دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام نوع آبله میمونی خطرناک‌تر است؟

کدام نوع آبله میمونی خطرناک‌تر است؟
مرکز مراقبت از بیماری‌های آمریکا با اشاره به شناسایی ۲۲ هزار مورد مبتلا به آبله میمون از سال گذشته تا امروز در کنگو گونه Cade I این بیماری را خطرناک‌تر از دیگر گونه آن دانست.
کد خبر : 928465

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، از ژانویه ۲۰۲۳ تا امروز بیش از ۲۲ هزار مورد مشکوک به آبله میمون و هزار و ۲۰۰ مورد مرگ ناشی از آن گزارش شده است.

بر اساس اعلام مرکز مراقبت از بیماری‌های ایلات متحده آمریکا (CDC) دو نوع ویروش آبله میمونی یا MPOX وجود دارد. clade II و Clade I کهCade I در مقایسه با Clade II میزان بیماری‌زایی و کشندگی بالاتری دارد.

Clade I mpo پیش از این در جمهموری دموکراتیک کنگو به صورت بومی یا آندمیک بود، اما در حال حاضر به خارج از مرز‌های کنگو گسترش پیدا کرده و به برخی از کشور‌های همسایه از جمله بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، رواندا و اوگاندا سرایت کرده است. همه این کشور‌ها مواردی از سویه clade I کرده‌‎اند که برخی از آنها ارتباطاتی با کنگو داشته‌اند.

در ۱۴ آگوست ۲۰۲۴، سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی اعلام کرد. بر اساس اعلام مرکز مراقبت از بیماری‌های آمریکا انتقال فرد به فرد از طریق تماس جنسی، تماس با حیوانات وحشی آلوده به MPOX رخ داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبله میمونی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته