دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

اجرای قطعی مصوبه پزشکی در کنکور ۱۴۰۳

اجرای قطعی مصوبه پزشکی در کنکور ۱۴۰۳
دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت موظف است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون «افزایش ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی» را برای سال ۱۴۰۳ اجرا کند.
کد خبر : 928747

غلامرضا حسن زاده، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سال ۱۴۰۱ اجرا شد. 

وی افزود: وزارت بهداشت امسال هم ملزم به اجرای این مصوبه خواهد بود و این موضوع از ظرفیت‌هایی که امسال به سازمان ملی سنجش و شورای گسترش داده شده مشخص است، مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه دیگری جایگزین آن کند. 

به گزارش آنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ۱۰ هزار در سال ۱۴۱۰، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارتخانه برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.

طبق آمار اعلام شده از وزارت بهداشت از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی کشور اضافه شود؛ بر این اساس در سال ۱۴۰۰، ۸ هزار دانشجو، ۱۴۰۱، ۱۶۰۰ دانشجو و ۱۴۰۲، ۱۹۲۰ دانشجو جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی شدند. 

برای سال ۱۴۰۳ هم باید ۲۳۰۴ دانشجوی جدید به ظرفیت پزشکی کشور اضافه شود، در نهایت در سال ۱۴۰۴ با احتساب ظرفیت ۲۰ درصدی حدود ۲۷۶۵ نفر به جمع دانشجویان پزشکی کشور اضافه خواهد شد که در مجموع ۱۶ هزار و ۵۸۹ دانشجوی نوورود رشته پزشکی عمومی خواهیم داشت؛ بنابراین و با توجه به ابن افزایش ظرفیت‌ها آمار دانشجویان رشته پزشکی تا سال آینده دو برابر می‌شود. 

پس از اتمام این فرایند ۴ ساله درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت پزشکی با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته