادی اضافه کرد: وزارت نیرو در دوره مفروض در نظر داشته باشد کیفیت مصرف تولید را در نظر داشته باشد. در حال حاضر تلفات در بخش صنعت و کشاورزی بالاتر از الگوهای جهانی است و با تمرکز در پروژه‌های کاهش تلفات با کمک دستگاه‌های ذی ربط مشکل قابل حل است.

وی اظهار داشت: اعتقاد دارم ضرورت دارد از ظرفیت‌های علمی بیشتر بهره برد. بدون یک توسعه کیفی منابع و سرمایه گذاری انسانی در دستور کار ما قرار دارد. در حوزه فناوری‌های نوین برنامه‌های کلانی داریم که وزارت نیرو در آن مبتدی نیست. امیدوار هستیم دوران پر برکتی در تاریخ وزارت نیرو رقم بزنیم.‌

وزیر پیشنهادی نیرو در پایان تاکید کرد: همه هدف ما این است که در قالب رهنمودهای معظم‌له حرکت کنیم. به شما بزرگواران قول می‌دهم تمام توانایی خود را به کار گیرم و صادقانه امور را برای اعتلای کشور پیش ببرم. صمیمانه از تمام مدیران صنعت نفت تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته