دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1403 - 00:03
با تلاش محققان دانش‌بنیان انجام شد؛

تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی با ساخت مولاژ‌های اختصاصی + فیلم

تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی با ساخت مولاژ‌های اختصاصی + فیلم
محققان یک شرکت دانش‌بنیان برای تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی موفق به ساخت مولاژ‌های اختصاصی شدند.
کد خبر : 928752

خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین عقابی؛ مولاژ به معنای قالب، کلمه‌ای فرانسوی است که امروزه برای آموزش آناتومی به کار می‌رود. مولاژ‌ها در ابعاد و جنس‌های گوناگون ساخته شده و اندام‌های مختلف انسان‌ها، گیاهان و حیوانات را نشان می‌دهند.علاوه بر این، مولاژ‌هایی خاص با عنوان مولاژ پرشکی برای نمایش آسیب‌ها و جراحات وارد شده به اعضای مختلف بدن انسان وجود دارد که برای آموزش و تمرین دانشجویان و تیم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسترسی به مولاژ‌های نمایشگاهی و کارگاهی سفارشی، امکان برگزاری مؤثرتر کارگاه‌های تخصصی آموزش پزشکی را برای متخصصان رشته‌های مختلف مانند جراحی مغز و اعصاب، جراحی فک و صورت و یا ارتوپدی فراهم می‌کند تا بتوانند مانور‌های مختلف درمانی و تکنیک‌های متنوع جراحی را تمرین کنند و یا توضیح دهند.

در همین‌باره شرکت دانش‌بنیان و خلاق نرگس فناوران فارس مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با مدیریت محمدصادق تولّلی موفق به ساخت مولاژ‌های اختصاصی شده که برای اطلاع دقیق از چگونگی ساخت و کاربرد آن گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت انجام دادیم که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: درباره شرکت دانش‌بنیان متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.

تولّلی: شرکت از ابتدا در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همکاری تعدادی از دانشجویان و مشاوره اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه خلیج‌فارس شکل گرفت. اکنون این شرکت بر ساخت تجهیزات مختلف اختصاصی بر پایه پلیمر متمرکز شده و در سه حوزه مختلف با سه زیرمجموعه به نام‌های نرگس سازه (پلیمر در مهندسی)، نرگس طب (پلیمر در پزشکی) و نرگس تک آرا (پلیمر در خدمت هنر) فعالیت دارد. ارتباط معنایی هر سه زیرمجموعه ساخت اختصاصی بر مبنای پلیمر است.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

تولّلی: این شرکت از سال ۱۳۹۷ آغاز به فعالیت کرده و با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت و مشاوران آن اکنون یکی از معدود شرکت‌های کشور است که به‌صورت همزمان موفق به دریافت تأییدیه دانش‌بنیانی و صنایع خلاق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده و همکاری با مشتریان سرشناس مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک رفاه، بیمارستان‌های مرجع و مرکزی جنوب و دانشگاه‌های کشور ازجمله افتخارات این شرکت است.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول و خدمات شما چیست؟

تولّلی: تیم زیرمجموعه پزشکی ما محصولات مختلفی را تولید می‌کند. اجازه بدهید این بار روی ساخت مولاژ‌های اختصاصی متمرکز شویم. دسترسی به مولاژ‌های نمایشگاهی و کارگاهی سفارشی، امکان برگزاری مؤثرتر کارگاه‌های تخصصی آموزش پزشکی را برای متخصصان رشته‌های مختلف مانند جراحی مغز و اعصاب، جراحی فک و صورت و یا ارتوپدی فراهم می‌کند تا بتوانند مانور‌های مختلف درمانی و تکنیک‌های متنوع جراحی را تمرین کنند و یا توضیح دهند. از سوی دیگر مولاژ‌های اختصاصی نمایشگاهی و کارگاهی، امکان ارائه و معرفی بهتر تجهیزات پزشکی را فراهم می‌آورند و به تبع آن، استفاده از این دسته از مولاژ‌های اختصاصی می‌تواند باعث بازاریابی بهتر و جذب مؤثر مخاطب برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی شود. ساخت این‌گونه نمونه‌ها مشکلات خاص خود را دارد. از طرفی تیراژ-محدود هستند و از طرف دیگر معمولاً به دلیل نبود نمونه مشابه، فرآیند طراحی تا ساخت با چالش‌های مختلف علمی، فنی و هنری مواجه است.

تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی با ساخت مولاژ‌های اختصاصی

برای نمونه به سفارش دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران مولاژ‌های نمایشگاهی اختصاصی برای معرفی تکنیک‌های مختلف طب ایرانی شامل دلک، غمز، زالودرمانی و بادکش گرم و سرد طراحی و ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساخت این مولاژها، نبود نمونه مشابه و اهمیت حفظ جزئیات علمی و تسهیل انتقال مفاهیم با ساخت نمونه فیزیکی بود؛ بنابراین برای اطمینان از درک جزئیات علمی، تیم تولید شرکت با حضور در یکی از سلامتکده‌ها از نحوه انجام این تکنیک‌ها بازدید کردند، سپس مراحل مختلف طراحی، ساخت و ارتقای همه مولاژ‌ها با مشاوره پیوسته با کارشناسان دفتر طب ایرانی انجام گرفت.

 آنا: محصول شرکت شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

تولّلی: ساخت مولاژ‌های اختصاصی معمولاً در تعامل مستقیم با پزشکان، استادان دانشگاه‌، پرستاران و یا متخصصان شرکت‌های تجهیزات پزشکی انجام می‌شود. دسترسی به این نمونه‌ها باعث می‌شود علاوه بر تسهیل انتقال مفاهیم تخصصی پزشکی و آگاهی بخشی، باعث تقویت حس اعتمادبه‌نفس در مخاطب نیز شود. نباید فراموش کرد که با افتخار این مولاژ‌ها ساخت ایران است و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث ایجاد چرخه مالی در کارگاه‌های جانبی و تقویت اشتغال در کشور خواهد شد.

برای نمونه مولاژ‌های نمایشگاهی‌ برای معرفی گنجینه طب سنتی ایرانی در رویداد‌های مختلف بین‌المللی و ملی استفاده خواهند شد و برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و همایش بین‌المللی سلامت خانواده با حضور ۲۴ کشور جهان در سالن اجلاس سران در معرض دید عموم قرار گرفتند. پیرو این فعالیت، معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه‌ای از ساخت این مولاژ‌ها در شرکت نرگس فناوران فارس قدردانی کرد.

یکی از شرکت‌های مطرح تجهیزات پزشکی به یکی از استادان دانشگاه گفته بود که در ایران شرکتی که توانایی ساخت مولاژ‌های اختصاصی کارگاهی داشته باشد را ندیدم، خوشحالیم که در مسیر تصحیح این دیدگاه و رفع این نیاز حرکت کرده‌ایم.

آنا: آیا شرکت شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

تولّلی: بخشی از فروش سالانه این شرکت در قالب بالاسری به دانشگاه پرداخت می‌شود و نقشی در تأمین مالی دانشگاه ایفا می‌کنیم و امیدوارم به‌زودی بتوانیم با تقویت زیرساخت‌هایمان به بازار‌های جهانی وارد شویم.

تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی با ساخت مولاژ‌های اختصاصی

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟

تولّلی: بله، برای نمونه باید به موضوع بیمه تکمیلی کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان و یا مشاوره‌های مختلف معاونت علمی اشاره کرد که کمک بسیار مهمی به کاهش مسائل فکری و فنی کارشناسان شرکت می‌کند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

تولّلی: رشد اکوسیستم با حضور بازیگران فعال و امکان به اشتراک‌گذاری تجربیات تسریع می‌شود. تعریف قوانین مشوق و بازدارنده برای شرکت‌های مستقر در مراکز رشد، همراهی و نظارت پیوسته بر آن، این مسیر را هموار می‌کند. افزایش حضور شرکت‌های فعال مرکز رشد در نمایشگاه‌های مختلف، علاوه بر ایجاد بازار‌های جدید و گسترش بازار‌های قبلی، شانس ایجاد ارتباطات مختلف را نیز افزایش می‌دهد؛ البته که حمایت‌های مختلفی از سوی معاونت علمی در این زمینه فراهم شده؛ اما امیدواریم که این امکان نیز در دانشگاه آزاد اسلامی گسترش یابد.

معمولاً شرکت‌های مرکز رشد، شرکت‌های کوچکی هستند که کارکنان آنها را جوانان پرانگیزه و پرتلاش تشکیل می‌دهند. با توجه به تعداد کم کارکنان این شرکت‌ها امکان ارائه شرایط رفاهی مختلف مانند بیمه تکمیلی، قرارداد تخفیف در خدمات، سفر‌ها و یا خرید‌ها و یا امکان استفاده از مهمان‌سرا‌ها را در قالب تخفیف شرکتی ندارند. در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه بسیار بزرگ در کشور است. شایسته است که مسئولان دانشگاه امکان استفاده کارکنان شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از تسهیلات فراهم شده برای کارکنان دانشگاه را نیز فراهم آورند. این امر باعث دلبستگی بیشتر این شرکت‌ها به دانشگاه می‌شود و تعامل را چندسویه می‌کند.

تسهیل انتقال مفاهیم پزشکی با ساخت مولاژ‌های اختصاصی

باید به اهمیت اعتماد به شرکت‌های نوپا، دانشی، ثبت سفارش خرید و تأثیرات مثبت آن در پیشرفت اشاره کنم. دانشگاه نیاز‌های مختلفی دارد که می‌تواند بخشی از آن را از شرکت‌های مستقر در مجموعه مرکز رشد خود تهیه کند. با هر سفارش جدید، جدا از ایجاد چرخه مالی، دامنه دانش فنی و مالی و حس اعتمادبه‌نفس کارکنان شرکت‌های نوپا چند برابر می‌شود؛ بنابراین خوب است که دانشگاه به جای تمرکز بر کاهش هزینه‌ها در کوتاه‌مدت به این شرکت‌ها اعتماد کند. بی‌شک در میان‌مدت و بلندمدت این امر باعث درآمدزایی قابل توجه در مراکز رشد و برندسازی خاص دانشگاه خواهد شد.

آنا: کلام آخر و توصیه به دانشجویان ....

تولّلی: طرح پویش کارآموزی طرح بسیار خوبی بوده که در دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورده است. مشابه این دوره با تفاوت‌هایی، دوره دستیار فناور بوده که توسط پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود. به دانشجویان توصیه می‌شود از این‌گونه فرصت‌ها برای حضور در محیط کار واقعی استفاده کنند. دانشجویان تلاش کنند تا فارغ از رشته تحصیلی در دوران تحصیل در دانشگاه تمرین کار تیمی کرده و با مفاهیم کارآمدی مانند تولید محتوا، هوش مصنوعی، شناخت بازار و مسائل مالی و اقتصادی آشنا شوند. دنیا به‌ سرعت در حال تغییر است و باید با حفظ گنجینه‌های کهن ادبی و ملی و دینی‌ از فناوری‌های نوین برای ایجاد پیشرفت استفاده کنیم. برنامه‌ریزی، تلاش، توکل به خداوند مهربان و امید به آینده رهگشاست.

اکنون در حال گسترش مولاژ‌های بر پایه بافت نرم در این حوزه هستیم. از همه دانشگاه‌ها، و شرکت‌های تجهیزات پزشکی دعوت می‌کنم تا از طریق تارنمای iran۳dmed.ir و یا شماره پشتیبانی ۰۹۳۷۵۰۴۷۰۰۷ با ما در تماس باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب