دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشگاه علم و صنعت چه رشته‌هایی دارد؟

دانشگاه علم و صنعت چه رشته‌هایی دارد؟
دانشگاه علم و صنعت ایران به دلیل ماهیت صنعتی خود رشته‌هایی متناظر با حوزه علوم و صنعت ارائه می‌دهد.
کد خبر : 926033

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه علم و صنعت ایران دارای ۱۵ دانشکده، مرکز آموزش الکترونیک و سه گروه مستقل آموزشی فرهنگ و معارف اسلامی، زبان‌های خارجه و تربیت بدنی است. سه گروه زبان‌های خارجی، تربیت بدنی و علوم ورزشی و معارف اسلامی هم در این دانشگاه به ارائه واحد‌های درسی مرتبط می‌پردازند. در ادامه به معرفی تمامی دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت و رشته‌های هر یک از این دانشکده‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف پرداختیم.              

دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی هم زمان با تاسیس دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت خود را آغاز نموده است و از سال ۱۳۵۰ تا پایان خردادماه ۱۳۹۳ تعداد ۶۱۹۴ نفر در مقطع کارشناسی، ۲۳۱۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۲۰ نفر در مقطع دکتری از دانشکده برق فارغ التحصیل شده اند.

دانشکده مهندسی برق دارای ۶۱ عضو هیئت علمی است که از این تعداد ۱۷ نفر استاد، ۲۲ نفر دانشیار، ۲۱ نفر استادیار و یک نفر مربی می‌باشند. تعداد کارشناسان آموزشی، پژوهشی و کارمندان این دانشکده نیز ۳۳ نفر می‌باشند.

تا پایان خردادماه ۱۳۹۳، دانشکده دارای ۱۲۳۸ نفر دانشجو بوده که از این تعداد ۵۴۸ نفر در مقطع کارشناسی، ۳۲۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۸۶ نفر در مقطع دکترا، ۱۴۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد مجازی و ۳۹ نفر در مقطع کارشناسی ارشد واحد پردیس دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده برق دارای شش گروه آموزشی: الکترونیک، مخابرات، قدرت، کنترل، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) و مخابرات امن است.

اولین پژوهشکده الکترونیک ایران زیرنظر دانشکده مهندسی برق در دانشگاه علم وصنعت ایران تأسیس گردیده است که این پژوهشکده شامل چندین آزمایشگاه تحقیقاتی است که دانشجویان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بصورت مستمر در آن فعال می‌باشند.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

گروه الکترونیک

الکترونیک

الکترونیک

گروه بیوالکترونیک

قدرت-سیستم

قدرت

گروه قدرت

قدرت-ماشین‌های الکتریکی

مخابرات-میدان

گروه کنترل

قدرت-حفاظت

مخابرات-سیستم

گروه مخابرات

مخابرات-میدان

کنترل

 

مخابرات-سیستم

بیوالکترونیک

 

کنترل

 

 

مهندسی پزشکی

 

 

 مخابرات امن

 

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت، به عنوان اولین دانشکده فنی ایران، از دیرباز جزو شاخص‌ترین دانشکده‌های مهندسی کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی بوده است. به استناد آمار مراکز رتبه‌بندی معتبر جهانی، جایگاه این دانشکده در سال‌های اخیر همواره در حال رشد بوده است. براساس آخرین رتبه‌بندی منتشر شده توسط دانشگاه NTU، دانشکده در جایگاه چهارم ملی و چهل و نهم جهانی در علوم مهندسی مکانیک قرار گرفته است. دانشکده مهندسی مکانیک، در کلیه سطوح آموزشی و پژوهشی، مقصد دانشجویان خوب کشور است. آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، و مراکز مدرن کارآفرینی و ارتباط با صنعت، به دانشجویان کمک می‌کنند تا راه خود را در بازار کار بیابند. یک مجموعه هیئت علمی با ۴۵ عضو، شامل ۱۷ استاد، ۱۳ دانشیار، و ۱۵ استادیار، دانشجویان را در این راه جذاب همراهی می‌کند. تاکید برنامه‌های آموزشی این دانشکده بر فارغ‌التحصیلی مهندسانی است که علاوه بر مهندسی مکانیک، با تعاملات بازار کار و ابزار کارآفرینی به‌روز باشند. گرایش‌های مختلف مهندسی مکانیک مانند ساخت و تولید، تبدیل انرژی، طراحی کاربردی، هوافضا، مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی مکانیک فعال هستند. آزمایشگاه‌های پژوهشی متعددی در دانشکده وجود دارند که در زمینه‌های نام‌برده، با صنایع مختلف کشور همکاری فعال دارند. این موضوع سبب شده است تا دانشکده مهندسی مکانیک، نقش پررنگی در اعتلای صنعتی کشور بازی کند.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکترا

مهندسی مکانیک

طراحی کاربردی

مکانیک جامدات

کنترل، دینامیک و ارتعاشات

مهندسی مکانیک

 

تبدیل انرژی

دینامیک سیالات

سیستم های انرژی

علوم حرارتی

 

 

ساخت و تولید

سیستم های تولید صنعتی

مکاترونیک

شکل دهی فلزات

 

 

هوافضا

آیرودینامیک

جلوبرندگی

طراحی سازه

 

دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

با توجه به پیشنهاد آقای مهندس ترکان، معاون وقت وزارت صنعت مبنی بر ایجاد دانشکده مهندسی خودرو در کشور، با تلاش‌های آقای دکتر محمدحسن شجاعی فرد و همکاری رئیس دانشگاه وقت، جناب آقای دکتر ازهری، دانشکده مهندسی خودرو در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار در ایران تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفت و موفق به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی خودرو در سه گرایش گردید. این رشته پس از تصویب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقطع کارشناسی ارشد، با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دو شرکت معظم خودروسازی کشور (ایران‌خودرو و سایپا)، دانشجویان را از طریق بورسیه به این رشته جذب نمود. امروزه بسیاری از دانش آموختگان این دانشکده جذب صنعت خودرو و صنایع وابسته شده اند و منشاء خدمات فروانی در آن بوده‌اند. همچنین برخی از فارغ التحصیلان نیز به دنبال ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌های معتبر ایران و آمریکا و کانادا در مقطع دکترا شده‌اند.

این دانشکده که در نوع خود در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است، افتخار دارد که توانست با تلاش چند ساله، رشته مهندسی خودرو را در مقطع کارشناسی نیز به تصویب وزارت آموزش عالی برساند و از مهر ماه سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ با جذب دانش آموزان برجسته کشورمان بر سرعت تحولات صنعت خودرو بیفزاید. همچنین در سال ۱۳۸۷در مقطع دکترا نیز مجوز لازم و تصویب وزارت آموزش عالی دریافت گردید و دانشجویان در مقطع دکترا از مهر ماه  ۱۳۸۸ آغاز به تحصیل نمودند.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکترای

طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو

طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو

طراحی قوای محرکه خودرو

طراحی قوای محرکه خودرو

طراحی شاسی و بدنه خودرو

طراحی شاسی و بدنه خودرو

طراحی سیستم‌های الکترونیکی خودرو

طراحی سیستم‌های الکترونیکی خودرو

دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت

این دانشکده در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه علم و صنعت ایران در ساختمانی با زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسیس گردید و گرایش‌های مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی ماشین‌های ریلی و مهندسی حمل و نقل ریلی در مقطع کارشناسی و مهندسی راه‌آهن برقی، مهندسی خطوط راه آهن، مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی علائم و ارتباطات و مهندسی ایمنی در راه آهن در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش‌های موجود در دانشکده مهندسی راه‌آهن می‌باشند.

دانشکده مهندسی راه‌آهن جهت تربیت هیئت علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، با دانشگاه‌های معتبر کشور‌های جهان از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، اوکراین و روسیه، تفاهم‌نامه و تبادل علمی دارد.. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده ۲۶ نفر است و ۱۳۱۵ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، ۵۶۰ نفر در مقطع روزانه کارشناسی ارشد و ۱۴۵نفر در مقطع کارشناسی ارشد (مجازی) فارغ التحصیل شده اند. ۷۵ نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند و ۱۶ نفر تاکنون در همین مقطع فارغ التحصیل شده اند.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکترا

مهندسی خط و سازه‌های ریلی

مهندسی راه آهن برقی

مهندسی ماشین‌های ریلی

مهندسی ماشین‌های ریلی

مهندسی خطوط راه آهن

مهندسی خط و سازه‌های ریلی

مهندسی حمل و نقل ریلی

مهندسی ماشین‌های ریلی

 مهندسی کنترل و علائم راه آهن

 

مهندسی حمل و نقل ریلی

مهندسی ایمنی در راه آهن

 

مهندسی ایمنی در راه آهن

 

 

مهندسی کنترل و علائم راه آهن

 

دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت

 دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران در بدو تأسیس به عنوان یکی از گروه‌های فعال این دانشگاه در دانشکده علوم فعالیت داشت. با توسعه دانشگاه، گروه ریاضی در سال ۱۳۶۳ اقدام به تاسیس رشته ریاضی با دو گرایش محض و کاربردی نمود در سال ۱۳۶۸ همزمان با فارغ التحصیل شدن دانشجویان دوره دوم کارشناسی این گروه با پذیرش تعداد ۱۱ دانشجو در گرایش محض و در سال ۱۳۶۹ علاوه بر گرایش محض تعداد ۶ دانشجو در گرایش کاربردی به فعالیت خود در دوره کارشناسی ارشد نیز توسعه داد.

در سال ۱۳۶۸ مقدمات ارتقاء گروه ریاضی به دانشکده ریاضی آغاز شد. در سال ۱۳۷۳ نیز بر طبق قوانین دانشگاه گروه ریاضی صلاحیت تبدیل به دانشکده را کسب نموده و در این زمینه اقدام‌های لازم را به عمل آورد. در همین سال با فرض تحقق این امر دانشکده ریاضی اقدام به پذیرش ۹ نفر دانشجو در مقطع دکتری در دو گرایش محض و کاربردی کرد. ساختمان قدیم دانشکده ریاضی در اوخر سال ۱۳۶۸ به همت و تلاش مدیران محترم دانشگاه، تخریب و در این مدت، دانشکده در ساختمان فیزیک کاربردی در ضلع شمال غرب دانشگاه به طور موقت مستقر شد. پس از اتمام پروژه ساختمان دانشکده ریاضی و مجتمع کلاس‌های علوم پایه، دانشکده در مرداد سال ۱۳۸۹ به مکان فعلی انتقال یافت. همچنین  از مهر ۹۹  دانشکده کار خود را در رشته علوم کامپیوتر با پذیرش دانشجویان کارشناسی و در رشته ریاضی کاربردی گرایش رمز و کد در مقطع کارشناسی ارشد آغاز کرد. در حال حاضر دانشکده ریاضی با پیشینه حدود ۳۰ سال فعالیت آموزشی و پژوهشی دارای ۱۷ نفر عضو هیئت علمی است، از این تعداد ۶ نفر استاد،۴ نفر دانشیار و ۷ نفر استادیار می‌باشند. تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در سال جاری ۶۵۰ نفر، کارشناسی ارشد ۱۱۸ نفر و دکتری ۵۶ نفر است. دانشجویان در این دانشکده در مقطع کارشناسی ریاضی محض، ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر، مقطع کارشناسی ارشد آمار، ریاضی کاربردی و ریاضی محض، گرایش‌های هندسه، جبر و آنالیز ریاضی و در مقطع دکتری در دو گرایش محض و کاربردی مشغول به تحصیل می‌باشند. تاکنون ۲۱۲۹ نفر نیز در دانشکده دانش آموخته شده اند.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکترا

ریاضی محض

آمار

ریاضی محض

ریاضی کاربردی

ریاضی کاربردی

ریاضی کاربردی

علوم کامپیوتر

ریاضی محض

 

 

‌ هندسه، جبر و آنالیز ریاضی

 

 

دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت

دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۸۱  تأسیس شد. هیئت علمی این دانشکده شامل ۱۶ استاد، دانشیار و استادیار است که فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را در دانشکده کنترل و هدایت می‌کنند.

۸۵ دانشجوی کارشناسی ارشد در سال تحصیلی ۱۳۸۹–۱۳۸۸ در این دانشکده مشغول به تحصیل بودند و از آغاز فعالیت این دانشکده به صورت مستقل تا سال ۱۳۸۸، ۱۹۲ دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکترا

شیمی معدنی

شیمی معدنی

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه

شیمی فیزیک

شیمی فیزیک

شیمی آلی

شیمی آلی

شیمی نانو

 

 

دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران با فارغ التحصیل نمودن اولین دانش آموخته خود در سال ۱۳۱۴ به عنوان اولین دانشکده مهندسی شیمی در ایران پا به عرصه فعالیت گذارده و در طی سال‌های متمادی ضمن ایفای نقش کلیدی در توسعه علمی و صنعتی کشور در صحنه جهانی نیز با ارائه دستاورد‌های جدید خود همواره در زمینه فعالیت‌های علمی، مورد ارجاع بوده است. هم اکنون دو قطب علمی و سه پژوهشکده ذیل دانشکده مهندسی شیمی فعال هستند.

دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران با فارغ التحصیل نمودن اولین دانش آموخته خود در سال ۱۳۱۴ به عنوان اولین دانشکده مهندسی شیمی در ایران پا به عرصه فعالیت گذارده و در طی سال‌های متمادی ضمن ایفای نقش کلیدی در توسعه علمی و صنعتی کشور در صحنه جهانی نیز با ارائه دستاورد‌های جدید خود همواره در زمینه فعالیت‌های علمی، مورد ارجاع بوده است. در حال حاضر این دانشکده با ۳۲ عضو هیئت علمی خود در زمینه‌های زیر و با تکیه بر ۱۸ آزمایشگاه تحقیقاتی خود در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌نماید و از منظر شاخص‌های جهانی آموزش و تحقیقات، در زمره برترین دانشکده‌های ایران است. سالیانه از فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشکده ده‌ها مقاله در مجلات شناخته شده جهانی منتشر شده و یا در مجامع علمی بین‌المللی ارائه می‌گردد. 

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مهندسی شیمی

مهندسی نفت گرایش مخازن

مهندسی شیمی

مهندسی نفت

مهندسی شیمی گرایش طراحی فرایند

مهندسی نفت گرایش مخازن

 

مهندسی شیمی گرایش جداسازی فرایند

 

 

مهندسی شیمی گرایش مدلسازی، شبیه سازی و کنترل فرایند

 

 

مهندسی شیمی گرایش محیط زیست

 

 

مهندسی شیمی گرایش پلیمر

 

 

مهندسی شیمی گرایش ترموسینتیک و کاتالیست

 

 

مهندسی گاز گرایش فرآوری و انتقال گاز

 

 

مهندسی گاز گرایش مهندس انرژی

 

 

مهندسی نفت گزایش بهره برداری

 

 

دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت

مهندسی صنایع با ترکیب علوم مختلف همچون ریاضیات، مهندسی، مدیریت و اقتصاد در قالب یک چارچوب سیستماتیک، سعی در بهبود اثربخشی و کارایی سیستم‌های خرد و کلان تولیدی و خدماتی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حکومتی دارد. رویکرد‌های مورد استفاده در این رشته منجر به پاسخ گویی مناسب، افزایش رضایت مشتری، تطبیق پذیری صحیح، بهبود مستمر کالا‌ها و خدمات و نیز سودآوری بیشتر می‌شود. رویکرد مسئله محور و همین طور تمرکز بر توسعه راه‌حل مبتنی بر تفکر سیستمی خلاقانه، از جمله تفاوت‌های عمده مهندسی صنایع با رشته‌های دیگر است. این نگاه متفاوت باعث شده است که مهندسی صنایع به عنوان یک فرارشته شناخته شود و حتی منجر به تغییراتی شگرف در سایر رشته‌های سنتی فنی و مهندسی گردد.

رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی (۱۹۷۳ میلادی) با تغییر رشته ماشین‌سازی به مهندسی صنایع ایجاد و اولین گروه از فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در سال ۱۳۵۶، با استقبال مطلوب جامعه صنعتی کشور به سرعت جذب بازار کار شدند. با توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی دانشکده در سال ۱۳۶۴، تحصیلات تکمیلـــی با یک گرایش مهندسی صنایع شروع و پس از یک دهه تعداد رشته هــــا و گرایش‌های مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به ۵ رشتــــه – گرایش افزایش یافت.

هم اکنون دانشکده مهندسی صنایع به‌عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های مهندسی صنایع در خاورمیانه، در چهار گروه علمی: ۱- مهندسی صنایع، ۲- مهندسی سیستم‌های هوشمند ۳- مدیریت بهره‌وری و پروژه ۴- مهندسی لجستیک فعالیت می‌نماید و دارای یک رشته در کارشناسی، ۹ رشته-گرایش در کارشناسی ارشد و پنج رشته-گرایش در مقطع دکترا است. برنامه‌های درسی این دانشکده نیز با توجه به نیاز صنعت و بازار کار، همتراز با دانشگاه‌های معتبر دنیا و با رویکرد تأمین نیاز علمی و تخصصی کشور و منطقه تدوین شده است.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مهندسی صنایع

مهندسی صنایع- مهندسی مالی

مهندسی صنایع- صنایع

 

مهندسی صنایع- سیستم های کلان

مهندسی فناوری اطلاعات-  تجارت الکترونیک      

 

مهندسی صنایع- لجستیک و زنجیره تامین 

 

 

مهندسی صنایع- سیستم های اطلاعاتی

 

 

مهندسی صنایع-مدیریت مهندسی

 

 

مهندسی صنایع - مدیریت پروژه

 

 

مهندسی صنایع- مدلسازی سیستم‌ها و تحلیل داده

 

 

مهندسی صنایع - روشهای بهینه سازی

 

 

مهندسی صنایع- سیستم های تولید و خدمات

مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیک

دریانوردی-  بندر و کشتیرانی

 

 

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در قسمت جنوب غربی دانشگاه واقع و یکی از موفق‌ترین واحدهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه است. در حال حاضر ۴۳ نفر عضو هیئت علمی تمام وقت در فعالیت‌های آموزشی دانشکده شرکت فعال دارند. یادآور می‌شود دانشکده عمران فعالیت‌های خود را در بخش تحصیلات تکمیلی از سال ۶۴- ۶۳ آغاز کرده و با توجه به توسعه کمی و کیفی و موفقیت‌های نوید بخش در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال حاضر در ۱۱ گرایش کارشناسی ارشد و ۱۰ گرایش دوره دکترا مشغول به تربیت نیروهای متخصص و متعهد است.

رشته های مقطع دکتری

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی عمران - مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل

مهندسی عمران - مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل

مهندسی عمران - مهندسی ژئوتکنیک

مهندسی عمران - مهندسی ژئوتکنیک

مهندسی عمران - مهندسی راه و ترابری

مهندسی عمران - مهندسی ژئوتکنیک زیست محیطی

مهندسی عمران - سازه

مهندسی عمران - مهندسی راه و ترابری

مهندسی عمران - مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی

مهندسی عمران - سازه

مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت

مهندسی عمران - مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی

مهندسی عمران - مهندسی زلزله

مهندسی عمران - مهندسی و مدیریت ساخت

مهندسی عمران - مهندسی محیط زیست

مهندسی عمران - مهندسی زلزله

مهندسی عمران - مهندسی مدیریت آب

مهندسی عمران - مهندسی محیط زیست

مهندسی عمران - سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی

مهندسی عمران - سواحل، بنادر و سازه‌‌های دریایی

 

مهندسی عمران - مهندسی مدیریت آب

 

دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت

دانشکده فناوری‌های نوین در تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۵ به تصویب هیئت امنای دانشگاه علم و صنعت ایران رسید. تربیت نیروی متخصص مورد نیاز کشور، به منظور دستیابی به علوم مختلف در زمینه‌های فناوری‌های نوین، جذب نخبگان و پژوهشگران و انجام پژوهش‌های کاربردی به منظور خلق و ارائه دانش مورد نیاز کشور، در جهت رفع نیاز‌های حال و آینده، هدف اصلی در تاسیس این دانشکده بوده است. این دانشکده، تلاش می‌کند تا همگام با سایر دانشگاه‌های فعال کشور در این زمینه و دانشگاه‌های مبدع علوم بین‌رشته‌ای دنیا در پاسخ به نیاز‌های علمی و فناوری فعالیت نماید.

نیاز روزافزون بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات عمومی کشور به فناوری‌های نوین، به منظور رفع نیاز‌های حال و آینده، نیاز به ارائه آموزش‌های لازم، برای تربیت نیروی فعال در این زمینه‌ها را توجیه می‌نماید. به علاوه، دستیابی کامل به دانش یک فناوری خاص، بدون همکاری و تشریک مساعی علوم مختلف مرتبط با آن، غیرممکن به نظر می­‌رسد. آنچه رشته فناوری‌های نوین را در بین سایر رشته‌های مهندسی، برجسته می­نماید، ضرورت همکاری رشته­‌های مختلف مهندسی در آن است. در این راستا، دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت در نظر دارد، با همکاری اساتید رشته‌های مختلف علمی و مهندسی، متخصصانی تربیت نماید که توانایی انجام تحقیقات، با محوریت دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز کشور را داشته باشند.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مخابرات ماهواره

مخابرات ماهواره

کنترل و الکترونیک ماهواره

کنترل و الکترونیک ماهواره

سازه و مکانیک پرواز ماهواره

سازه و مکانیک پرواز ماهواره

 

دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت

دانشکده فیزیک از سال ۱۳۶۸ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۷۴ تحصیلات تکمیلی این دانشکده نیز با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شکل گرفت و از سال ۱۳۸۱ با پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تحصیلات تکمیلی فعالیت خود را ادامه داد.   دانشکده فیزیک دارای ۳ گرایش اپتیک و لیزر، پلاسما و ماده چگال است. گرچه همواره بخشی از موضوعات آموزشی و تحقیقاتی دانشکده در زمینه اپتیک و لیزر بوده است، اما از سال ۱۳۸۳ با پذیرش دانشجو در رشته فتونیک (مقطع کارشناسی ارشد) فعالیت‌ها در این زمینه گسترده ترشده است. در حال حاضر دانشکده با ۲۱ هیئت علمی (۴ استاد، ۶ دانشیار و ۸ استادیار در دو گروه فیزیک حالت جامد، و اتمی – مولکولی) و ۷ کارشناس  اداره می‌شود.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

فیزیک اتمی – مولکولی

فیزیک اتمی – مولکولی

فیزیک

فیزیک حالت جامد

فیزیک حالت جامد

 

 

فتونیک

 

 

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران، در سال ۱۳۶۸ بطور رسمی شروع به کار نمود. این دانشکده به ترتیب در مقطع کارشناسی و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کامپیوتر دانشجو پذیرفت و توانسته است در سطح کشور به عنوان یکی از مراکز علمی فعال در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات خود را به جامعه علمی کشور معرفی نموده و پروژه‌های کاربردی زیادی را در صنایع مربوطه به انجام برساند. بسیاری از پروژه‌های دانشکده منجر به محصول صنعتی می‌گردد؛ و لذا عملگرا بودن فارغ‌التحصیلان به عنوان ویژگی عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، در این دانشکده نیز مصداق بارزی دارد.   در حال حاضر ۲۸ عضو هیئت علمی به همراه ۴ کارشناس آموزشی در این دانشکده به تدریس اشتغال دارند.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مهندسی کامپیوتر

نرم افزار

نرم افزار

 

معماری کامپیوتر

معماری کامپیوتر

 

هوش مصنوعی و رباتیک

هوش مصنوعی و رباتیک

 

شبکه های کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری

 

دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت

دانشکده معماری و شهرسازی از سال ۱۳۴۷،   با پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از انقلاب اسلامی، به ویژه از ۱۳۶۲، با پذیرش دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد پیوسته، کاردانی و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری فعالیت خود را تداوم داد. عملا از آغاز دهه ۱۳۷۰ در حالیکه پذیرش‌های رشته معماری به تدریج به سوی دکترا میل میکرد، دوره ها، رشته‌ها و گروه‌های دیگر دانشکده شروع به کار کردند. درتداوم موافقت اصولی برای رشته‌های طراحی صنعتی و شهرسازی در اواخر دهه ۱۳۶۰، به پذیرش کارشناسی طراحی صنعتی از سال ۱۳۷۷و کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی از سال ۱۳۷۷ اقدام شد. رشته معماری با گرایش‌های پایداری، مسکن، فناوری از سال ۱۳۸۲ توسعه یافت. این روند با تاسیس گرایش‌های فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و درمانی از سال ۱۳۸۵تداوم یافته است. از سال ۱۳۸۴پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت بافت و ابنیه شروع شد که دوره دکترای این رشته نیز از سال ۱۳۹۹ شکل گرفت. دوره دکترا‌ی شهرسازی از سال ۱۳۸۷ و طراحی صنعتی از سال ۱۴۰۰ شروع شد.

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مهندسی معماری

شهرسازی

شهرسازی

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

 

مرمت و احیای ابنیه و بافت های تاریخی

مرمت

 

مهندسی معماری

معماری

 

مهندسی معماری منظر

 

 

دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت با هدف نظریه‌پردازی و الگو پردازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی تشکیل و با پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به دنبال ایجاد توازن در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی است. این دانشکده با تمرکز بر رشته‌های بین رشته‌ای، پیشرفت سخت افزاری را در کنار توجه به فناوری‌ها و سیستم‌های نرم و هویت سازی بصورت توأمان پیگیری نموده و درصدد تربیت سرمایه‌های انسانی متناسب با طراز جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت، اقتصاد و سیستم‌ها است.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

مدیریت کسب و کار (MBA)

حرفه ای مدیریت - گرایش تصمیم گیری و سیاستگذاری

مدیریت اجرایی

مدیریت تکنولوژی

مدیریت تکنولوژی گرایش مدیریت فناوری

سیاستگذاری علم و فناوری

توسعه اقتصادی و برنامه ریزی

مدیریت سازمانهای دولتی ایران

کارآفرینی

کارآفرینی

برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی

 

مدیریت فناوری اطلاعات

 

اقتصاد اسلامی

 

مالی

 

اقتصاد انرژی

 

مدیریت بحران

 

فلسفه علم

 

مهندسی سیستمهای کلان اقتصادی-اجتماعی

 

 

دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت

دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، از قدیمی‌ترین دانشکده‌های مهندسی ایران است که در طی ۹۰ سال گذشته با عناوین مختلف به عرصه ظهور آمده است و هم اکنون با ۳۸ کادر علمی متشکل از ۱۳ استاد تمام، ۱۳ دانشیار و ۱۲ استادیار و ۳۲ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و تحقیقاتی و کارکنانی مجرب به توسعه نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز ایران و همچنین تولید و توسعه گزار‌های علمی جهانی با به‌کارگیری دانشجویان ارشد و دکترا پرداخته است. فارغ التحصیلان دانشکده با قرار گرفتن در چتر‌های آموزشی و پژوهشی و صنعتی قادر خواهند بود که در صنایع وابسته به متالورژی صنعتی، استخراجی، تولید و فراوری مواد و سرامیک و بایومواد، نقش موثر و کارآفرینی داشته باشند. دانشکده مهندسی مواد، پایه گذار بیشتر مفاهیم، ترمینولوژی‌های متالورژیکی و موادی ایران است. براساس آخرین رتبه بندی منتشر شده است.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

متالورژی صنعتی

سرامیک شناسائی

متالورژی استخراجی

انتخاب مواد فلزی

 سرامیک

متالورژی استخراجی

 

 بیومواد

 

ریخته گری

 

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علم و صنعت

گروه تربیت بدنی دانشگاه  از سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را به طور مستقل، زیر نظر معاونت آموزشی آغاز کرده است. در حال حاضر ارائه واحد‌های درس تربیت بدنی ۱ و ۲ به دانشجویان عزیز مهمترین وظیفه این گروه می‌­باشد.

واحد ۱ تربیت بدنی در رشته آمادگی جسمانی در دو بخش تئوری و عملی و واحد ۲ تربیت بدنی در قالب رشته­‌های والیبال، بسکتبال، فوتسال، بدمینتون، تنیس­‌روی‌­میز، شنا، فوتبال و ... بصورت عملی به دانشجویان ارائه می­‌گردد. بالغ بر ۱۸۰۰ نفر دانشجو در هر سال تحصیلی نسبت به ثبت­ نام و اخذ واحد‌های درسی مذکور اقدام می­‌کنند.

گروه زبان‌های خارجی دانشگاه علم و صنعت

گروه زبان‌های خارجی دانشگاه از بدو  تاسیس دانشگاه علم و صنعت ایران قریب بر نه دهه است در امر آموزش زبان‌های عمومی و تخصصی مشارکت تنگاتنگ داشته و در ارائه خدمات آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان دانشکده‌های مختلف همواره کوشا بوده است. این گروه سال‌های اخیر با دایر نمودن دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی (TEFL) اقدام به پذیرش دانشجو نموده و تاکنون تعداد ۷۵ نفر فارغ التحصیل داشته و ۴۰ نفر در حال حاضر مشغول به تحصیل می‌باشند.

 

رشته های مقطع کارشناسی

رشته های مقطع کارشناسی ارشد

رشته های مقطع دکتری

زبان انگلیسی

مترجمی زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

 

گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت ارتقای ارزش‌های دینی و آگاهی‌های معنوی و مذهبی در مراکز آموزش عالی، ستاد انقلاب فرهنگی که به دستور و هدایت امام راحل (ره) تشکیل شده بود بنای اولیه و مقدمات این امر را به صورت دروس معارف اسلامی تدوین و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیشنهاد کرد که به موازات دروس لازم در هر گروه دانشگاهی که باید دانشجو آنها را فرا گرفته و واحد‌های مربوط را بگذارند حدود ۱۲ واحد را به نام واحد‌های معارف اسلامی تجویز و برنامه ریزی نماید و این امر از سال ۱۳۶۰ در دانشگاه علم وصنعت ایران که فعالیت آموزشی خود را بعد از تعطیلی انقلاب فرهنگی آغاز نمود، شروع شد

گروه معارف اسلامی دانشگاه علم وصنعت مانند سایر گروه‌های آموزشی برنامه، مدیریت و محل خاصی برای ارایه دروس خود دارد این گروه آموزشی با هفت عضوهیئت علمی وچهار کارمند وکارشناس در دوبخش آموزشی وپژوهشی مشغول فعالیت است.

گرایش های ارائه شده در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام

اخلاق اسلامی

تاریخ اسلام

متون اسلامی

انقلاب اسلامی

پردیس دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران با پذیرش دانشجو به صورت دوره‌های حضوری و آموزش الکترونیکی به منظور فراهم آوردن زمینه‌های جذب و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و همچنین با توجه به توانمندی و وجود تنوع رشته‌های علوم و فنی و مهندسی تاسیس گردیده است.

استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی شامل کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت، لوح فشرده و نظایر آن به منظور آموزش و یادگیری است. این روش نوین به یکی از موثرترین و کار آمد‌ترین روش‌های آموزشی در هزاره سوم تبدیل شده است و امکان آموزش از راه دور را به طور موثر فراهم می‌آورد.

دوره‌های بین الملل پردیس دانشگاهی

همزمان با برگزاری دوره‌های حضوری و الکترونیکی پردیس دانشگاهی، پذیرش و خدمات آموزشی دانشجویان غیرایرانی شهریه پرداز در واحد پردیس دانشگاهی انجام می‌گردد؛ و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تعداد ۵۰ دانشجوی غیرایرانی در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۴ دانشجوی غیرایرانی در مقطع دکتری تخصصی مجموعا ۱۰۴ نفر از کشور‌های عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و قزاقستان در این دانشگاه پذیرش شده و در حال تحصیل می‌باشند.

تحصیل در پردیس دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت ایران مستلزم پرداخت کامل شهریه هر ترم در ابتدای هر ترم، مطابق با تعرفه‌های مصوب هیئت امنای دانشگاه است. میزان شهریه ثابت و متغییر تعیین شده برای هر دانشجو تا آخر دوره ثابت است و شامل افزایش نمی‌شود.

مدرک تحصیلی دانش آموختگان تحت نام دانشگاه علم و صنعت ایران و با قید عبارت «پردیس دانشگاهی» برای دوره‌های حضوری و عبارت «بصورت آموزش الکترونیکی» برای دوره‌های الکترونیکی صادر می‌شود.

به لحاظ قوانین و مقررات عمومی و آموزش عالی کشور، فارغ التحصیالن دوره‌های پردیس دانشگاهی همانند دوره‌های روزانه، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، استخدام در سازمان‌های دولتی و خصوصی و ترجمه مدارک تحصیلی را دارند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته