دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عاملی در جلسه ۲۳۴ شورای تحول خبر داد؛

تشکیل کارگروه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در شورای تحول علوم انسانی

تشکیل کارگروه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در شورای تحول علوم انسانی
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تشکیل کارگروه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در این شورا خبر داد.
کد خبر : 928269

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه 234 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعلام کرد برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در بخش علوم انسانی کارگروهی را تشکیل داده‌ایم و مقرر شده نظام‌نامه این سند تدوین شود.

وی افزود: برای اضافه کردن فصل در سند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در پنج سرفصل شامل چشم‌انداز، ارزش‌ها، اهداف کلان، سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان تدوین خواهد شد.

عاملی با اشاره به روند تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی عنوان کرد: نسخه اول آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هنر  تا پایان شهریور ماه آماده خواهد شد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با تأکید بر کارآمدی رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی گفت: برای کارآمدی رشته‌های علوم انسانی حتما نیازمند امتداد شغلی و اجتماعی این رشته‌ها هستیم.

در ادامه این جلسه گزارش سهم رشته‌های آموزش عالی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آزمون‌های اشتغال از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ قرائت شد. این گزارش اهمیت زیادی در فهم رابطه تحصیلات عالی و اشتغال دارد. گزارش مذکور توسط میثم لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس کارگروه اشتغال شورای تحول و همکاران وی ارائه شد.

بر اساس این گزارش فقط برای ۲۸.۶ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های وزارت علوم تقاضای شغل در مشاغل دولتی وجود دارد. این نسبت در رشته‌های مصوب وزرات بهداشت، درمان آموزش پزشگی ۴۰.۶ درصد است. این بدین معناست که برای ۷۱.۴ درصد رشته‌های وزارت علوم، فاقد تقضای شغلی است و همچنین ۵۹.۴ درصد رشته‌های وزارت بهداشت فاقد تقاضای شغلی است.

همچنین در این گزارش اعلام شد که در رشته‌های علوم انسانی ۶۵۴ عنوان رشته وجود دارد که فقط ۲۰۷ شغلی مرتبط را شامل می‌شود. سهم رشته‌های علوم انسانی در آزمون اشتغال از کل رشته‌ها حدود ۲۵ درصد است ولی سهم رشته‌های علوم انسانی در کل تقاضا برای شغل ۳۵/۶ درصد است.

عاملی در پایان جلسه گفت: امتداد شغلی رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر در مجموع مشاغل دولتی و بخش خصوص بسیار مهم است و نشان از کارآمدی رشته‌ها خواهد داشت. متناسب‌سازی مشاغل با نیاز‌های جدید در پرتو تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و متناسب با نیاز بخش‌های اقتصادی اعم از بخش کشاورزی، صنعت و خدمت و به نظر بنده امروز باید حوزه فضای مجازی را به‌عنوان یک قلمرو بزرگ در هر سه حوزه اجتماعی یعنی بخش فرهنگ، اقتصادی و سیاست باید تلقی کرد.

همچنین مقرر شد در جلسه بعدی شورای تحول گزارش ترکیبی با گرفتن داده‌های وزارت کار و گرفتن برشی تحلیلی‌تر در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در جلسه ارائه شود و راهکار‌های تقویت تقاضا برای رشته‌های علوم انسانی و تاثیرگذاری آنها بر پیشرفت اسلامی – ایرانی کشور با هدف  نزدیک شدن به شاخص‌های تمدن نوین اسلامی در جلسه ارائه شود و کارگروه مشترکی در این خصوص شکل گیرد.

هراتی دبیر شورای تحول و ارتقا علوم انسانی نیز در ابتدا جلسه اعلام کرد تا کنون ابلاغ ۴۱ رشته طی چند ماه اخیر انجام شده است.

وی تاکید کرد همه کارگروه‌های شورای تحول به‌صورت فعال به بررسی و تحقیق پیرامون رشته‌های جدید فعال هستند و توقع می‌رود شاهد رشته‌های جدید با رویکرد توجه به ارزش‌های اسلامی، بومی سازی، کارآمدی و حرکت در مرز دانش باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته