دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: دانشگاه قلعه جریان‌شناسی در مقابله با دشمن است/ صیانت از خود، مقدمه صیانت از سازمان

دکتر طهرانچی: دانشگاه قلعه جریان‌شناسی در مقابله با دشمن است  صیانت از خود، مقدمه صیانت از سازمان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غرب نفوذ و در اختیار گرفتن اقتصاد و سیاست و فرهنگ را بواسطه علم و فناوری رقم زده است پس دانشگاه قله و قلعه‌ای برای جریان شناسی در این مواجهه است تا نگذارد اختیار اقتصاد و فرهنگ به دست غرب قرار گیرد.
کد خبر : 928410

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش خانواده بزرگ حراست دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران حراست واحدهای سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد. 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امروز دو خط کفر و ایمان بصورت آشکار در مقابل هم صف آرایی کرده‌اند، اظهار کرد: یک خط، خط مقاومت و غزه است و خط دیگر خط قصابان غزه. یک خط شهدا و کودکان و زنان و مردان مقاوم غزه هستند و خط دیگر جلادانی‌ هستند که هرروز اگر از خون کودکی سیراب نشوند، روز را شب نمی‌کنند. اما این جلوه نظامی آن‌ها است. جلوه ای که وقتی جلاد غزه به کنگره آمریکا می‌رود، او را ایستاده تشویق می‌کنند. اما آن روی اصلی دیگر، مواجهه فرهنگی دو جریان ایمان و کفر است. یک جریان، جریان رژه بر روی رودخانه سن در المپیک است که کشتی تصویر شام آخر را با افراد مفسدی بازآرایی می‌کند تا هم به دین آسیب بزند و هم به خانواده و هویت و ملیت.

وی افزود: موضوع بحث امروز ما صیانت از دانشگاه است و این پرسش که اساسا آیا دانش و دانشگاه به صیانت نیاز دارد یا خیر. صیانتی که از رئیس دانشگاه آغاز می‌شود و تا همه تار و پود دانشگاه ادامه پیدا می کند که باید در موضوع صیانت از دانشگاه ورود کنند. حراست نیز جزئی از این مجموعه است. رهبر معظم انقلاب خیلی صریح در بیانیه گام دوم می‌فرمایند که غرب مبتنی بر دانش و فناوری خود توانسته نفوذ و قدرت بسازد و سبک زندگی فقیرانه خود را مبتنی بر پیشروی در دانش و فناوری به ما تحمیل کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: غرب نفوذ و در اختیار گرفتن اقتصاد و سیاست و فرهنگ را بواسطه علم و فناوری رقم زده است پس دانشگاه قله و قلعه‌ای برای جریان شناسی در این مواجهه است تا نگذارد اختیار اقتصاد و فرهنگ به دست غرب قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه وقتی که به آیات قرآن رجوع می‌کنیم درمی‌یابیم که حاکمیت 6 وظیفه دارد؛ 3 وظیفه ایجابی و 3 وظیفه سلبی، ادامه داد: علامه طباطبائی عدل را در آیه « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚيَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» به عدالت اجتماعی تفسیر می‌کند. خداوند در این آیه به 3 مورد امر و از 3 مورد نهی می‌کند. به عدل، احسان و ایتا ذی القربی امر می‌کند؛ یعنی حیات جمهوری اسلامی وابسته به عدل و عدالت است. عدل ذاتا خشن است و ممکن است اجرای آن عده‌ای را دلخور کند. این دلخوری را احسان، نوش می‌کند. 

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه حاکمیت نگاهش به مردم، احسان است، گفت: در نتیجه «هل جزاء الاحسان إلا الاحسان». وقتی با مردم با نگاه احسان سخن گفتید و عمل کردید، حتما پاسخی که از جامعه دریافت می‌کنید هم از روی احسان خواهد بود، مودت مبتنی بر احسان در جامعه شکل می‌گیرد. 

وی عنوان کرد: امیرالمومنین در نامه به مالک اشتر می‌فرماید که استقامت بنا، وابسته به دو مورد است؛ یکی عدالت و دیگری مودت مردم نسبت به حاکمیت. اما شما وقتی می‌توانید عدالت و احسان را برای مردم رقم بزنید که مراقب حلقه پیرامون خود باشید. ایتا ذی القربی یعنی رسیدگی به حلقه اول تا زیاده خواهی و رانت در آن‌ها شکل نگیرد و واسطه قدرت و خروج از عدالت و احسان نشوند. آیات دیگری نیز در این مورد داریم که تاکید بر اعطای حق به ذی القربی دارد؛ حق یعنی نه کم و نه زیاد، زیرا خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: اما سه امر سلبی نیز در آیه مذکور وجود دارد؛ در جامعه اسلامی فحشا، منکر و تخطی از آنچه خداوند جایز نمی‌شمارد در سطح جامعه روا نیست و حاکمیت باید جلوی آن را بگیرد. باید دقت داشته باشیم که این ممانعت فقط قهری نیست بلکه نباید اجازه دهد اسباب منکر فراهم شود. مورد سلبی سوم در این آیه شریفه، بغی است؛ ما تجاوز به حقوق دیگران در جامعه اسلامی را بغی می‌نامیم و اسلام امر می‌کند که اجازه تجاوز به حقوق دیگران در جامعه را ندهید، در حکمرانی باید با همه موارد این شش گانه حرکت کنیم؛ هم با لحاظ کردن موارد ایجابی و هم سلبی. 

وی با اشاره به نکته ظریفی در بحث ذی القربی اظهار کرد: در حلقه پیرامون مرکز قدرت، ذی القربی وجود دارد. کمی دورتر از این حلقه، عشیره است که عشیره هم می‌تواند نسبی باشد؛ هم عشیره و حزب سیاسی شما. بالاتر از عشیره، حلقه قوم است. خداوند در آیه 26 سوره اسرا «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَاتُبَذِّرْ تَبْذِيرًا» بر رعایت چارچوب حق ذا القربی تاکید دارد. بعضی‌ها دچار افراط شدند. بعضی در سقیفه استدلال‌شان این بود که امیرالمومنین (ع) ذا القربی پیامبر اکرم است لذا نباید در قدرت قرار بگیرد. باید توجه داشته باشیم که دچار افراط و تفریط نشویم؛ این لازمه حکمرانی است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: در آیه 66 سوره تحریم «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» به مراقبت از خود و هسته سخت نظام فرمان می‌دهد. این نار (آتش) چگونه فراهم می‌شود؟ حجاره چیست؟ سنگ. در دنیا سنگ های معدنی به ابزار تبدیل می شوند. تلفن همراه شما چه جنسی دارد؟ سنگ سیلیس، آهن، مس، نقره، طلا، و ... است که ابزار در دست شماست. پس آتشی فراهم است که ترکیب انسان و ابزار است. از این آتش باید خود را به طریق اولی و سپس اهل خود را مراقبت کنید. «قوا» فعل امر است؛ همانطور که امر به روزه و نماز می‌کند، می‌فرماید مراقب خود و اهل خود باش. این موضوع را اخلاقی نکنید، بحث امر حضرت حق است. پس صیانت از خود مقدمه صیانت از سازمان است. حراستی که مراقب خود نباشد و مراقبه، محاسبه و مشارطه نداشته باشد، نمی‌تواند بر جامعه هدف خود اثر بگذارد. 

وی با تاکید بر اینکه اگر ندانیم کجا زندگی می‌کنیم، نمی‌توانیم دریابیم که از چه چیزی باید حراست کنیم، عنوان کرد: ما در فضای تاثیرپذیر از تحولات اجتماعی فناورانه غرب زندگی می‌کنیم. غرب از 1782 انقلابی را شروع کرده است. انقلاب غرب، انقلاب صنعتی است که در مقابل آن 1978 انقلاب اسلامی رخ داده است. انقلاب صنعتی غرب چهار نسل را پشت سر گذاشته و درحال طی نسل پنجم خود است.

دکتر طهرانچی افزود: موضوع انقلاب صنعتی این است که انسان چگونه مساوی کارگر شود که در آن لذت و بهره‌کشی اصالت دارد. در ابتدای انقلاب صنعتی ماشین بخار ساختند که در یک مفهوم به ابزار حیات نباتی دادند. در 1913 کارخانه ساختند؛ در این مقطع برای تامین نیروی کار خود سراغ زن‌ها رفتند. در این حین احساس کردند زنان اروپایی نمی‌توانند با لباس‌های سنگین خود کار کنند؛ لذا پوشش آن‌ها را کم کردند. سپس برای تبلیغات اجناس تولیدی خود و ایجاد جذابیت در آن، سراغ زنان رفتند و زن را به یک کالای مصرفی تبدیل کردند. به عبارتی زن اسیر انقلاب صنعتی شد. 

وی بیان کرد: در 1954 با راه اندازی الکترواتوماسیون آرام آرام ابزار را از نبات‌واره تبدیل به حیوان‌واره کردند. بجای درشکه، خودرو ساختند. سپس از سال 2000 و در نسل چهارم انقلاب صنعتی، اسمارت اتوماسیون را راه انداخته و یک فضای دوگانه سایبری فیزیکی ساختند. هر کدام از این اتفاقات یک نسل را شکل می‌دهد. نسل‌هایی متناسب با تحولات فناوری اجتماعی. نسل سوم انقلاب صنعتی نسل مصرف، جنگ سرد و فنی مهندسی ولی نسل چهارم که به آن نسل z می‌گویند، نسل فناوری است که انتخاب رشته آن‌ها نیز تابعیتی از این موضوع است. نسل چهارم در حقیقت به دنبال ایده جهانی‌سازی بوجود آمد که در آن ارتباطات گسترده شد و تغییر مفهوم داد و از حیوان‌وار به سراغ انسان‌واره آمد که نتیجه آن نسل هوش مصنوعی شد. 

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: پیش از انقلاب صنعتی ماشین، ابزار بود؛ اما در طول انقلاب صنعتی به ماشین همراه رسیدیم که درک آن بسیار مهم است. انسان‌های نسل چهار یک همراه و رفیق پیدا کردند که باید همواره همراه‌شان باشد. زندگی این نسل با ماشین همراه عجین شد. نتیجه این ماشین همراه انسان که به همین هم بسنده نمی‌شود، آن است که ماشین بجای انسان بیاندیشد و بجای انسان کار کند. این موضوع است که حراست لازم دارد. اینکه ما ده سال عادت کنیم که فکر نکنیم، ما را برده خواهد کرد.

وی گفت: ماشین همراه به انسان می‌گوید تو زحمت فکر کردن را نکش، من پاسخ را به تو می‌گویم. این ماهیت هوش مصنوعی است. به این ترتیب فرزندان ما برای ده سال عادت می‌کنند که فکر نکنند. امروز همه ما انتخاب مسیر را به نرم افزارهای مسیریابی می‌سپاریم. ده سال دیگر هیچ کس مسیریابی بلد نیست. مسیر را او مشخص می‌کند. سیاست غرب پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. غرب می‌خواهد بماند و حاکم باشد و پاسخ انقلاب اسلامی را نیز بدهد؛ بی‌رحمانه هم پاسخ می‌دهد و از کشتن ابا ندارد. 

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه مسیر، مسیر خطرناکی است و غرب درحال پیشروی است، عنوان کرد: از سال 2000 تاکنون به ما القا کرده است که ماشین مظهر دانایی است. گفته شد که ما در 1401 غافلگیر شدیم درحالی که اگر جریان طبیعی تحولات نسلی را پیگیری می‌کردیم، غافلگیر نمی‌شدیم. غرب از سال 2015 مسیر جدیدی را شروع کرده که آن هم رسیدن به نسل پنجم انقلاب صنعتی است. نسل 5 سه رکن دارد؛ رکن اول تزویج انسان و ماشین، رکن دوم توسعه پایدار و رکن سوم تاب‌آوری است. نسل 5 می‌خواهد برابری جنسی را اجرا کند. 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مانع اجرای سند 2030 در جمهوری اسلامی شدند. غربی‌ها 2030 را وارد ورزش کردند و فراسازمان‌های ورزشی از قبیل فدراسیون کشتی و فوتبال و ... را در همه کشورهای جهان ایجاد کردند. او می‌گوید شما اجازه ندارید که بگویید چون مسلمانید و در اسلام دست دادن مرد و زن حرام است. مظهر ایرانی مسلمان باید به نامحرم دست دهد. برابری جنسیتی، کاهش نابرابری و همه برای یک هدف، سه رکن اصلی 2030 است که ما با آن مشکل جدی داریم. شاید برخی عناوین موجود در این سند خیلی زیبا هم بنظر برسند اما پشت آن یک تفکر برای آماده کردن جامعه برای ورود به نسل جدید است. غربی‌ها به دنبال ایجاد «یهلک الحرث و النسل» هستند. ورزش گروگانِ طالبانِ نابودی انسانیت شده است. در کشتی اول افتتاحیه المپیک تمسخر دین، هویت، ملیت و انسانیت را به تصویر کشیدند و بقیه را هم پشت سر آن بردند و صدایی هم از کسی درنیامد. هر آنچه که به لحاظ سقوط فرهنگی می‌خواستند را در المپیک پاریس رقم زدند و ما هم هیچ نکردیم چون سرمان را انداخته‌ایم پایین. این‌ها حرف‌های اساسی است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حراست باید قوه عاقله‌ای برای این هشدارها باشد، تاکید کرد: موضوع سلطه ماشین بر انسان است. شیوه مقابله چیست؟ باید چه کنیم؟ باید از غرب تقلید کنیم؟ بر اساس آیه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْنَادِمِينَ» ما در این هنگام وظیفه تبیین داریم. اگر تبیین نکنیم و با جهالت با موضوع برخورد کنیم، از نادمین خواهیم شد؛ یعنی برخورد جاهلانه با پشیمانی در آینده همراه است. باید با موضوعات برخورد عالمانه و حکمیانه داشت؛ یعنی نیاز است که دانشگاه وارد میدان شود. نه یک دانشگاه تقلیدی؛ بلکه دانشگاه تولید علم و حکمت. زیرا تبیین دو بال دارد که آن علم و حکمت است.

به گفته دکتر طهرانچی، انسان طالب چهار ویژگی دانایی، توانایی، رزق، رفاه، ثروت و حیات است اما گاهی بجای اصل به او بدل این 4 مورد را می‌دهند؛ در مقابل حیات طیبه، حیات دنیا می‌دهند. کسی که از نجف تا کربلا سختی‌های پیاده‌روی را تحمل می‌کند به دنبال حیات طیبه است. کسی که دنبال حیات دنیا است، می‌گوید این انسان مجنون است. حیات دنیا در مقابل این حیات طیبه است. عده‌ای رفاه و روزی را از آن خدا می‌دانند و بعضی دیگر آن را حاصل منطق و کلاهبرداری و ربا گرفتن خود می‌دانند؛ این دو نگاه موجود است. ما جوان را با کدام نگاه به حیات و روزی تربیت می‎‌کنیم؟

وی با بیان اینکه انسان به توانایی خود قانع نیست، اظهار کرد:توانایی انسان یک بحث مسلم است و همه می‌خواهند تواناتر شوند. وقتی توانایی را درک نمی‌کنند، به پیامبرانی که توانایی داشتند تهمت سحر می‌زدند و به حضرت موسی می‌گفتند که او ساحر علیم است. به کسی هم که دانایی‌اش را درک نمی‌کردند، شاعر می‌گفتند. این 4 تهمتِ شاعر، ساحر، کاهن و مجنون را به پیامبران ما می‌زدند. امروز هم به فرزندان ما می‌گویند زیست و رفیق و هویت مجازی داشته باش؛ زیست بی‌هویت داشته باش. در دانایی هوش مصنوعی، در توانایی ربات و در ثروت رمزارز را جایگزین کرده‌اند و می‌گویند بازی کن و سکه بگیر. آن‌ها به دنبال جابجا کردن تفکر فرزندان‌ ما هستند. 

وی معتقد است، دانشگاه‌های دنیا همگی درحال پشتیبانی از ارکان سند 2030 هستند لذا دانشگاه هاروارد با تمام توان خود درحال تئوری‌پردازی برای برابری جنسیتی است درحالی که دانشگاه‌های ما در نسل سوم گیر کرده‌اند و حرف‌های نسل چهارمی ندارند و اگر هم دارند، قرائت غربی‌ها را بیان می‌کنند و تولیدی ندارند.

دکتر طهرانچی بیان کرد: شما کنش انسان‌ها را می‌بینید؛ این کنش دو بحث در خود دارد که عبارت از بینش و شاکله آن‌ها است. بینش بچه‌ها ایمان آن‌ها است؛ ایمان و کفر. عمل صالح و سیئه نیز دارد که به شاکله او برمی‌گردد؛ شاکله نیز دانش، توانش و گرایش او است. این 3 با هم شاکله یک فرد را تشکیل می‌دهند. شاکله اجتماع هم همین است؛ دانش اجتماعی، توانش اجتماعی و گرایش اجتماعی. جامعه بوالهوس به جایی نمی‌رسد جامعه‌ای که خود و توانش را قوی نکرده نیز به جایی نمی‌رسد. اسرائیل چون توان موشکی ما را دید، امروز از ترس ما به خود می‌لرزد. شاکله انقلاب اسلامی قوی است چون در گرایش خود حیات دنیا را نشانه نگرفته، منطق توانشش «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ » است و دانش خود را پشتوانه‌اش کرده است. 

وی با اشاره به اینکه دانش دانشگاه آزاد اسلامی را بدنه علمی آن شامل دانشجو و دانشمندش، توانش آن را سازمان مدیریتی و گرایش آن را خواست مدیران و فضای فرهنگی دانشگاه تشکیل می‌دهد، گفت: دانشگاه آزادی که شاکله درستی نداشته باشد، عمل درستی هم ندارد. همچنین آیا نگاه هدایتگر دانشگاه مومن است یا خیر؟ حراست باید نسبت به این موضوع حساسیت و مراقبت داشته باشد. ما در مرحله بعد باید مراقبت کنیم که دانش و توان سازمانی ما دانش بالایی باشد. گاهی با اعمال یک بروکراسی دست سازمان را می‌بندیم و توان آن را کاهش می‌دهیم. چرا سازمان دست بسته بد است؟ چون انسان مرده که خطایی نمی‌کند. باید اجازه دهیم مدیران ما بروز و ظهور داشته باشند. گرایش دانشگاه نیز نباید هوای نفس باشد. این که ما محکم بر روی مسئله عفاف و حجاب ایستاده‌ایم زیرا معتقدیم از کلاسی که هوای نفس بر آن حاکم باشد، خروجی مفیدی بدست نمی‌آید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نگاه فرزندان‌مان به چهار بعد دانایی، توانایی، رزق و حیات تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: در مقابل غرب، نسل‌های انقلاب اسلامی ما نیز وجود دارد. نسل اول شامل متولدین 1330 تا 1357 هستند که به دنبال دانایی بودند. همگی کتاب‌های استاد شهید مطهری، آیت الله مصباح، تفسیر نمونه و ... را خوانده بودند. آن‌ها برای علم هجرت می‌کردند، برای همین هر که در آن دوره برای تحصیل علم مهاجرت کرد، به کشور برگشته است. شهدایی مثل چمران، عباسپور و قندی کسانی بودند که در خارج از کشور تحصیل کردند و به ایران برگشتند.

وی افزود: نسل دوم 1357 تا 1368 به دنیا آمدند. آن‌ها در برهه‌ای متولد شدند که می‌دیدند پدرانشان در جبهه مشغول نبردند و مادرشان پشت جبهه کمک می‌کنند. آن‌ها شهادت و ایثار و جهاد و حیات طیبه و امام خمینی (ره) را دیدند. آن‌ها دهه شصتی‌ها بودند و در آن مقطع حیات معنای خاصی جریان داشت. بچه‌ 14-15 ساله شناسنامه عوض می‌کرد تا به جبهه برود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نسل بعد متولدین 1368 تا 1384 بودند که نسل رفاه و توسعه هستند، تصریح کرد: نسلی که امام برای زمان آنها هشدار داده بود که نگذارید در پیچ و خم زندگی سرداران جبهه و جنگ فراموش شود. کسانی که در این فضا به دنیا آمدند، جنگ را ندیدند و شنیدند. زندگی‌هایی که در آن تلویزیون و روزنامه‌ها رنگی شد. تعداد این نسل زیاد بود و ما نتوانستیم برای آن‌ها شغل ایجاد کنیم؛ لذا اشتغال و رقابت برای کسب ثروت برای این نسل مهم شد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نسل چهارم فرزندان بعد از 1384 هستند که با فضای دیجیتال آشنا شدند. والدین سواد دیجیتال نداشتند اما فرزندان‌شان در فضای دوم زندگی می‌کردند. نسلی که توانایی برایش مهم شد. بنابراین ما نسل‌های دانایی، حیات، کسب ثروت و توانایی را گذراندیم. برای نسل بعد از 1384 «خودِ توانا» ارزشمند است. این نسل در تحصیل هم به دنبال خود توانا است. روانشناسی و حسابداری و حقوق می‌خواند، برای کمک به خود.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه باید برای گام دوم باید آماده شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم را برای نسل پنجم نوشتند. 

به گفته وی، انتخاب کتاب‌های این نسل از جنس اینکه چگونه یک شبه ثروتمند شویم و چگونه مدیر موفقی شویم، است. نه تنها کتاب بلکه در انتخاب رشته هم به دنبال روانشناسی و حسابداری و حقوق هستند؛ چون به دنبال خود توانا هستند که تعداد آن‌ها با شمار داوطلبان رشته‌های دیگر اختلاف فاحشی دارد. درحالی که ما در این کشور به مهندسان نفت و معدن نیازمندیم، تعداد ورودی‌های این رشته‌ها بشدت کاهش پیدا کرده است. کسی به دنبال کار نیست؛ حتی جنس توانایی که او به دنبالش است، توانایی اجتماعی نیست؛ می‌گوید در رشته نفت من باید بروم با دیگران و در میدان کار کنم ولی من توانایی خودم را می‌خواهم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: اساسا چرا این نسل مسئولیت زندگی قبول نمی‌کنند؟ چون به دنبال «خود توانا» است. تفکر فرزندان‌مان را تغییر دادند و ما هم غافل بودیم و تربیت را به فضای مجازی سپردیم. محبوبیت رشته‌هایی مثل روانشناسی برای این نیست که به دیگران کمک کند، بلکه می‌خواهد به آمال و آرزوهای خود برسد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شما باید درک هر نسلی نسبت به 4 مولفه مذکور را لحاظ کنید. اگر این کار را کردید، می‌توانید با آن‌ها حرف بزنید و بگویید که آیا رفتارت عجیب است یا خیر. اگر او را نشناختی و خواستی از منظر خودت با آن مواجه شوی نمی‌توانی کاری از پیش ببری.

او در ادامه با بیان اینکه دانشگاه باید یک نظام فرهنگی که نگاه دانشجوها را به دانایی، توانایی، حیات و رزق اصلاح کند، نظام دانایی‌محور و نظام توانایی را داشته باشد که آن‌ها را در نظام تربیتی خود پیاده کند، تشریح کرد: دانشگاه باید خود توانایی تربیت داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی 20هزار دستیار آموزشی به آموزش خود اضافه کرد تا کسانی سر کلاس بروند که دانشجوهای این نسل را حس می‌کنند. بدون حرف زدن با فرزندان‌مان و داشتن یک نظام تربیتی قوی نمی‌توانیم کاری کنیم. دانشگاه فقط برای مدرک گرفتن نیست بلکه باید تحول در آن شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بحمدالله آمار مشارکت دانشجوهای دانشگاه آزاد در انتخابات ریاست جمهوری در دور اول20 درصد و در دور دوم 13 درصد بیشتر از هم‌سن و سالان دیگر خود بود. این یعنی فضای فرهنگی دانشگاه امروز فضای مناسب‌تری است. سند تحول و تعالی دانشگاه تصریح کرده است که ما می‌خواهیم یک نظام فرهنگی داشته باشیم و فعالیت‌های فرهنگی به یک مجموعه همبسته فرهنگی با حساب و کتاب تبدیل شود. 

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر کنش‌های درستی شکل دادیم می‌توانیم رسالت و ماموریت دانشگاه را محقق کنیم، تاکید کرد: جامعه‌پردازی ماموریت دانشگاه و خودسازی رسالت دانشگاه است. دانشگاهی که رابطه خود را با اجتماع نسازد، ماموریت محور نیست. شما باید این مسیر را تسهیل کنید. پس این نظام درونی می‌خواهد یک نظام جامعه کارآمد، خلاق، فرهیخته و نوآور بسازد. باید حواسمان باشد که ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که شود هستی بخش. خود ما نیز باید دائما تمرین کنیم. دشمن بسیار فعال و باهوش است، ما نیز باید زرنگ باشیم زیرا می‌خواهیم سرمایه انسانی خود را حفظ کنیم. بنابراین تحول در نگاه به حراست لازمه ادامه راه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته