رئیس سازمان امداد و نجات: ردی از کوهنورد مفقود هرمزگانی پیدا نشده است
به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از ایسنا، برکت صادقی، کوهنورد 55 ساله اهل بندرعباس، 30 اردیبهشت از بارگاه سوم دماوند، با وجود تذکرات تیمهای کوهنوردی جانپناه بارگاه سوم، به سمت قله حرکت کرد و از 31 اردیبهشت تماسهای وی قطع شده است. بارها جستوجو برای یافتن کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دماوند از سمت مازندران و تهران انجام شده است و هنوز جستوجوها برای یافتن وی ادامه دارد.
ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر با اشاره به این که امدادگران این جمعیت به محض اعلام مفقود شدن این کوهنورد، روز جمعه 31 اردیبهشت به همراه تیم فدراسیون کوهنوردی، جستوجوها برای یافتن این کوهنورد را آغاز کردند، گفت: تاکنون تیمهای امدادی هلالاحمر و فدراسیون کوهنوردی بارها جستوجو برای یافتن این کوهنورد در ارتفاعات دماوند را هم از سمت مازندران و هم از تهران انجام داده و حتی نیروهایی از هرمزگان برای جستوجوی این کوهنورد مفقود شده به دماوند رفتهاند.
بالگرد هلالاحمر تا بیش از ارتفاعات گوسفندسرا اجازه پرواز ندارد
رئیس سازمان امداد و نجات با اعلام این که نیروهای امدادی با وجود درخواستهای همسر برکت صادقی، پنجشنبه گذشته -20 خرداد- با بالگرد نیروهای امدادی را تا ارتفاعات دماوند برده است، درباره اظهارات همسر این کوهنورد مبنی بر این که «خلبانان بالگرد، امدادگران را در محلی به نام گوسفند سرا فرود آورده و اعلام کرده، تنها برای آرام کردن خانواده برکت صادقی این کار را کرده است» توضیح داد: اساسا هلیکوپتر هلالاحمر اجازه ندارد در ارتفاعی بیش از 12 هزار پا پرواز کند و لذا از آنجا که محل مفقود شدن این کوهنورد در ارتفاعی حدود 14 هزار پا و بیش از حد پروازی تعیین شده است، لذا امدادگران تا منطقه «گوسفندسرا» با بالگرد رفته و پس از آن پیاده جستوجو را ادامه دادند.
پرواز بالگرد بیش از حد ارتفاع مجاز ریسک بالایی دارد
چرخساز با اشاره به این که تاکنون گزارشی مبنی بر یافتن نشان و ردی از کوهنورد مفقودی از سوی امدادگران گزارش نشده است، عنوان کرد: اگر بالگرد هلالاحمر بخواهد بیش از حد مجاز ارتفاع پروازی که همان منطقه گوسفندسرا در دماوند است، پرواز کند باید سوخت و کادر پروازی را به حداقل ممکن کاهش دهد و به کپسول هوا نیز مجهز باشد. از آنجا که این اقدام ریسک بالایی دارد و خلاف مجوز پروازی تعیینشده است، هلالاحمر تا جایی که مقدور بوده از بالگرد استفاده کرده و ادامه مسیر را نیز امدادگران کوهستان، پیاده جستوجو کردهاند.
وی با بیان این که در پروازها امدادی باید نکات مختلفی از جمله برخورد بالگرد با کوه، احتمال ریزش بهمن در ارتفاعات زیاد و از همه مهمتر تامین امنیت امدادگران در درجه نخست، توجه داشت، ادامه داد: خلبان بالگرد هلالاحمر حتی برای نجات جان این هموطن هرمزگانی بیش از حد پروازی نیز پریده و اکنون مواخذه نیز شده است، و این گویای آن است که نیروهای خدوم هلالاحمر همه تلاش خود را برای یافتن این کوهنورد بهکار بستهاند.
جستوجوی مجدد کوهنورد مفقودی در ارتفاعات دماوند در دو روز گذشته
چرخساز با اشاره به این که در عملیاتهای جستوجو و نجات بینالمللی نیز، پنج روز تا یک هفته احتمال زنده ماندن فرد در چنین ارتفاعی را میدهند و پس از آن پایان عملیات را اعلام میکنند، افزود: این که گفته میشود صداهایی در ارتفاعات دماوند شنیده شده، احتمالات بسیار ضعیفی است که با وجود ضعیفبودن آن به درخواست خانواده کوهنورد مفقودی، برای جستوجوی مجدد اقدامات لازم در دو روز گذشته انجام شده است. هلالاحمر نیز با گذشت 22 روز، بیش از این نمیتواند امنیت امدادگران خود را در ارتفاعات دماوند بهخطر بیندازد.
انتهای پیام/