دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جایگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در سیاست‌گذاری هنر بررسی می‌شود

جایگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در سیاست‌گذاری هنر بررسی می‌شود
نشست تخصصی «جایگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در سیاست‌گذاری هنر» روز سه شنبه 23 مرداد برگزار می‌شود.
کد خبر : 928503

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی واکاوی چهار دهه سیاستگذاری فرهنگی و هنری در کشور با موضوع «جایگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در سیاست‌گذاری هنر» برگزار می‌شود.

این نشست، روز سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲-۱۰ در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این نشست، نادر کریمان سردشتی (دکترای تاریخ علوم و دکترای زبان و ادبیات فارسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی)، مهدی طالعی نیا (دارای درجه یک هنری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشگر حوزه هنر‌های میراثی و نقاش مکتب نوقهوه‌خانه‌ای) و طیبه عزت اللهی‌نژاد (سرپرست پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) سخنرانی خواهند کرد.

جایگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای در سیاست‌گذاری هنر بررسی می‌شود

دبیری علمی این نشست را زهرا ملکی بر عهده دارد.

گفتنی است؛ نقاشی قهوه خانه‌ای، نوعی نقاشی ایرانی است که فرهنگ و زندگی مردم را به تصویر می‌کشد و به وضوح گویای آمال، علایق و اعتقادات مذهبی و ملی مردم جامعه است. خاستگاه هنر نقاشی قهوه خانه ای، سنت کهن قصه خوانی، مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی است و گفته می‌شود اگر چه در منابع ذکر شده که قدمت این نوع نقاشی که عمدتا روایتگر رزم، بزم و مذهب ایرانی است و از ظرفیت بالایی برای بازتاب دنیای معاصر هم برخوردار است، به دوران حکومت صفوی بر می‌گردد، اما قدمت آن با زندگی ایرانی در طول تاریخ عجین است و روایتگر زندگی ایرانی است.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند به نشانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در خیابان ولیعصر، خیابان دمشق، شماره ۹ مراجعه کنند. همچنین این برنامه از نشانی https://www.skyroom.online/ch/ricac/art نیز پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نقاشی قهوه خانه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته