دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1403 - 17:33

کشتی «عروج رئیس» ترکیه عازم سواحل سومالی شد

کشتی «عروج رئیس» ترکیه عازم سواحل سومالی شد
ترکیه قصد دارد در چهارچوب توافق‌نامه امضا شده با سومالی در مورد بهره‌برداری از منابع بستر دریا، کشتی «عروج رئیس» را در هفته‌های آینده به سواحل این کشور بفرستد.
کد خبر : 928580

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ترکیه روز یکشنبه ۲۸ مرداد، قراردادی برای اکتشاف نفت در بستر دریا با سومالی امضا کرد.

هدف هر دو کشور بهره‌برداری از منابع نفت و گاز سواحل سومالی است. ترکیه همچنین تلاش می‌کند تا از این طریق موقعیت خود را نیز در منطقه استراتژیک و پرتنش آب‌های شرق آفریقا تقویت کند.

ترکیه قصد دارد در چهارچوب توافق‌نامه امضا شده در روز یکشنبه با سومالی در مورد بهره‌برداری از منابع بستر دریا، کشتی «عروج رئیس» را در هفته‌های آینده به سواحل این کشور بفرستد.

«عروج رئیس» که به نام دریانورد مشهور و تاریخی عثمانی نام‌گذاری شده، یک کشتی تحقیقاتی لرزه‌نگاری به طول ۸۶ متر است که به رنگ پرچم ترکیه رنگ‌آمیزی شده است. از این کشتی قبلاً برای کاوش در بستر دریا در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه، سواحل یونان و دریای سیاه استفاده شده است.

ذخایر نفت و گاز استفاده نشده در سواحل سومالی ۳۰ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که دولت موگادیشو برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌اش، روی آن حساب می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال ۲۰۱۱ یک سفر دیپلماتیک به سومالی انجام داد و از آن زمان، ترکیه در این کشور در زمینه بهداشت، آموزش و همچنین در بخش نظامی این کشور آفریقایی سرمایه گذاری کرده است.

بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در خارج از کشور، در موگادیشو است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه سومالی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته