دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 17:47
در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس؛

ظفرقندی: آماده‌ام تمام توانم را برای ارتقای حوزه سلامت به کار ببرم/ پایه گذار بخش جراحی علوم و روش‌های نوین درمانی داخلی هستم

ظفرقندی: آماده‌ام تمام توانم را برای ارتقای حوزه سلامت به کار ببرم  پایه گذار بخش جراحی علوم و روش‌های نوین درمانی داخلی هستم
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آماده هستم که با تمام توان و تجربه و همت خودم برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار ببرم، گفت: به عنوان پایه گذار بخش جراحی علوم و روش‌های نوین درمانی داخلی و با کادر درمان کشور در تماس هستم. از این رو هر دو طرف این رابطه را به خوبی می‌شناسم.
کد خبر : 928408

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود در جلسه رأی اعتماد گفت: مردم به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری تحمل کنند. وظیفه خود می‌دانم که از تمامی کارکنان حوزه سلامت که از دور افتاده‌ترین شهر‌ها و روستا‌ها تا بزرگترین بیمارستان‌ها مشغول خدمت‌رسانی به مردم عزیز هستند، تشکر تقدیر و تعظیم به عمل آورم. تمام کسانی که به صورت شبانه روزی در هر شرایطی در محل کار خود حاضرند و به خدمت به مردم مشغول هستند.

وی افزود: وزیر بهداشت از یک طرف نماینده ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۵۰ هزار نفر دانش آموخته علوم پزشکی، ۲۳۰ هزار نفر گروه پرستاری، بیش از ۲۲ هزار نفر هیئت علمی و ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی، بیش از ۲۵۰ هزار سایر کارکنان حوزه سلامت در بیمارستان‌های خصوصی دولتی و خیریه در شبکه بهداشت هست و از طرف دیگر خدمت بیماران دریافت کننده خدمات سلامت در کشور هست.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که باید حامی همین مردم باشم. مردمی که علیرغم تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت هنوز در برخی نقاط کشور دچار کمبود‌ها و محرومیت‌های جدی هستند و با چالش‌های بزرگی نظیر دسترسی به خدمات، میزان پرداخت از جیب هزینه‌های کمرشکن و توانبخشی روبرو هستند.

ظفرقندی گفت: من ۴۰ سال است در مسیر خدمت‌رسانی به این مردم هستم. از روستا‌های دور افتاده پس از پیروزی انقلاب تا حضور داوطلبانه در عرصه جنگ تحمیلی تا بیمارستان سینا در مرکز تهران به عنوان پایه گذار بخش جراحی علوم و روش‌های نوین درمانی داخلی و از طرف دیگر ۴۰ سال است که بین همکاران کار و زندگی می‌کنم و با کادر درمان کشور در تماس هستم. از این رو هر دو طرف این رابطه را به خوبی می‌شناسم.

به گزارش آنا، وی افزود: در سابقه مدیریتی ۸ سال به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دو دوره رئیس کل سازمان نظام پزشکی بودم؛ لذا به معضلات به خوبی آشنا هستم. مقدمه را گفتم که نمایندگان مجلس علت حضور من در این جایگاه را بهتر بدانند.

گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت گفت: من آماده هستم که با تمام توان و تجربه و همت خودم برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار ببرم. حوزه سلامت یک بخش خدماتی و تخصصی است که برای موفقیت در آن راهی به جز استفاده از سلایق معتبر در داخل و بین‌المللی نداریم. ما باید تجربیات دیگران و نتایج اقدامات خود را بازخوانی کنیم و بر اساس این شرایط راهکار‌های مناسب را برای ادامه مسیر انتخاب کنیم.

ظفرقندی گفت: مبنای کار در وزارت بهداشت ارائه خدمات سلامت به مردم به صورت در دسترس با رعایت عدالت و با کیفیت مناسب است. همانطور که ذکر شد، حوزه سلامت در چهار دهه گذشته از افتخارات کشور است و باعث شده ایران جزو کشور‌های سرآمد در حوزه سلامت در منطقه باشد.

وی افزود: در حوزه سلامت چالش‌هایی داریم که پرداخت به آنها ضروری است. چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق بند ۷ سیاست‌های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است. همانطور که می‌دانید، ۷۰ درصد سلامت مردم تحت تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است. چالش دوم که در چند سال اخیر مطرح بوده و بحران نیروی انسانی بوده است. مسائلی مانند مهاجرت، تغییر شغل و عدم ادامه تحصیل به خصوص در دوره‌های دستیاری برخی از چالش‌های حوزه سلامت هستند. موضوع مهاجرت در بخش پرستاری و پزشکی به صورت یک معضل جدی خود را نشان داده و ما می‌توانیم این مهاجرت را کم و در نهایت آن را معکوس کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه چالش سوم بحران دارو و تجهیزات پزشکی از مراحل تولید توزیع و دسترسی به قیمت دارو با مشکلات متعدد روبرو است، اظهارداشت: دولت وفاق ملی یعنی خدمت به مردم، تعامل مثبت و فعال با نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی.

ظفرقندی تأکید کرد: من از تمام نیرو‌های توانمند متعهد و مسئولیت‌پذیر با سلایق مختلف سیاسی در اجرای برنامه‌ها استفاده خواهم کرد. تسهیل امور به منظور حفظ و نگهداشت دروازه سلامت و در همین برنامه‌ها این اساس کار ماست. من هیچ‌وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم و فقط گفتیم افزایش دانشجو دو پیوند دارد و اینکه باید بودجه و استاد آن تأمین شود. به غیر از این کیفیت کم می‌شود و در حوزه سلامت کاهش کیفیت را نمی‌توانیم بپذیریم.

وی افزود: ۸ سال رئیس دانشگاه بودم و سیاست‌بازی نکردم و معاونینم از نفرات متقابل من بودند. در خصوص مطلبی که نمایندگان مطرح‌کردند، صحبت من دال به یک مطلب بوده و آن مطلب این بوده است؛ آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند، در همان انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر نبود دخالت بزرگان، امروز آقای دکتر پزشکان رئیس جمهوری مملکت نبودند. به نظر نمی‌توان واقعیت را کتمان کنیم و من اهانتی به نمایندگان محترم مجلس نکردم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: من محمدرضا ظفرقندی که در مسیر شکل‌گیری انقلاب اسلامی مشارکت داشتم، با التزام به قانون اساسی اکنون به پشتوانه رأی مردم به رئیس جمهور و حمایتی که مقام معظم رهبری از رئیس جمهور و دولت ایشان داشتند، آماده‌ام تا با رأی مجلس محترم مسئولیت خطیر وزارت بهداشت را بر عهده بگیرم و تمام تجربه و تمام خود را در خدمت مردم به کار گیرم.

ظفرقندی تصریح کرد: قانون اساسی میثاق ملی ما است. احترام و تمکین باید در عرصه تمام کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی محور باشد و مردم و رئیس جمهوری که منادی وفاق ملی و حمایت ارکان مختلف حاکمیت و نهاد‌های علمی صنفی و مدنی از این نگرش است، شرایط امروز را بیش از گذشته حساس کرده است.

وی افزود: برای توسعه پیشرفت کشور راهی جز هماهنگی و یکپارچگی سیاست‌های کلی کلان‌نگری و جامع‌اندیشی و تلاش مخلصانه و جدیت در اجرا تحت هدایت‌های رهبری نداریم. امروز شرایط ممتاز و کم‌نظیری برای بهبود و ارتقای سلامت مردم ایجاد شده است.

ظفرقندی گفت: حمایت همه وزرای سابق، آحاد کادر درمان، سندیکای علمی و صنفی موجب امید انگیزه مضاعف گردیده که موجب وفاق انسجام و افزایش سرمایه اجتماعی برای انجام بهتر امور خواهد شد. در کنار آن حضور رئیس جمهوری با شناختی وسیع از مشکلات این حوزه برای حل مشکلات، فضای مناسبی برای خدمت عادلانه و با کیفیت فراهم کرده است و نباید این فرصت را از دست بدهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته