دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

انیمیشن؛ دنیای متفاوتی از تحصیل، جذابیت و درآمد

انیمیشن؛ دنیای متفاوتی از تحصیل، جذابیت و درآمد
رشته انیمیشن ازجمله رشته‌های مهارتی است که چند سال اخیر در ایران رشد جدی داشته و داوطلب با ورود به آن می‌تواند بر اساس توانمندی‌های خود و شرایط بازار، درآمد بسیار خوبی کسب کند.
کد خبر : 928392

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ انتخاب رشته هرساله مهم‌ترین مشغله فکری داوطلبان ورود به دانشگاه بوده؛ اما در این میان هستند رشته‌هایی که ورود به آنها با سایر رشته‌ها کمی متفاوت است. رشته‌هایی که مهارت در آن حرف نخست را می‌زند.

همه دوران کودکی خود را با نوستالژی‌هایی تلخ و شیرین به یاد داریم. قسمت شیرین آن با خاطرات تماشای کارتون‌هایی مانند پسر شجاع، پلنگ صورتی، تام و جری، دوقلوها، فوتبالیست‌ها و ... گرفته تا نسخه‌های نسل امروز آنکه به نمونه آثار نوین‌تر و به‌روز شده این انیمیشن‌ها همانند دختر کفشدوزکی، پسر دلفینی، پاندای کونگ‌فو کار، بچه زرنگ و ... رسیده‌ایم. شیرینی و ماندگاری این خاطرات همه مدیون و متأثر از هنر رشته‌ای جذاب بوده به نام انیمیشن که البته آنطور که باید و شایسته آن است، شناخته شده نیست.

رشته انیمیشن ازجمله رشته‌های مهارتی بوده که چند سال اخیر در ایران رشد جدی داشته و داوطلب با ورود به آن می‌تواند بر اساس توانمندی‌های خود و شرایط بازار درآمد بسیار خوبی کسب کند؛ بنابراین نیاز است تا به دور از هرگونه سوگیری در انتخاب برخی از رشته‌های خاص، داوطلب با آگاهی و شناخت کامل نسبت به انتخاب رشته اقدام تا به بهترین بازار کار دست پیدا کند.

از این‌رو تصمیم گرفتیم تا در گفت‌وگو با پیام معنوی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و یکی از بهترین انیماتور‌های حال حاضر ایران به معرفی رشته آینده‌دار و پرکاربرد انیمیشن بپردازیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهیم خواند.

آنا: ضمن معرفی، پست اجرایی، رزومه و سابقه کاری خود را بیان کنید.

معنوی: مدیر فنی استودیو هوگو، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هنر‌های تجسمی دانشگاه هنر اصفهان ۱۳۹۷، گرافیست، مدلساز، پویانما و مدرس دانشگاه، مدیرعامل انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن اصفهان (آسیفای اصفهان) و عضو رسمی آسیفای ایران، دارای مدرک Enterprise Design Thinking از شرکت IBM آمریکا، فعال حرفه‌ای در صنعت گیم و انیمیشن بیش از ۱۰ سال، برگزارکننده دو دوره جشنواره بین‌المللی دوسالانه انیمیشن تهران در اصفهان، تصویرساز برگزیده چهاردهمین جشنواره ملی رضوی، مؤلف و دارای اثر در کتاب سال بابان، هشتمین کتاب سال گرافیک دانشجویی، کتاب سال تصویرگران اصفهان هستم.

آنا: درباره رشته تحصیلی خود و جذابیت‌های آن توضیحی ارائه فرمایید.

معنوی: انیمیشن از سال‌های اولیه آغاز خود (۱۸۲۵) تاکنون دستخوش تحولات مختلفی شده که اکنون به‌عنوان هنرـ صنعت رقیب جدی برای سایر رشته‌های فنی و هنری در گرفتن بازار‌های جهانی و درآمدزایی بوده به طوری که درآمد سرانه شرکت والت دیزنی در سال ۲۰۲۰ پنج برابر درآمد نفت ایران در همان سال است.از آنجایی که تکنیک‌های ساخت انیمیشن به شدت متنوع هستند، جنبه‌های هنری در این رشته زیاد بوده و هر ساله جشنواره‌های زیاد داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شوند تا هنرمندان در کنار فعالیت‌های اقتصادی بتوانند مفاهیم و معانی مختلفی را که دغدغه هنرمندان است به تصویر بکشند.

آنا: آینده شغلی و گستره فعالیت این رشته را چگونه می‌بینید و به طور کل چه بازار کاری را برای این رشته می‌توان متصور بود؟

معنوی: گستره روزافزون انیمیشن در صنعت سرگرمی جهان نیاز به نیروی متخصص را در این رشته افزایش داده؛ انیمیشن با توجه به سبک‌های مختلف آن تخصص‌های متنوعی را ایجاد می‌کند و به هنرمندانی مانند کانسپت آرتیست، پویانما، طراح کاراکتر، تکنیکال آرتیست، ریگر، مدیر توسعه بصری و ... نیاز است.

شرکت‌های تولیدی و خدماتی برای دیده شدن محصولات و خدمات خود به تبلیغات که عموم آن انیمیشن بوده، نیاز دارند. در نتیجه خیلی از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازار تبلیغات و موشن گرافیک می‌شوند. همچنین با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی، تولید روزافزون برنامه‌های آیتمی کوتاه انیمیشن مانند«دیرین دیرین» این فرصت را به دانش‌آموختگان می‌دهد تا به شرکت تولیدکننده این محصولات بپیوندند یا خودشان به تولید این محصولات مشغول شوند.

آنا: میزان نیاز جامعه و کشور در سال‌های آینده و دهه‌های آتی به این رشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معنوی: بعد از موفقیت انیمیشن‌های سینمایی تولیدشده در داخل مانند فیل شاه، بچه زرنگ، پسر دلفینی، آخرین داستان و... نگاه جامعه و رویکرد سازمان مربوطه را به این رشته متفاوت و جدی کرده و نیاز روزافزون برای تولیدات داخلی مشاهده می‌شود.

آنا: این رشته با کدام رشته‌ها یا تخصص‌های دانشگاهی ارتباط یا قرابت بیشتری دارد؟

معنوی: ازنظر شباهت‌های سرفصل دروس این رشته بیشترین شباهت را با رشته گرافیک (ارتباط تصویری) دارد، هر چند دانش‌آموختگان رشته‌های تصویرسازی، فتوگرافیک و نقاشی در صورت علاقه‌مندی می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. یکی از جذابیت‌های این رشته این بوده که بسیار مشاهده شده دانش‌آموختگان رشته‌ای غیر مرتبط و فنی مانند برنامه‌نویسی، مدیریت، برق و ... به‌عنوان نیرو‌های زبده و متخصص در صنعت انیمیشن مشغول به کار هستند.

آنا: به نظر شما راهکار‌های تشویق داوطلبان نسبت به انتخاب رشته‌های کمتر شناخته شده، اما پرکاربرد، درآمدساز، پراهمیت و مورد نیاز جامعه چیست؟

معنوی: راه‌ها و پیشنهاد‌ها زیادی وجود دارد ازجمله اینکه در مرحله اول تبلیغات می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اکنون این تبلیغات چه از جانب دانشگاه باشد یا نهاد‌های مربوط و درگیر به این رشته مانند شهرداری‌ها، حوزه هنری، صداوسیما و یا هنرستان‌های دارای این رشته.

برگزاری جلسات مستمر به انجمن‌های فعال خارج از دانشگاه در رشته موجود مانند فراهم کردن جلسات پرسش و پاسخ، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و برگزاری کلاس‌های متفرقه در زمان‌هایی مثل تعطیلات تابستان، انجام تبلیغات محیطی در سطح شهر و مراکز علمی برای معرفی رشته، جذابیت‌ها، توانمندی‌ها و بازار کار آن، ایجاد شبکه‌های گسترده اجتماعی اعم از داخلی و خارجی که توسط کانون‌های دانشجویی اداره و در هر دوره اخبار رشته‌ای را در آن انعکاس دهند ازجلمه راهکارهایی برای معرفی این رشته به داوطلبان است.

تشویق دانشجویان سال آخر و دادن سفارش کار به آنها یا خرید محصول نهایی (پروژه نهایی) آنها و ایجاد موزه از بهترین آثار هنرجویان هر رشته که انگیزه مالی کمک خوبی است تا خود دانشجویان تبلیغات دانشگاه و رشته خود را انجام دهند.
در علم بازاریابی یک جمله مصطلح است که می‌گوید: «یک مشتری راضی نهایتاً یک مشتری راضی است؛ اما یک مشتری ناراضی ۱۰ مشتری را از کسب‌وکار شما دور می‌کند»؛ بنابراین بهترین مشاوران، دانشجویان دانشگاه هستند که باید به دور از جلسات فرمایشی، صدای آنها شنیده شود، بعضی اوقات پیشنهاد‌های شگفت‌انگیزی می‌دهند که می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته