دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 16:11

اختصاص ۱۰ درصدی مصرف برق به بخش تجاری

اختصاص ۱۰ درصدی مصرف برق به بخش تجاری
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: نزدیک به ۱۰ درصد برق مصرفی کشور به بخش تجاری اختصاص دارد.
کد خبر : 928397

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، عبدالامیر یاقوتی گفت: استفاده از همه فرصت‌ها برای بهینه‌سازی مصرف ضروری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعرفه برق واحد‌های تجاری معادل نرخ تامین برق است، ادامه داد: در این بخش قیمت برق به‌صورت پلکانی محاسبه نمی‌شود، اما در صورتی که الگوی مصرف برق در واحد‌های تجاری تدوین شود، می‌توان برای پلکانی کردن نرخ برق این مشترکان نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اینکه در فصل گرما بخش عمده مصرف بخش تجاری مربوط به سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع است، خاطرنشان‌کرد: در بخش بعدی تجهیزاتی مانند یخچال و فریزر‌ها و سپس روشنایی‌ها، مصارف واحد‌های تجاری را به خود اختصاص می‌دهند.

یاقوتی با بیان اینکه در بین این سه مولفه سرمایش یا همان تهویه‌مطبوع نقش بالاتری در ماه‌های گرم دارد، گفت: اگرچه تعرفه‌گذاری در کاهش مصرف برق و تغییر رفتار موثر است، اما راهکار‌های مدیریت مصرف، به‌عنوان راهکار‌های ساده و قابل‌دسترس محسوب می‌شود که هم‌زمان با کاهش مصرف، در پایین آمدن مبلغ قبض و درعین‌حال حفظ پایداری شبکه برق نیز موثر است.

وی ادامه‌داد: در یک مجتمع تجاری یا فروشگاه‌های کوچک و بزرگ به دلیل نوع مکان، باز بودن درب، عایق‌کاری هوای داخل و بیرون اختلاط بیشتری پیدا کرده و بخش عمده‌ای از سرمایش داخل اتلاف می‌شود و به بیرون سرایت پیدا می‌کند.

این مقام صنعت برق گفت: یکی از راهکار‌های مهم اصلاح ترموستات یا تنظیم درجه دما است و هرچه این درجه متناسب باشد، میزان اتلاف انرژی کاهش می‌یابد و توصیه می‌شود در این ایام از سال، حدود ۲۷ یا ۲۸ درجه باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: باتوجه‌به اینکه میزان سرمایش در مراکز تجاری یکنواخت نیست و به طور مثال مکان‌های عمومی را بسیار سرد نگه می‌دارند، پیشنهاد می‌شود که دمای این بخش‌ها یا مکان‌هایی که تردد در آنجا کمتر است، بالاتر نگه داشته شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: هنگام طراحی نیز باید استاندارد‌ها رعایت شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت برق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته