دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام کشور‌ها برای ورود به دانشگاه آزمون برگزار می‌کنند؟

کدام کشور‌ها برای ورود به دانشگاه آزمون برگزار می‌کنند؟
آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در سراسر جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیلی دانش‌آموزان شناخته می‌شوند.
کد خبر : 928882

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آزمون‌های ورود به دانشگاه در کشور‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شوند و نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده تحصیلی و شغلی افراد دارند.

برای مثال ۷ ژوئن یک روز مهم برای دانش‌آموزان در چین است که دانش آموزان امیدوارند وارد دانشگاه شوند. این روز اولین روز از آزمون ورودی ملی دانشگاه‌ها یا گائوکائو است. شکست در این آزمون به معنای عدم دریافت مدرک دانشگاهی، کاهش فرصت‌های شغلی و احتمالاً زندگی با پشیمانی خواهد بود.با این حال، اگر کسی در گائوکائو نمره‌ بالایی کسب کند، احتمالا در یکی از دانشگاه‌های برتر چین پذیرفته خواهد شد. این آزمون از دیرباز به خاطر تحمیل یکنواختی در انتخاب استعداد‌ها بحث‌برانگیز بوده است.

در مطلب زیر به بررسی و مقایسه سیستم‌های آزمون ورودی دانشگاه در برخی از کشور‌های مختلف جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده، فرانسه، برزیل، ترکیه آلمان وو بریتانیا پرداختیم و فشار‌ها و چالش‌هایی که دانش‌آموزان در این مسیر با آن مواجه هستند را مورد توجه قرار دادیم.

ژاپن

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

ژاپن از «آزمون ملی مرکز پذیرش دانشگاه‌ها» استفاده می‌کند. این آزمون یک آزمون استاندارد است که توسط دانشگاه‌های دولتی و برخی دانشگاه‌های خصوصی برگزار می‌شود. دانش‌آموزان هر سال تنها یک بار فرصت دارند تا در این آزمون که مشابه آزمون گائوکائوی چین است، شرکت کنند.
 فشار زیادی برای عملکرد خوب در این آزمون وجود دارد و بخش عمده‌ای از آموزش دبیرستانی به این آزمون اختصاص یافته است. در سال ۲۰۱۵، بیش از نیم میلیون دانش‌آموز در ماه ژانویه در آزمون ورودی شرکت کردند. این آزمون در ژاپن با پوشش تلویزیونی و انتشار سوالات آزمون توسط روزنامه‌ها به یک پدیده ملی تبدیل شده است.

چین

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

آزمون یکپارچه سراسری برای پذیرش در دانشگاه‌ها و کالج‌های عمومی چین که معمولا به اختصار گائوکائو نامیده می‌شود، امتحان ملی سالانه در چین است که در اوایل ماه ژوئن برگزار می‌شود.
این آزمون توسط دولت‌های استانی و تحت دستورات وزارت آموزش و پرورش چین برگزار می‌شود و برای پذیرش در مقطع کارشناسی در تمام موسسات آموزش عالی کشور الزامی است. گائوکائو توسط دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان در پایان سال آخر تحصیلی گرفته می‌شود.

 هر سال، میلیون‌ها دانش‌آموز چینی در این آزمون که معمولاً در اوایل ژوئن برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. این آزمون در سال آخر دبیرستان برگزار می‌شود و هیچ محدودیت سنی برای شرکت در آن وجود ندارد.

همه دانش‌آموزان باید در امتحانات زبان چینی و ریاضیات شرکت کنند. داوطلبان می‌توانند یک موضوع را از بین انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، روسی، آلمانی یا اسپانیایی برای بخش زبان خارجی امتحان انتخاب کنند که اکثر دانش‌آموزان انگلیسی را انتخاب می‌کنند. دانش‌آموزان همچنین باید بین مسیر هنر یا مسیر علمی یکی را انتخاب کنند.

دانش‌آموزانی که رشته هنر را انتخاب می‌کنند، در تاریخ، علوم سیاسی و جغرافیا تست‌های بیشتری دریافت می‌کنند، در حالی که افرادی که رشته علوم را انتخاب می‌کنند در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی آزمایش می‌شوند. بیشتر دانش‌آموزان تنها یک بار در زندگی خود در گائوکائو شرکت می‌کنند.

کره جنوبی

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

کره جنوبی آزمون توانایی تحصیلی کالج (CSAT) را هر سال در نوامبر برگزار می‌کند. «آزمون توانایی تحصیلی کالج» نقش مهمی در نظام آموزشی این کشور ایفا می‌کند و معمولا اعتقاد بر این است که این آزمون راه را برای بیشتر فارغ‌التحصیلان دبیرستان هموار می‌کند. در روز آزمون، بازار‌های سهام دیرتر باز می‌شوند و اتوبوس‌ها و مترو‌ها برای جلوگیری از ترافیک‌هایی که ممکن است مانع رسیدن دانش‌آموزان به محل آزمون شوند، با تعداد بیشتری فعالیت می‌کنند. دانش‌آموزانی که دیر می‌رسند توسط افسران پلیس به محل آزمون همراهی می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

ارزیابی تست کالج آمریکایی (ACT) و آزمون استعداد تحصیلی (SAT) دو آزمون ورودی اصلی کالج در ایالات متحده هستند. در حالی که SAT توانایی یادگیری دانش‌آموز را اندازه‌گیری می‌کند، ACT به عنوان جایگزینی ایجاد شده است که توسعه تحصیلی دانش‌آموز را می‌سنجد. اگرچه بسیاری از کالج‌های آمریکا هر دو آزمون را قبول می‌کنند، بیشتر دانش‌آموزان ACT را می‌گیرند. هر سال چند میلیون دانش‌آموز با پرداخت هزینه‌ای حدود ۷۰ دلار در آزمون شرکت می‌کنند که در طول سال شش بار برگزار می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند برای بهبود نمره‌ی خود آزمون را دوباره شرکت کنند.

فرانسه

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

در ماه ژوئن، دانش‌آموزان فرانسوی آزمون بکلوریا یا به اصطلاح بک را میگذارنند. دانش‌آموزانی که به تحصیلات عالی علاقه‌مند هستند باید بین دو نوع مؤسسه آموزشی انتخاب کنند: دانشگاه‌ها یا مؤسسات رقابتی.
دانشگاه‌های فرانسوی برای تمامی دانش‌آموزانی که بکلوریا را گذرانده‌اند، باز هستند. اما ورود به یک موسسه رقابتی یک بازی کاملاً متفاوت است که ورود به آن با گذراندن سطح «بک+۲» یا معادل سال سوم دانشگاه، انجام می‌شود.

برزیل

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

آزمون ملی دبیرستان (ENEM) یک آزمون ملی استاندارد در برزیل است که در ماه نوامبر برگزار می‌شود و شرکت در آن اجباری نیست. آزمون ملی دبیرستان (ENEM) مهم‌ترین آزمون از نوع خود در برزیل است، زیرا به عنوان آزمون ورودی برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های فدرال و مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
این آزمون همچنین به عنوان مدرک تحصیلی دبیرستانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریتانیا

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

در بریتانیا آزمون استاندارد خاصی برای تعیین پذیرش دانشگاهی وجود ندارد. در عوض، هر دانشگاه معیار‌های پذیرش خود را تعیین می‌کند که اغلب شامل ارسال ریز نمرات و شرکت در مصاحبه است. برخی از دانشگاه‌ها از آزمون‌های موضوعی خاصی استفاده می‌کنند، اما این آزمون‌ها به اندازه‌ی آزمون‌هایی مانند ACT و گائوکائو جامع نیستند. عملکرد تحصیلی در دبیرستان به مراتب مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در دانشگاه‌های است، نه نمرات آزمون یا سایر مدارک.

ترکیه

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

در ترکیه آزمون TYT  (تست مهارت پایه) از اصلی‌ترین آزمون‌هایی است که یک فرد پیش از ورود به دانشگاه میبایست آن را بگذراند. TYT اولین آزمون مرحله‌ای است که به عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه استفاده می‌شود. هدف آن سنجش دانش و مهارت‌های پایه دانش‌آموزان است.

آزمون مذکور ۴۰ درصد از نمره پذیرش آموزش عالی را تشکیل می‌دهد و شامل ۱۲۰ سؤال است و مدت زمان آزمون ۱۳۵ دقیقه است. در این آزمون مهارت فرد در زبان ترکی، ریاضیات، علوم (زیست شناسی، فیزیک، شیمی)، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، دین و اخلاق بررسی می‌شود. مدت زمان و فرمت امتحان ممکن است هر سال متفاوت باشد، اما معمولاً شامل سوالات چند گزینه‌ای است. در این آزمون ۴۰  سوال درباره زبان ترکی، ۴۰ سوال در ریاضیات، ۲۰ سوال در حوزه علوم اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، فلسفه، دین) و ۲۰ سوال در حوزه علوم طبیعی (فیزیک، شیمی و زیست شناسی) پرسیده میشود.

آلمان

کدام کشور‌ها قبل از دانشگاه باید آزمونی همانند کنکور بدهند؟

آبیتور (Abitur) که اغلب به صورت محاوره‌ای به ابی خلاصه می‌شود، مدرکی است که در پایان دوره متوسطه در آلمان اعطا می‌شود. Abitur یا Abiturzeugnis همان مدرک دیپلم آلمانی است که در این کشور پس از گذراندن ۱۲ یا ۱۳ سال تحصیلی در دبیرستان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
این مدرک به دانش‌آموزانی داده می‌شود که به طور موفق امتحانات نهایی Abiturprüfung را پشت سر گذاشته‌اند. این مدرک به طور بین‌المللی به عنوان معادل بسیاری از دیپلم‌های مدارس خارجی پذیرفته می‌شود. مدرک مذکور شامل اطلاعات تحصیلی فرد (شامل دروس زبان، ادبیات، هنر، علوم اجتماعی، ریاضیات، علوم طبیعی و تکنولوژی ) در مقطع دبیرستان است.

در نهایت، آزمون‌های ورودی دانشگاه در کشور‌های مختلف، هرچند با روش‌ها و معیار‌های متفاوت، همگی نقش حیاتی در تعیین مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. از آزمون‌های سراسری و پرتنش در چین و کره جنوبی تا سیستم‌های متنوع و انعطاف‌پذیرتر در ایالات متحده و بریتانیا، هر کشور با چالش‌ها و فشار‌های خاص خود در انتخاب و پذیرش دانشجو مواجه است. این سیستم‌ها نشان می‌دهند که ورود به دانشگاه همچنان یکی از مراحل مهم و پرفشار زندگی تحصیلی در سراسر جهان است و موفقیت در این آزمون‌ها می‌تواند تأثیر عمیقی بر آینده افراد بگذارد.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته