دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حمید عبدالحسینی در گفت‌وگو با آنا؛

تناوب طنز و تراژدی/«زادروز زار» ؛ روایتی از تنهایی و مشکلات یک نویسنده

تناوب طنز و تراژدی «زادروز زار» ؛ روایتی از تنهایی و مشکلات یک نویسنده
کارگردان «زادروز زار» گفت: این نمایش روایت زندگی نویسنده‌ای تنها است که درگیر مشکلات و موانع متعدد شده است و سعی دارد راهی برای برون رفت از مشکلات پیدا کند.
کد خبر : 928521

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید عبدالحسینی دانش آموخته‌ کارشناسی ارشد فیلم‌سازی که در کارنامه‌اش سابقه‌ تولید بیش از ده‌ها عنوان فیلم کوتاه و مستند را به ثبت رسانده و بیش از بیست نمایش در قالب‌های مختلف به صحنه برده است که ماحصل آن نامزدی بهترین نمایشنامه در محفل ادبی ققنوس انگلستان برای نمایش «نفرین»‌ و کاندید نمایش برگزیده برای «وقتی همه خواب بودیم»‌ در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر و ... است. وی عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر و مدرس رسمی این رشته است که نمایش «زادروز زار» را هر شب ساعت بیست در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه می‌برد.

عبدالحسینی درباره این نمایش در گفت‌وگو با آنا گفت: این نمایش با شکلی دیگر سال‌ها پیش به اجرا رفته بود، اما در آن مقطع به دلایل مختلف آن طور که باید و شاید دیده نشد و بسیاری ارزش‌هایش مغفول ماند؛ این موضوع و اجرای مجدد آن تا مدت‌ها در ذهنم بود که بالاخره تصمیم گرفتم آن را به صحنه بیاورم، اما تغییر شرایط در حوزه‌های مختلف ما را با چالش‌های جدی در فراهم آوردن شرایط روبه رو کرد، اما در نهایت موفق شدیم این اثر را با وجود تمام سختی‌ها به صحنه بیاوریم.

وی «زادروز زار» را نمایشی در سبک ابزورد دانست و توضیح داد: این نمایش یک سبک کلی را مدنظر قرارداده است، اما نویسنده با زیرکی سعی کرده تا نگاه آمیخته با طنزی خاص از نوع گروتسک را نیز در خلال اثر بگنجاند؛ طنزی که اگرچه مخاطب را به قهقهه نمی‌اندازد، اما با لبخندی که بر لبانش می‌نشاند اورا همزمان به تفکر نیز وا می‌دارد.

عبدالحسینی با اشاره به روند تولید این نمایش گفت: درابتدا قرار بود این نمایش با گروهی دیگر و در زمان و سالنی دیگر به صحنه بیاید، اما کم لطفی‌ها و بی مهری‌هایی اتفاق افتاد که مانع انجام آن شد،  درنهایت و با تلاش خستگی ناپذیر گروه که برخی از آنها از ابتدا و از هشت ماه گذشته درکنارمان بودند و نیز نفرات تازه، با همدلی و همگرایی توانستیم بر مشکلات فائق شویم و این نمایش بالاخره رنگ صحنه به خود ببیند. از تمامی دوستانی که به هر شکل سهمی در به سرانجام رسیدن این اثر داشتند تشکر و قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان داشت: «زادروز زار» نمایشی است که به زندگی یک نویسنده می‌پردازد که درگیر مشکلات و موانع متعددی است و سعی دارد تا با پای فشاری بر اصول و آرمان‌هایش بتواند راهی برای برون رفت از آن بیابد؛ سعی من در اجرای این اثر روایتی روان از قصه‌ این فرد و مناسبات بین او و سایر آدم‌های پیرامون زندگی‌اش بود. شخصیت اصلی این نمایش آدم تنهایی است و علی رغم هیاهوی بسیار اطرافش کسی او را نمی‌فهمد و درک نمی‌کند. در کار با بازیگران و هدایت آنها تلاش شد تا آنها ابتدا کاراکتر‌ها را دریابند و به باور برسند چرا که معتقدم تنها در این صورت هست که آنها می‌توانند به باور تماشاگران نیز بنشینند.

عبدالحسینی در پایان ضمن تمجید از همکاری مدیریت بنیاد بیدل دهلوی و همکاران آن مجموعه در تولید این اثر از زحمات حسین سعیدی کیاسری در ساخت موسیقی این نمایش قدردانی کرد و از تماشاگران علاقمند به حوزه‌ تئاتر به ویژه هنرمندان، منتقدین و خبرنگاران این حرفه دعوت کرد تا در روز‌های آتی بیننده‌ این نمایش باشند.

گفتنی است نمایش زادروز زار هرشب ساعت۲۰ در تماشاخانه سیمرغ واقع در خیابان مفتح جنوبی، روبروی ورزشگاه شیرودی، خ ممیز (اردلان) پلاک ۲۵، بنیاد بیدل دهلوی به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر اجرا نمایش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته